سرپرست دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید با اشاره به آغاز فعالیت رسمی دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید، گفت: هدف از تشکیل این دفتر، کیفیتبخشی به حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرهای جدید است. عبدالوهاب شُهلیبُر با اشاره به اینکه، پس از تلاشی چهارساله، با هدف جبران غفلت تاریخی […]
سرپرست دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید با اشاره به آغاز فعالیت رسمی دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید، گفت: هدف از تشکیل این دفتر، کیفیتبخشی به حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرهای جدید است.
عبدالوهاب شُهلیبُر با اشاره به اینکه، پس از تلاشی چهارساله، با هدف جبران غفلت تاریخی نسبت به امر اجتماعی در ایجاد شهرهای جدید کشور، دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی، چهاردهم بهمنماه جاری فعالیت رسمیاش را در شرکت عمران شهرهای جدید آغاز کرد، گفت: این دفتر با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور و نیز مجمع عمومی، به معاونت معماری و شهرسازی شرکت، اضافه شد.
او افزود: هر چند که محصول نهایی شهرسازی، تولیدِ فضای اجتماعی است و تاریخ شهرسازی جهان و ایران، سرشار از توجه به ابعاد اجتماعی شهرسازی در جهت تحقق پایداری اجتماعی، توازن طبقاتی، اشتغال، فضاهای تعامل اجتماعی و … است اما در گفتمان بنیانگذاران شهرهای جدید در کشور، تاکید اصلی بر ابعاد کالبدی، سازهای و روشهای تامین مالی نوشهرسازی و دیدن شهر بهعنوان پروژهای مهندسی، سازهای و سرمایهگذارانه است. البته مسلم است در آن زمان بهدلیل ایده بودن شهر جدید و نیز عدم وجود تجربهای واقعی، تصور میشد که ایجاد کالبدِ شهر، بهصورت خودکار، شکلگیری زندگی اجتماعی شهری را بهدنبال خواهد داشت و نیازی به برنامهریزی اجتماعی بهصورت هدفمند نیست. بنابراین، ساختار اداری شرکت عمران شهرهای جدید، بدون ایجاد دفتری تخصصی که اجتماعسازی را در کنار کالبدسازی، بهصورت تخصصی دنبال کند، زاده شد و ادامه یافت.
شهلیبر عنوان کرد: البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که مطالعات اجتماعی از همان ابتدا، بخشی از شرح خدمات طرحهای شهرسازی در شهرهای جدید همچون طرحهای مکانیابی، راهبردی، جامع و تفصیلی، بودند، اما به سه دلیل، ضعف دانش اجتماعی در مهندسان مشاور و تقلیل مطالعات اجتماعی به مطالعات جمعیتشناختی کلی، عدم پایش دقیق مطالعات اجتماعی طرحها در شرکت بهدلیل نبودن دفتر تخصصی و غفلت مجامع تخصصی جامعهشناسی کشور از حوزه شهرسازی و عدم حضور تاثیرگذار آنها در شورایعالی شهرسازی و معماری، در این بخش از مطالعات، جایگاهی محوری نداشتند.
او ادامه داد: مسائلی چون عدمتحقق جمعیتپذیری مطابق با برآوردهای اولیه، خوابگاهیشدن، افتراق اجتماعی و فضایی در اثر مسکن مهر، عدم ارتباط ارگانیک با شهر مادر، تاکید اسناد بالادستی توسعه در توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی شهرسازی، معضل هویت، ضعف مشارکت مدنی شهروندان، معضل گسیختگی کالبدی که منجر به گسیختگی اجتماعی شده است و … منجر به طرح ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی در گفتمان و طرحهای شهرسازی در شهرهای جدید با ابتکار و مدیریت مهندس طاهرخانی، زمانی که عضو هیات مدیره شرکت بودند، شد. راهبری جامعهشناختی این تحول گفتمانی توسط دکتر حسین ایمانیجاجرمی و جمعی از دانشآموختگان جامعهشناسی دانشگاه تهران، صورت گرفت بهطوریکه با انجام مفهومسازی اجتماعی و رایزنیهای لازم با دستگاههای ذیربط، چارت سازمانی شرکت در جهت ایجاد دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی، بازنگری و دستور کارهای جدیدی طراحی و اجرا شد.
