جدال بی‌کیفیت‌ها و از رده‌خارج‌ها
جدال بی‌کیفیت‌ها و از رده‌خارج‌ها
یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم جهت کنترل بازار خودرو و دسترسی حداکثری مردم به وسایل نقلیه‌ی باکیفیت‌تر، واردات خودروی خارجی بود. حال در راستای تحقق این وعده، همزمان با آغاز دومین نمایشگاه خودرو اوراسیا تهران، شرکت خودروسازی لادای روسیه چهار مدل جدید خود را با همکاری شرکت نمایندگی نیکا خودروی ایران رونمایی کرد.

سایه برین روزنامه نگار ، یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم جهت کنترل بازار خودرو و دسترسی حداکثری مردم به وسایل نقلیه‌ی باکیفیت‌تر، واردات خودروی خارجی بود. حال در راستای تحقق این وعده، همزمان با آغاز دومین نمایشگاه خودرو اوراسیا تهران، شرکت خودروسازی لادای روسیه چهار مدل جدید خود را با همکاری شرکت نمایندگی نیکا خودروی ایران رونمایی کرد. «لادا وستا استیشن واگن»، «وستا سدان»، «گرانتا» و «نیوا»، به‌زودی در بازار ایران قابل دسترسی‌اند و احتمالا نمونه‌های مشابه آن‌ها به شکل مونتاژی نیز تولید خواهد شد.

قرارمان BMW و بنز نبود؟!
پس از ورود این مهمانان ناخوانده به صنعت خودروسازی کشور، دغدغه‌مندان بازار خودرو نگاه‌های متفاوتی به این اتفاق داشتند که در این متن قصد داریم بارزترین آن‌ها را مرور و بررسی کنیم.
نخستین بحث این است که وقتی دولت وقت، ابعاد مختلف ورود خودرو به ایران را مطرح می‌کرد، صحبت از برندهای خودروسازی مثل BMW و بنز بود. فحوای کلام هم قرار گرفتن این خودروها در دسترس مردم بود وگرنه این‌که امثال آن‌ها، همیشه در دسترس قشر خاص بوده‌اند و سهم مردم، خودروهای بی‌کیفیت چین و روسیه است. علت اطلاق بی‌کیفیت به این خودرو، شائبه دومی است که مطرح است و آن این است که شرکت لادا، در کشور روسیه طرفداران چندانی ندارد و گویی ما همچون اتوبوس‌های شهری دست دوم اروپا، این‌بار هم سراغ خودروهای از رده خارج کشور روسیه رفته‌ایم و این مسلما حس خوشایندی ندارد. یکی از مباحثی که در این خصوص مطرح شد، بدون ایربگ بودن این خودروها بود اما شایان ذکر است که آنچه امروز در تهران رونمایی شده، دارای این آپشن است اما تعدادی از خودروها که دارای ایربگ نبودند، مجوز ورود به ایران را دریافت نکردند. اگرچه شایعه ایمنی پایین این خودروها را تایید نمی‌کنیم اما اینکه شرکت لادا، در خود روسیه خودروهای بدون ایربگ تولید می‌کند، مهر تاییدی بر ایده‌آل نبودن این شرکت خودروسازی است.

ویژگی‌های مثبت خودروهای لادا
یک مقام روسی شرکت لادا در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا به تجارت‌نیوز گفت: «نخستین سری از محصولات لادا احتمالاً ماه آینده وارد کشور می‌شود و تا سال دیگر، برنامه مونتاژ خودرو در خاک کشور کلید خواهد خورد.»
وی ادامه داد: «لادا لارگوس، محصول دیگر این شرکت بوده که در دسته مینی قرار می‌گیرد و به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، فعلاً امکان تولید ندارد. نیوا خودروی دیگری است که به دلیل مجهز نبودن به کیسه هوا، امکان ورود آن به کشور وجود نداشت که احتمالاً با تعبیه دو عدد کیسه‌ هوای جلو، مجوز ورود این خودرو نیز به کشور گرفته شود.» این سدان روسی، ارزان‌ترین خودروی واردشده روسی به داخل کشور است که از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که در نسخه ۸ و ۱۶ سوپاپ تولید می‌شود. نسخه ۸ سوپاپ قادر به تولید ۸۹ اسب‌بخار و نسخه ۱۶ سوپاپ، حداکثر ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که هر دو آنها قدرت تولیدی را به کمک گیربکس پنج‌سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. لادا گرانت با توجه به تیپ‌های مختلفی که دارد از ۸ الی ۱۰ هزار دلار در بازار روسیه به فروش می‌رسد. محصول دیگر این شرکت علی‌رغم اینکه در کاتالوگ رسمی لادا، کلاس استیشن واگن برای نیوا نوشته شده است، در رده کراس‌اوور طبقه بندی می‌شود. نیوا از پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر با هشت سوپاپ استفاده می‌کند که قادر به تولید حداکثر ۸۰ اسب بخار قدرت را دارد. این قدرت تولیدی از طریق گیربکس پنج سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. لادا نیوا در تیپ‌های مختلف از حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار در کشور روسیه به فروش می‌رسد. نسخه‌ای که در نمایشگاه حضور دارد در رده استیشن واگن قرار می‌گیرد. طبق گفته مقام مسئول، این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری به صورت چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شود که می‌تواند حداکثر ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت تولیدی را به کمک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند. این خودرو با توجه به تیپ‌های متفاوتی که دارد از قیمت ۱۴ الی ۱۶ هزار دلار به فروش می‌رسد.
وستا در نسخه سدان از یک تیپ اسپرت نیز بهره می‌برد که نمونه آپشنال و البته گران‌تر آن به شمار می‌رود. این خودرو از پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند که حداکثر ۱۴۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو نسبت به محصولات دیگر دارای امکاناتی همچون کنترل پایداری، دوربین جانبی و نمایشگر مرکزی است. وستا اسپرت به دلیل عرضه محدودتر و البته امکانات بیشتر با قیمت ۱۸ الی ۲۲ هزار دلار در بازار روسیه عرضه می‌شود.

ایرانی‌ها استقبال می‌کنند؟
برآیند این بررسی‌ها تا این‌جا این است که شرکت لادا، تفاوت فاحشی با ایران‌خودرو ندارد و خودروهایی در حدود همان کیفیت تولید می‌کند. اما تفاوت اینجاست که قیمت خودروهای لادا، بسیار بیشتر از محصولات ایران‌خودروست. ارزان‌ترین نسخه لادا که حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، با توجه به تعرفه گمرکی و سایر هزینه‌های جانبی، احتمالاً با قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود. در حالی که مثلا کوییک ایرانی، امروز و تا لحظه تنظیم این متن، زیر ۴۰۰ میلیون تومان است و گویی بعد از چین، نوبت روسیه شده که بازار ایران را متحول کند! مگر این‌که در نسخه مونتاژی، قیمت تمام‌شده‌ی خودروهای لادا کاهش پیدا کند و با استقبال ایرانی‌ها مواجه شود.

  • نویسنده : ارسالی از سایه برین