اخیراً بانک مرکزی دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را تصویب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع که برای نخستین بار در کشور فرآیند تفکیک حساب های بانکی تجاری از غیرتجاری را هدف قرار داده است، دکتر ابوذر سروش معاون نظارت […]
اخیراً بانک مرکزی دستورالعمل ناظر بر حساب سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را تصویب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع که برای نخستین بار در کشور فرآیند تفکیک حساب های بانکی تجاری از غیرتجاری را هدف قرار داده است، دکتر ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی در گفت و گویی به تشریح مزایای تفکیک حساب های تجاری از حساب های غیرتجاری پرداخته است.
به گفته معاون نظارت بانک مرکزی، هدف بانک مرکزی از تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور است ضمن آنکه مشوق هایی همچون افزایش سقف نقل و انتقال پول به صورت غیرحضوری و کاهش حد نصاب بازگشت چک های قبلی برای صدور دسته چک جدید برای این دسته از دارندگان حساب ها پیش بینی شده است، مضافاً صاحبان حساب های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال خود به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند. مشروح این گفت و گو را
در ادامه بخوانید:
در رابطه با حساب تجاری و کارکردهای آن توضیح دهید؟
حساب تجاری، نوعی حساب سپرده بانکی است که اشخاص برای فعالیت های تجاری خود استفاده می کنند. انتظار می رود که دریافت ها و پرداخت های مربوط به این حساب ها منعکس کننده کسب و کار اشخاص باشد. در رابطه با اشخاص حقوقی از هر نوعی که باشند از جمله انتفاعی یا غیرانتفاعی/تجارتی یا غیرتجارتی/دولتی یا غیردولتی/مسئولیت محدود، سهامی عام یا سهامی خاص و غیره، حکم واحدی وجود دارد مبنی بر این که همه انواع حساب های سپرده بانکی این اشخاص از لحظه افتتاح حساب، به عنوان حساب تجاری محسوب می شوند. در این میان ممکن است گروهی از اشخاص حقوقی مشمول معافیت های مالیاتی باشند ولی این موضوع تاثیری در وضعیت حساب های اشخاص حقوقی ندارد و هماطور که بیان شد همه حساب های آن ها تجاری محسوب می شوند.
در رابطه با اشخاص حقیقی شرایط متفاوت است. بانک مرکزی در مقرراتی که اخیراً در رابطه با شرایط و ضوابط ناظر بر حسابه ای تجاری تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ کرده است همه حساب های اشخاص حقیقی را غیر تجاری قلمداد می کند مگر آن که سازمان امور مالیاتی کشور یک یا چند حساب سپرده بانکی یک فرد را به عنوان حساب تجاری به بانک مرکزی اعلام کرده باشد. از آنجایی که صاحبان کسب و کار همگی به موجب قانون باید نزد سازمان امور مالیاتی کشور دارای پرونده مالیاتی و شماره اقتصادی باشند، بنابراین، این اشخاص باید اطلاعات حساب های تجاری خود را به روش هایی که در نظر گرفته شده به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند تا آن حساب ها مشمول شرایط در نظر گرفته شده گردند. سایر حساب های صاحبان کسب و کار و نیز تمامی حساب های اشخاص مزدبگیر که به صورت خویش فرما فعالیت اقتصادی ندارند، همگی غیرتجاری هستند.
اشخاص حقیقی که دارای کسب و کار مشخصی هستند برای تجاری شدن حساب هایشان به طور مشخص باید چه اقدامی انجام دهند؟
این اشخاص به دو طریق می توانند حساب های مورد نظر خود را به حساب تجاری تبدیل کنند. در روش نخست، اشخاص مزبور می توانند با مراجعه به درگاه های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، شماره حساب یا حساب های تجاری خود را اعلام کنند. معمولاً سازمان امور مالیاتی کشور در هنگام تکمیل اظهارنامه های مالیاتی شماره حساب های تجاری صاحبان کسب و کار را از آن ها استعلام می کند و بنابراین افراد می توانند از همان درگاه، شماره حساب های تجاری خود را اظهار کنند. پس از اظهار مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور صحت اطلاعات حساب و تعلق آن به مودی را از سامانه سیاح بانک مرکزی استعلام می کند و در صورت تایید، مراتب را به صورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می کند. بانک مرکزی نیز شماره حساب دریافتی را به صورت سیستمی به بانک عامل برای تغییر وضعیت به حساب تجاری، اعلام می کند. بنابراین همه حساب های اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تجاری می شوند. البته به استثنای حسابهای اشخاص خارجی دارای کسب و کار که مجوز کار یا سرمایه گذاری در کشور را از مراجع ذی صلاح دریافت ننموده باشند. بانک مرکزی اجازه تجاری شدن حساب های اشخاص خارجی که مجوزهای لازم را در اختیار ندارند به بانکهای عامل نمی دهد. به این اشخاص یکسال فرصت داده شده تا مجوز کار یا سرمایه گذاری اخذ و سپس حساب خود را تجاری کنند.