دانشآموخته دکترای جامعهشناسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کیفیتبخشی به مطالعات اجتماعیِ نسل نوین شهرهای جدید، طراحی و اجرای مراکز محلات، ایجاد زیرساختهای اجتماعی چون سراهای محلات، مکانیابی پروژههای فاخر در سایتهای مسکن مهر، تنوعبخشی به الگوهای تولید مسکن، اجرای رخدادهای متعدد شهری و … مهمترین دستور کارهای اجتماعی در شهرهای جدید بوده و هستند تا زندگی اجتماعی، نضج بیشتری گرفته و با جبران نواقص تاریخی، نوشهرهای کشور بتوانند بهعنوان نسخهای مترقی و کارآمد منجر به بهبود زندگی شهری در کشور شوند؛ زندگی شهریای که در کلانشهرها از انواع و اقسام مشکلات، چون، تراکمفروشی، ترافیک، آلودگی هوا، تابآوری پایین، هزینه بالای زندگی و … رنج میبرد.
او تصریح کرد: دفتر توسعه اجتماعی و فرهنگی شرکت عمران شهرهای جدید که از دو گروه «خدمات اجتماعی” و “خدمات فرهنگی”، تشکیل شده است، مطابق با ظرفیتهای قانونی که در قانون ایجاد شهرهای جدید وجود دارد، بهدنبال کیفیتبخشی به حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهرهای جدید کشور از طریق راهبردهایی چون واقعیکردن جایگاه عملکردی شهر جدید در نظام شهری، غلبه بر افتراق های فضایی و اجتماعی درون و برون شهری، افزایش مشارکت اجتماعی مردم، گسترش تعلق محله ای و شهری، ایجاد فضاهای کسب و کار اجتماعی، ایجاد فضاهای تعامل اجتماعی، گسترش مسئولیت اجتماعی شرکت، گسترش فضاهای گردشی و اقتصاد دانشبنیان و … است.
شهلیبر افزود: این دفتر تلاش خواهد کرد با برقراری ارتباط ساختاری و نهادی با حوزههای اجتماعی وزارتخانهها و دستگاههای عمومی، مجامع تخصصی و مدنی غیردولتی و نیز مجامع صنفی و حرفهای، فصل جدیدی را در توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید کشور بگشاید و در همینجا از تمامی متخصصان و اهل حرفه، دعوت بهعمل میآید که در این مهم ما را یاری کرده تا نگاه جامعتری در شهرسازی شهرهای جدید، شکلگرفته و عملیاتی شود.
بازآفرینی ۴۴ محله استان تا ۱۴۰۰
با اعتبار ۳۸.۶ میلیاردتومان
سرپرست معاونت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحالوبختیاری گفت: سهیمه استان برای اجرای طرح اقدام ملی ۲۱۶۳ واحد است که یکهزار واحد آن در شهرکرد و توسط اداره کل راه و شهرسازی و ۱۱۶۳ واحد نیز توسط بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر احداث میشود.
ابراهیم علیرضایی اقدامات آن اداره کل را در خصوص اجرای طرح بازآفرینی شهری و همچنین طرح اقدام ملی مسکن تشریح کرد.
علیرضایی با اشاره به اینکه در استان، بازآفرینی ۱۱ محله در شهرهایی از جمله شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسانبن برای امسال و سال آتی برنامهریزی و آغاز شده است، افزود: شرکت بازآفرینی شهری ایران مقرر کرده است تا سال ۱۴۰۰، ۴۴ محله در استان با اعتباری بالغ بر ۳۸.۶ میلیاردتومان بازآفرینی شود.
به گفته وی، هماکنون ۱۱ محله در دستور کار قرار گرفته و برای این ۱۱ محله ۳۳ پروژه تعریف شده است که شامل ساخت مدرسه، کلینیک دندانپزشکی، زمین چمن مصنوعی و ساحلی، جامعه سلامت، دفع آبهای سطحی، پیادهراه سازی، پل، اجرای مسیل و حتی ساخت پارک است که بخشی از آنها در حال انجام است.