«جمله» از ارتقای سطح مدیریت مسیرهای منتهی به کربلا در ایام اربعین امسال گزارش می‌دهد؛ افزایش دوبرابری مسافران  و نرخ ثابت بلیت‌های هوایی جاده‌ای و ریلی
«جمله» از ارتقای سطح مدیریت مسیرهای منتهی به کربلا در ایام اربعین امسال گزارش می‌دهد؛ افزایش دوبرابری مسافران  و نرخ ثابت بلیت‌های هوایی جاده‌ای و ریلی

امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، ظرفیت حمل‌ونقل در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برای برگزاری مراسم اربعین حسینی افزایش یافت اما نرخ بلیت در بسیاری از بخش‌های کشور افزایش نیافت و آنچه که نامش را افزایش نرخ بلیت‌ها در انواع حمل ونقل مسافری می نامیم تنها همگام با رشد نرخ تورم اتفاق افتاده است. […]

امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، ظرفیت حمل‌ونقل در مسیرهای منتهی به کربلای معلی برای برگزاری مراسم اربعین حسینی افزایش یافت اما نرخ بلیت در بسیاری از بخش‌های کشور افزایش نیافت و آنچه که نامش را افزایش نرخ بلیت‌ها در انواع حمل ونقل مسافری می نامیم تنها همگام با رشد نرخ تورم اتفاق افتاده است. با این حال به دلیل ماهیت و اهمیت سفرهای اربعین برای کشور، می توان پیش بینی کرد که رشد قیمت ها در این زمینه اتفاق نیفتد. ۲۷ مهر امسال برابر با ۲۰ صفر، اربعین شهادت اباعبدالله الحسین (ع) بود. کربلا در چند سال اخیر برای برگزاری مراسم اربعین و بزرگداشت نامی که خود، گویایِ تقدس و ارزش خود است، بعد از سقوط رژیم بعث عراق به یکی از بزرگترین میعادگاه های جهان تشیع تبدیل شده و هر ساله گروه عظیمی از عاشقان امام حسین (ع) از سراسر دنیا که گاه تا ۲۰ میلیون نفر تخمین زده می شوند، عازم عتبات عالیات در عراق می شوند. این بزرگترین کارناوال مذهبی جهان است و برگزاری شایسته آن نیز بیشتر برعهده کشور ماست. در سال گذشته تعداد ایرانیانی که از سه مرز مهران، شلمچه و چزابه به زیارت عتبات عالیات رفته‌اند، تا ۲ میلیون نفر گزارش شد که با توجه به حذف هزینه روادید برای سفر به عراق و همچنین افزوده شدن مرز خسروی به مجموع مرزهای تردد میان ایران و عراق، جمعیت زائران ایرانی اربعین به بیش از ۲ برابرافزایش یافت. وزارت راه وشهرسازی آنطور که ما به عنوان خبرنگاران حوزه شاهد و ناظر بودیم، اقدامات گسترده و چشم گیری برای تسهیل سفر زائران از جمله آماده سازی ۴ مرز زمینی چزابه، شلمچه، مهران و خسروی انجام داد. این وزارتخانه، تامین بیش از ۸۲۰۰ دستگاه اتوبوس، راه اندازی قطار و آماده سازی حمل و نقل هوایی را در دستور کار خود قرار داد. بیشترِ بارِ انجام این سفر زیارتی برعهده سازمان راهداری بود که براین اساس ۵۰ درصد زائران ایرانی از طریق حمل و نقل جاده ای عمومی شامل اتوبوس، مینی بوس، وَن و سواری های به همراه اتوبوس‌های درون شهری تحت نظارت شهرداری ها به مرزهای ۴ گانه سفر کردند.