در روش دوم، افراد می توانند به بانک های عامل مراجعه و اطلاعات حساب های خود نزد آن ها را که می خواهند به حساب تجاری تبدیل شود اعلام کنند. در این حالت صاحبان کسب و کار باید شماره پرونده مالیاتی خود را نیز به متصدیان بانکی اعلام کنند. بانک عامل پس از ارسال سیستمی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور از مسیری که بانک مرکزی تدارک دیده است و دریافت تاییدیه از آن سازمان، می تواند حساب معرفی شده را تجاری کند.
بانک مرکزی با هدف تسهیل معاملات و مبادلات تجاری اشخاص و همچنین افزایش شفافیت در تراکنش های بانکی که از طریق تفکیک حساب های سپرده تجاری از غیرتجاری حاصل می شود، مشوق های متعددی را برای صاحبان این حساب ها در نظر گرفته است. به عنوان نمونه، در حال حاضر سقف نقل و انتقالات غیرحضوری کلیه حساب های اشخاص حقیقی در یک بانک از طریق ابزارهایی نظیر همراه بانک و اینترنت بانک روزانه یک میلیارد ریال و ماهانه پنج میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و اشخاص حقیقی برای تراکنش های بالاتر از حدود مذکور باید به صورت حضوری به بانک مراجعه کنند. بانک مرکزی برای صاحبان حساب های تجاری، آستانه روزانه نقل و انتقالات غیر حضوری را به ۵ میلیارد ریال و ماهانه ۳۰ میلیارد ریال افزایش داده است. علاوه بر آن، از آنجایی که ابزار چک در کسب و کارهای اشخاص کاربرد زیادی دارد، حد نصاب بازگشت چک های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید که برای عموم مردم ۸۰ درصد در نظر گرفته شده بود برای صاحبان حسابهای تجاری به ۶۰ درصد کاهش یافته است. مضافاً صاحبان حساب های تجاری دیگر لازم نیست تا برای نقل و انتقالات بیش از دو میلیارد ریال خود به بانک مستند ارائه کنند، بلکه بانک ها فقط برای نقل و انتقالات بالاتر از مبلغ ۱۰ میلیارد ریال باید از این اشخاص مستندات مطالبه کنند. مشوق های دیگری نیز برای صاحبان حساب های تجاری در نظر گرفته شده که امید است با اعمال آن ها، گام مثبتی در تسهیل مبادلات تجاری
برداشته شود.
چه تمهیدات دیگری در نظر گرفته شده تا فرایند تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری به طور کامل اجرا شود؟
در مقرراتی که اخیراً ابلاغ شده است، ترتیباتی اتخاذ شده که خدمات بانکی مرتبط با کسب و کار و امور تجاری فقط به صاحبان حساب های تجاری تخصیص یابد. به عنوان مثال، اعطای تسهیلات در قالب هایی نظیر مضاربه، سلف، خرید دین، مشارکت مدنی و امثال ذالک و نیز گشایش اعتبارات اسنادی که صرفاً در امور تجاری کاربرد دارند، فقط به صاحبان حساب های تجاری تعلق می یابد. وجه این تسهیلات نیز فقط باید به حساب تجاری اشخاص یا فروشندگان کالا و خدمات واریز شود. همچنین سایر انواع تسهیلات و تعهداتی که هم در امور تجاری و هم در امور غیرتجاری کاربرد دارند، در صورتی که برای امور تجاری به اشخاص ارائه شوند باید منوط به وجود حساب تجاری به نام متقاضی باشند. ابزارهای پذیرش مانندPOS و درگاه های پرداخت نیز فقط به صاحبان حساب های تجاری تعلق می یابند. بنابراین اشخاص چنانچه قصد استفاده از خدمات بانکی تجاری داشته باشند باید حسابهای تجاری خود را اعلام کنند.
