«جمله» آخرین اقدامات و پروژه‌های شرکت فرودگاه‌ها تا آخر امسال را بررسی می‌کند؛ توسعه ترمینال‌های فرودگاهی و اجرای پروژه‌های عمرانی  در فرودگاه‌های کشور
«جمله» آخرین اقدامات و پروژه‌های شرکت فرودگاه‌ها تا آخر امسال را بررسی می‌کند؛ توسعه ترمینال‌های فرودگاهی و اجرای پروژه‌های عمرانی  در فرودگاه‌های کشور

قرار است تکميل پروژه های عمرانی فرودگاه های کشور پيگيری شوند. درواقع شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران راه اندازی فرودگاه ها را در راس برنامه های خود قرار داده است. این در حالی است که در گذشته نه چندان دور، بسیاری از فرودگاه های کشور در شهرهای کوچکتر به حالت نیمه تعطیل در […]

قرار است تکميل پروژه های عمرانی فرودگاه های کشور پيگيری شوند. درواقع شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران راه اندازی فرودگاه ها را در راس برنامه های خود قرار داده است. این در حالی است که در گذشته نه چندان دور، بسیاری از فرودگاه های کشور در شهرهای کوچکتر به حالت نیمه تعطیل در آمده بود. اما حالا با توجه به همکاری ِ بین دستگاه ها و شرکت فرودگاه ها در برخی از مناطق کشور، برحسب ضرورت، امکان بالگردهای نظامی، انتظامی و اورژانس هوایی در فرودگاه ها با رعایت ضوابط ایمنی برای پروازهای مسافری فراهم شده است. ساخت ترمینال های جدید در فرودگاه های تبریز، اصفهان و آبادان، نوسازی ترمینال کرمان، تکمیل ترمینال های مشهد و شیراز و باند سوم مشهد نیز در دستور کار قرار گرفته است.
در همین حال، تکمیل دوربین های مدار بسته، دیوارهای حفاظتی، سنسورهای امنیتی و دستگاه های کمک بازرسی، تهیه طرح جامع مهرآباد، طرح کسب وکار و توسعه ترمینال‌ها در یک برنامه میان‌مدت در دستور کار قرار گرفته است.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در جلسه تکریم و معارفه مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد گفت: طی سال های گذشته در جهت افزایش ظرفیت فرودگاه تلاش های قابل توجهی از جمله توسعه ترمینال ها صورت گرفته است. سیاوش امیرمکری با اشاره به قدمت این فرودگاه گفت: مهرآباد با سابقه ۸۰ سال فعالیت، به عنوان فرودگاه پایتخت تجربه اعزام و پذيرش ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر و بیش از ١٤٠هزار نشست و برخاست پرواز را در یک سال داشته است.
وی با بیان اینکه براساس استانداردهای تعریف شده، این فرودگاه با ۷۰ هزار مترمربع فضاي ترمينالي بسته به سطح خدمت رساني از ۹ تا۱۳ میلیون مسافر در سال را می باید اعزام و پذیرش کند این در حالی است که تجربه اعزام و پذیرش بيش از۱۷ میلیون مسافر در سال را داشته است. رییس هیات مدیره و در ادامه سخنان خود گفت: فرودگاه مهرآباد در بین ۵۳ فرودگاه مالكيتي شركت، بالاترين آمار عملکرد را داشته به طوریکه بیش از ۳۰ درصد اعزام و پذیرش مسافر متعلق به این فرودگاه است. امیرمکری اظهار داشت: وجود سازمان ها، ارگان ها و شرکت های مختلف در فضای ۱۵۰۰ هکتاری فرودگاه، باعث شده است تا مدیریت مجموعه بسیار خاص و پیچیده باشد بنابراین لازم است تعامل و هماهنگي در سطح بالايي بین تمامي ارگان ها، سازمان ها و شركت ها وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: تهیه طرح جامع فرودگاه مهرآباد، طرح کسب و کار و پس از آن ساخت ترمینال جديد در یک برنامه میان مدت بايد در دستور کار قرار گیرد امیرمکری عنوان کرد: کمبود فضای ترمينالي و پارك پوزيشن مورد نیاز و لزوم ارتقاي تجهیزات هوانوردی ما را ملزم کرده تا برنامه دقیق و مناسبی برای رفع محدودیت ها و ارتقای سیستم ها تهیه و مورد اجرا قرار گيرد. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد فعالیت های فرودگاهی و اعزام و پذیرش مسافر در هشت فرودگاه کشور انجام می شود، بیان داشت: توجه به ارتقای سطح خدمات و ارائه سرویس های لازم برای این فرودگاه ها سطح رضایتمندي مسافران را به دنبال دارد، بنابراین باید در جهت رفع محدودیت ها و ارتقای سیستم ها و تجهیزات ناوبری و ارتباطی و سامانه راداري فرودگاه بین المللی مهرآباد تلاش کنیم.
