متخصصان حوزه مشاوره معتقد هستند مدارس امروزه نیاز به مشاوران دارند تا نه فقط در امر تحصیلی که در کاهش آسیب های اجتماعی هم کمک کنند، اما احتمال کاهش بودجه این حوزه برای سال ۹۹ وجود دارد. احتمال کاهش بودجه آموزش و پرورش برای سال ۹۹ قوت گرفته است و این روزها از گوشه و […]
متخصصان حوزه مشاوره معتقد هستند مدارس امروزه نیاز به مشاوران دارند تا نه فقط در امر تحصیلی که در کاهش آسیب های اجتماعی هم کمک کنند، اما احتمال کاهش بودجه این حوزه برای سال ۹۹ وجود دارد.
احتمال کاهش بودجه آموزش و پرورش برای سال ۹۹ قوت گرفته است و این روزها از گوشه و کنار مطرح می شود. از جمله گلایه های همیشگی در حوزه فرهنگی و پرورشی، کمبود نیروی مشاوره در مدارس است. مشاورانی که هم هدایت تحصیلی دانش آموزان را قرار است به عهده داشته باشند که یکی از چالش های جدی آموزش و پرورش محسوب می شود و هم می توانند با رصد دانش آموزان، برگزاری دوره های توانمندی برای دانش اموزان و اولیا و بسیاری فعالیت های دیگر از آسیب های دانش آموزی جلوگیری کنند.
در واقع مدرسه ای که این روزها مشاور نداشته باشد یکی از ارکان مهم در حوزه پیشگیری از چالش های بزرگ تر را ندارد و امروزه بسیاری از مدارس ما این نیروها را در اختیار ندارند. فرزاد سالک نیا از مشاوران با سابقه در مدارس و کارشناس حوزه مشاوره تحصیلی و آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش از این نیز بیان کرده ام که متاسفانه آسیب های اجتماعی در قشر نوجوانان به مرز هشدار رسیده است، گفت: ما در چند حوزه در میان دانش آموزان امروز چالش را می بینیم که واقعا این چالش ها جز از مسیر مشاوران به راحتی قابل حل نیست. یکی از آنها که عموم مردم به آن اشراف دارند بحث هدایت تحصیلی است. این در حالی است که بحث هدایت تحصیلی این روزها در متوسطه اول مطرح است و مشاوران را برای این دوره عموما استخدام می کنند اما واقعیت این است که در ابتدایی و متوسطه دوم نیز این بحث ها مطرح است.
وی ادامه داد: در دوره ابتدایی شاید بحث هدایت تحصیلی به معنایی که در متوسطه اول مطرح است، مورد نظر نباشد ولی اگر ما به استعدادیابی نیاز داریم، اگر به شناخت هوش افراد در حوزه های مختلف نیاز داریم، اگر نیاز داریم که بچه پیشرفت خود را بسنجد و یا در این زمینه به او کمک شود، ما به مشاورانی نیاز داریم. حالا در مقطع ابتدایی می گوییم معلمان قرار است این کار را انجام دهند ولی واقعیت این است که در مدارس ما که عموما تراکم بالای دانش آموزی را داریم واقعا چگونه یک معلم می تواند به ۴۰ دانش آموز هم درس بدهد و هم خدمات مشاوره ای از این دست؟
این مشاور بیان کرد: در سن کودکی اتفاقا بحث آسیب ها در حال شکل گیری است که شاید نمودش را در نوجوانی ببینیم. خصوصا در میان دانش آموزان پسر. در واقع سن آسیب عموما در مقطع متوسطه است اما در دبستان ها هم شاهدش هستیم. خصوصا اینکه پایه ششم به دبستان منتقل شده است. ببینید باید در مقطع دبستان دفاع های کودکان در مقابل آسیب های اجتماعی را آموزش دهیم تا مطمئن باشیم یک بچه تحت تاثیر همسالان و یا خانواده نابسامان دچار مشکل نمی شود. اگر مثلا بچه مهارت نه گفتن را در دبستان یاد بگیرد، همین مهارت ساده می تواند جلوی بسیاری از اسیب های زندگی در فردایش را بگیرد. سالک نیا گفت: در مقطع متوسطه دوم نیز بسیاری از دانش آموزان حتی بعد از هدایت تحصیلی دچار سردرگمی هستند. باز در این مقطع نزدیک کنکور مراکز مشاوره آموزش و پرورش برای کمک دادن به انتخاب رشته کنکور وارد عمل می شود اما چرا باید سه سال در این دوره بچه ها را رها کنیم؟
وی با تاکید بر اینکه همین تعداد مشاور برای مقطع متوسطه اول نیز کم است، تاکید کرد: شاید خیلی ها گمان کنند، مشاوران در سیستم آموزش و پرورش قابل حذف هستند چون یا والدین از مشاورانی که در بیرون هستند استفاده خواهند کرد و یا اینکه معلمان سایر دروس و اصلا آموزش دروس اهمیت بیشتری دارد. ولی اگر مدرسه را همینطور که می گویند می خواهیم تبدیل به محل زندگی کنیم، نیاز به متخصصانی داریم که این محل را ایمن و دور از هر گونه آسیب نگه دارند یا لااقل آسیب ها را ببینند و هشدار بدهند. این مشاور با اشاره به اینکه به کارگیری نیروهای متخصص روان شناسی و مشاور امروز در مدارس یک انتخاب نیست بلکه یک نیاز است، گفت: سن اعتیاد در کشور ما پایین آمده است. اختلافات خانوادگی و طلاق اثرش را روی تربیت بچه ها گذاشته است. حتی این روزها جایی که خانواده ها را می توان حداقل به صورت پایه ای آموزش های حل مساله، برخورد با کودک و نوجوان، و… داد همین مدرسه است.