در رابطه با حساب هایی که فعالیت کسب و کاری در آن ها انجام می شود ولی توسط صاحبان آن ها به عنوان حساب تجاری معرفی نمی شوند و این اشخاص تمایلی به استفاده از مشوق ها ندارند و مخاطب خدمات بانکی تجاری نیز نمی باشند، آیا تمهیداتی اندیشیده شده است؟
همانطور که قبلا بیان شد هدف بانک مرکزی از تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور است. در اکثر کشورها تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری از سال های پیش انجام شده و اثرات مثبتی نیز به همراه داشته است. اقدامات بانک مرکزی در تمهید سیاست های تشویقی برای صاحبان کسب و کار نشان می دهد که این بانک عمیقاً اعتقاد دارد که صاحبان کسب و کار به اثرات مثبت این طرح برای کشور اشراف دارند و در اجرای این طرح، دستگاه های مسئول را یاری خواهند کرد. با وجود این در رابطه با حساب هایی که در فرضیه مطروحه در سوال شما وجود دارد، روشهای مشخصی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به تعیین سطح فعالیت موردانتظار اشخاص و مقایسه رفتار مالی حسابه ای غیرتجاری با سطح فعالیت مذکور و همین طور، پیاده سازی الگوهای داده کاوی برای شناسایی حساب های مشکوک به فعالیت تجاری اشاره کرد.
پیام مدیرعامل بانک صادرات ایران در آغاز هفتاد و یک سالگی بانک:
هفتاد سال بر مدار مشتریمداری و خدمت به مردم
سیدضیاء ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران همزمان با پانزدهم شهریورماه ١٤٠١، آغاز هفتاد و یکمین سال فعالیت این بانک در پیامی، این روز فرخنده را به تمامی همکاران شاغل و پیشکسوتان بازنشسته، سهامداران، مشتریان، مخاطبان، مردم شریف و دولت مردمی و همه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و تاکید کرد: بانک ریشهدار و مردمی صادرات ایران با تکیه بر اصول حرفهای در صنعت بانکداری و نگاه مسئولانه به اقتصاد و معیشت مردم به دنبال کسب بیشترین ارزش افزوده برای تمامی ذینفعان بانک است.
متن پیام مدیرعامل بانک صادرات ایران به این شرح است:
امروز بانک صادرات ایران در آغاز هفتاد و یک سالگی خدمت و بالندگی به جایگاهی در اقتصاد کشور دست یافته که با تکیه بر سابقه و تجربه درخشان، بنیانهای قوی و سرمایههای انسانی توانمند و با انگیزه و همچنین حضور گسترده در داخل و خارج مرزهای میهن عزیزمان، قامت سترگ خود را با شعار «خدمت به مردم» در عرصههای اقتصادی، صنعتی و بازرگانی کشور با اقتدار حفظ کرده و برای کسب جایگاه برجسته خود گامهای بلندتری برخواهد داشت.
کارنامه درخشان بانک پرافتخار صادرات ایران که در ١٥ شهریور ١٣٣١ خورشیدی پا در عرصه بانکداری کشور نهاد، بر کسی پوشیده نیست و کمتر کارخانه و واحد تولیدی در کشور را میتوان یافت که از آن روزگار تا کنون، دست یاری به سوی بانک صادرات ایران دراز نکرده باشد و در این میان کمک به اقشار مختلف مردم نیز با وجود شبکه گسترده شعب، هیچگاه نادیده گرفته نشد تا جایی که امروز سهم این بانک در پشتیبانی از بخشهای مختلف اقتصادی و عمل به مسئولیتهای اجتماعی سهمی برجسته و قابل توجه در نظام بانکی است.