وی از مدیران فرودگاهی خواست در جهت نظارت بیشتر بر عملكرد دست اندركاران ارايه خدمات در فرودگاه ها با هدف افزایش سطح وكيفيت سرویس ها بیش از گذشته اهتمام ورزند. وی اضافه کرد: کسب رضایت مسافران باید در اولویت کارهای همکاران در فرودگاه های کشور باشد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل، میرسعید صفی نیا مدیرکل سابق فرودگاه بین المللی مهرآباد را یکی از مدیران باسابقه و توانمند در صنعت فرودگاهی معرفی و از مدیرکل جدید خواست تا برای رفع موانع و نیازهای موجود فرودگاه و تكميل زیرساخت های لازم و مهمتر از همه پیگیری اتمام پروژه های این فرودگاه تلاش کند.
گفتنی است که طرح کسب وکار و توسعه ترمينال ها در يک برنامه ميان مدت نیز در حال پپگیری است و۴۰ پروژه فوردگاهی نیز در سه حوزه ترمینالی، سطوح پروازی و جنبی با اعتباری بالغ بر ۴۶۹۰ میلیارد ریال در سال جاری در حال اجرا است. عمده این پروژه‌ها، در حوزه ترمینال‌های فرودگاهی است که در گزارش فوق درباره آن صحبت شد که در ۱۵ فرودگاه کشور اجرا می شود و ۱۸۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه خواهد شد.
از جمله مهم ترین این پروژه ها، ساخت ترمینال بین المللی، محوطه سازی و موتورخانه فرودگاه شیراز (۲۰۰ میلیارد ریال)، توسعه و احداث ترمینال خارجی و سالن CIP ترمینال داخلی و احداث موتورخانه فرودگاه اصفهان(۱۰۰ میلیارد ریال)، توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه شاهرود( ۳۰ میلیارد ریال)، توسعه ترمینال شماره سه فرودگاه تبریز (۲۰ میلیارد ریال)، عملیات اجرایی تکمیل ترمینال بین المللی فرودگاه ایلام (۱۵۰ میلیارد ریال)، احداث ترمینال فرودگاه سمنان (۶۰ میلیارد ریال)، تکمیل ترمینال، محوطه سازی مربوط و جاده دسترسی اپرون به ترمینال فرودگاه لامرد (۷۰ میلیارد ریال) است.
همچنین این پروژه‌ها احداث ترمینال فرودگاه جهرم (۴۰ میلیارد ریال)، احداث ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه سقز (۶۰ میلیارد ریال)، احداث ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه گناباد (۶۰ میلیارد ریال)، توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد (۳۰۰ میلیارد ریال)، تکمیل بازسازی ساختمان های ترمینال یک و دو و محوطه سازی، سوله مرکز کنترل و ساختمان جنبی طبقه هفتم ساختمان ستادی فرودگاه مهرآباد (۴۰۰ میلیارد ریال)، تکمیل ترمینال، موتورخانه و کانال آدم رو فرودگاه گرگان (۴۰ میلیارد ریال)، توسعه و بهسازی ترمینال داخلی فرودگاه کرمان (۲۰۰ میلیارد ریال) و توسعه و بهسازی ترمینال داخلی فرودگاه بیرجند (۱۰۰ میلیارد ریال) را شامل می شود.