این شکوه و سربلندی نعمتی ارزشمند است که با همت متعالی سرمایههای انسانی توانمند و متعهد و همراهی همکاران بازنشسته در جایجای کشور پهناور ایران توانسته است اهداف متعالی خود برای حضور موثر و سازنده از اقیانوس اطلس تا آسیای میانه و خلیج همیشگی فارس و دریای عمان را تثبیت کند و شایسته است از جان و دل برای پایندگی این درخت استوار بکوشیم.بنا داریم در این بانک ریشهدار و مردمی که جایگاهی ویژه در اذهان ایرانیان دارد و نقش آن در تار و پود خدمات هفتاد ساله خود به کشور هویدا است، با تکیه بر اصول حرفهای در صنعت بانکداری، بیشترین ارزش افزوده را برای تمامی ذینفعان بانک فراهم سازیم.اینجانب این روز فرخنده را به تمامی همکاران شاغل و پیشکسوتان بازنشسته، سهامداران، مشتریان و مخاطبان، مردم شریف و دولت مردمی و همه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبریک و تهنیت عرض میکنم و از خداوند متعال سربلندی و عزت جاودان برای بانک صادرات ایران آرزومندم.
مدیرعامل بانک مسکن :
برای صنعتیسازی ساخت مسکن باید روشهای تامین مالی تغییر کند
نخستین رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن با حضور علیرضا فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن کشور، محمد آیینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس برگزار شد.
مدیرعامل بانک مسکن در این همایش گفت: یکی از الزامات تامین مالی و ساخت مسکن با کیفیت و ارزان، صنعتیسازی است.
وی افزود: طول دوره مشارکت شرکتهای ساخت مسکن و انبوهسازان حداقل ۲۴ ماه است که صنعتیسازی زمان این دوره را کاهش میدهد و متعاقب آن سیستم بانکی نیز هم راستای صنعتیسازی باید با اصلاح روش زمان تامین مالی را کاهش دهد.
وی افزود: یکی از موضوعات اصلی فرآیند تامین مالی این است که طی آن بازار سرمایه و انبوه سازان به یکدیگر متصل شده و باید محدودیتها در این حوزه
برطرف شود.
شایان با بیان اینکه اقتصاد کشور بانک محور است و تغییر در نظام بانکی باید اتفاق بیفتد، گفت: فروش متری مسکن از جمله ابزارهای نوین مالی است و بانک مسکن قصد دارد ذیل این موضوع تغییراتی در رژیم سپردهگذاری خود ایجاد کند که این مساله منوط به مجوز شورای فقهی سازمان بورس است.مدیرعامل بانک مسکن پیشنهاد داد صندوق مسکن و ساختمان به یک صندوق ملی و فراگیر تبدیل شود تا سایر بانکها غیر از بانک مسکن نیز با اخذ مجوز لازم از این صندوق استفاده لازم را ببرند.
وی همچنین برای تحول در نظام بانکی ذیل اجرای طرح نهضت ملی مسکن جذب سرمایه گذاری خارجی، فروش متری مسکن، تحول در شیوههای اجارهداری را از جمله دیگر راهکارهای ساماندهی بازار مسکن توصیف کرد.
شایان در پایان سخنان خود مطرح کرد: دولت مصمم است که موضوع اجاره داری مسکن را به اجرا بگذارد و در راستای اجرای این طرح ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که این موضوع در مرحله انعقاد تفاهم نامه میان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن است که اقدام بسیار خوبی است که امیدواریم که اثرگذاری مطلوبی داشته باشد و بخشی از مشکلات بازار مسکن را حل کند.
همچنین در این مراسم به جلسه اخیر شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهوری که در آن وزیر راه و شهرسازی از عملکرد بانک مسکن تقدیر کرد، اشاره شد و همچنین اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مساعدت این بانک در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تمجید کرد.
مدیرعامل بانک دی تاکید کرد:
توجه به خواستهها و نیازهای نیروی انسانی به منظور تحقق اهداف بانک
مدیرعامل بانک دی بر نقش ویژه روسای شعب در بهبود عملکرد بانک و نیز اهمیت توجه به خواستهها و نیازهای نیروی انسانی به منظور تحقق اهداف بانک تاکید کرد.علیرضا قیطاسی در مراسم معارفه سرپرست معاونت شعب و سرپرست مدیریت سرمایه انسانی بانک با بیان این که رئیس شعبه باید شاخص هایی مانند رشد افزایش منابع ارزان قیمت، وصول مطالبات غیرجاری و جذب مشتریان جدید را مداوم پیگیری کند، گفت: باید با رعایت قوانین و مقررات، جذابیت لازم به منظور حفظ مشتریان کنونی و جذب مشتریان جدید در شعب بانک ایجاد شود.
وی همچنین راه اندازی دورههای آموزشی مستمر برای تمامی کارکنان در همه سطوح را خواستار شد و افزود: باید دورههای ویژه و تخصصی برای افراد متناسب با جایگاه سازمانی تعریف و عملیاتی شود تا کارکنان با همه مفاهیم و موضوعات بانکی به طور نسبی آشنایی لازم را داشته باشند.
مدیرعامل بانک دی همچنین بر لزوم طراحی بستههای اعتباری ویژه اقشار مختلف از جمله پزشکان، وکلا، اصناف و سایر صنوف تاکید و خاطرنشان کرد: باجههای حاضر در سازمانها باید حداکثر تعامل میان بانک و آن نهاد را ایجاد کرده و برای جلب رضایت مشتریان به بهترین شکل برنامهریزی کنند.
در این جلسه سید محمود احمدی رئیس هیئتمدیره ؛امیر عباس هاشمی نژاد نایب رئیس هیئتمدیره و جمعی از معاونان، مدیران و روسای شعب نیز حضور داشتند و در پایان این مراسم آقای «امجد خضری» به عنوان سرپرست معاونت شعب و سرکار خانم «فهیمه فروردین» به عنوان سرپرست مدیریت سرمایه انسانی معرفی شدند
همکاری دولت و مجلس در زمینه طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران
دولت و مجلس برای تقویت طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که مراحل بررسی خود را در مجلس میگذراند، همکاری میکنند.
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از روند بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که در مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان است و مهمترین محورهای تغییر در ساختار، وظایف و اهداف بانک مرکزی گزارشی ارائه داد.
همکاری دولت با مجلس در نهایی کردن این طرح ادامه یابد و نقطه نظرات دولت در جهت تقویت طرح بانکداری پیگیری شود.
در این جلسه همچنین نحوه اجرای برخی بندهای تبصرههای یک و ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴٠۱ در زمینه جوانسازی جمعیت کشور مطرح و پس از بررسی مقرر شد با هماهنگی مجلس شورای اسلامی زیرساختهای لازم برای اجرای این تبصرههای قانونی تامین شود.
سامانه ارتباطی «بله» برای اعلام وضعیت اربعین؛
ارتباطی رایگان و بدون اینترنت در راهپیمایی اربعین
اپلیکیشن بله با «سامانه اعلام وضعیت اربعین» همقدم زائران در اربعین حسینی خواهد بود.اپلیکیشن بله با تعهد به مسئولیت اجتماعی و ملی خود، همراه و همقدم با عاشقان اباعبدالله(ع) است و با ارائه سامانه ارتباطی اربعین، ارتباط زائران حسینی با همسفران و عزیزانشان را بهصورت کاملاً رایگان، با سیم کارت ایرانی، بدون نیاز به اینترنت و یا خرید سیم کارت عراقی برقرار میکند.
سامانه اعلام وضعیت اربعین ۱۴۰۱ به زائران کمک میکند تا بدون هیچ نگرانی با خانواده یا دوستانشان در ارتباط باشند در حالی که برای برقراری ارتباط به اینترنت و سیم کارت عراقی نیازی ندارند و تنها کافی است، اپلیکیشن بله را در طول سفر همراه خود داشته باشند.
برای استفاده از سامانه اعلام وضعیت اربعین در بله کافی است اپلیکیشن بله را نصب کنید.
بعد از نصب یا بهروزرسانی، اگر زائر هستید و قصد دارید دیگران را در جریان آخرین وضعیت خود قرار دهید، وارد «تب ویترین» اپلیکیشن بله شده و در «سامانه اعلام وضعیت»، گزینه «اعلام وضعیت» را انتخاب کنید. سپس آخرین وضعیت خودتان را بنویسید. بعد از ثبت وضعیت، همسفران و عزیزانتان میتوانند از وضعیت فعلی شما باخبر شوند.همچنین اگر قصد دارید از حال مسافر یا همسفرتان باخبر شوید، وارد «تب ویترین» اپلیکیشن بله شده و در «سامانه اعلام وضعیت»، گزینه «مشاهده وضعیت» را انتخاب کنید. در قسمت مشاهده وضعیت، شماره فردی را که میخواهید از او خبر بگیرید، وارد کرده و آخرین وضعیت او را مشاهده کنید. سامانه اعلام وضعیت در این سفر معنوی همراه و همقدم شماست.