 

 

افزايش يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفری زائران
نسبت به سال گذشته

در همین ارتباط، وزیر راه و شهرسازی پس از پایان سفرهای اربعین، از تمامي دست اندركاران و شركت‌های، اصناف و انجمن‌های حمل‌و‌نقل و رانندگان بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای كه بي وقفه به امر جابه‌جايي مسافران در ایام اربعین حسینی فعاليت دارند، تشكر و قدرداني كرد. محمد اسلامی اظهار داشت: تعامل و پكپارچگي اجرايي سازمان‌ها و دست‌اندركاران طرح جابه‌جايی زائران اربعين حسيني، تجربه موفقي را در سال‌جاری رقم زد. اسلامی افزود: پيش‌بينی و برنامه‌ريزی در مراحل مختلف اجرای اين طرح و فراهم ساختن امكانات سفر قبل از آغاز، باعث شد سفر زائران به خوبي انجام شود. به گونه‌ای كه امسال با افزايش يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفری زائران نسبت به سال گذشته، زائران با نظم مطلوبي به نجف و كربلا اعزام شدند. وزیر راه‌وشهرسازی بیان داشت: امسال با تمركز بر تكميل، ساخت و بهسازی محورهای مواصلاتي منتهي به مرزها و تجهيز پايانه‌های مرزی همچنين ساماندهی تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های پايانه‌های مرزی سعي در ارتقای سطح خدمات به زائران شده است. اسلامی یادآور شد: همچنين توسعه محور مهران به پايانه مرزی و تبديل آن از چهارخطه به شش خطه و تفكيك مسير موكب‌ها از سواره‌روها، الزامی است كه در دستور كار قرار دارد و امسال در مرز چذابه اجرايي شد. وزير راه و شهرسازی افزود: در راستای ارتقای خدمات مسافران به عتبات عاليات، اجرای عمليات ساخت بزرگراه مهران-نجف در دستور كار قرار دارد كه در اين راستا مذاكرات لازم با طرف عراقی انجام شده است همچنين اتصال خط آهن از شلمچه به بصره در حال پيگيری است كه در مرحله تحويل زمين قرار دارد. گفتنی است که طبق سخنان وزیر راه وشهرسازی امسال تعداد قطارهایی که به کرمانشاه می‌رفتند، افزایش یافت و قطارهای فوق العاده کمک کردند تا کسانی که می‌خواستند از مرز مهران به سمت عراق بروند، از راه آهن استفاده کنند. اسلامی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی قطارهایی به صورت متناوب بین خرمشهر و شلمچه حرکت می‌کردند. وزیر راه و شهرسازی در مورد حمل و نقل هوایی در ایام اربعین نیز اظهار داشت: برای ساماندهی حمل و نقل هوایی در ایام اربعین پروازهای فوق‌العاده اختصاص داده شده است و هر شرکتی که تقاضای پرواز فوق العاده کرده، موافقت شد و هیچ مخالفتی وجود نداشت.

 

 

 

نرخ پروازها به نجف در ایام اربعین تغییری نکرد

 

 

با بهره‌گیری از سامانه سپهتن، عملکرد ناوگان اتوبوسی به صورت لحظه‌ای رصد می‌شد

آمارها نشان می داد که راه های زمینی منتهی به مرزها تحت کنترل کامل بود و دقت در این کنترل از سال های گذشته نیز دقیق تر شده است. این در حالی است که رئیس سازمان راهداری‌ و‌ حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز با بیان اینکه «بيش از ۱۱ هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی برای جابه‌جایی زائران در بازگشت از سفر اربعین، آماده‌سازی و عملياتی شدند» گفت: ۲۵۰ گشت‌ راهداری در محورها حضور داشتند و به صورت ۲۴ ساعته به هم‌وطنان خدمات‌رسانی می‌کردند. عبدالهاشم حسن‌نیا افزود: بالغ بر ۲۵۰ گشت‌ راهداری در محورها حضور داشتند و به صورت ۲۴ ساعته به هم‌وطنان خدمات‌رسانی می‌کردند. حسن نیا بیان اینکه با بهره‌گیری از سامانه سپهتن، عملکرد ناوگان اتوبوسی به صورت لحظه‌ای رصد می‌شد، افزود: با این امکان، مدیریت حمل و نقلي بر روی ناوگان اتوبوسی انجام می‌شد و از طریق تماس و ارسال پیامک به رانندگانی که غیرفعال بودند، هماهنگی ها برای اعزام به پایانه‌های مورد نظر انجام می‌شد. وزیر راه و شهرسازی هم درباره کیفیت حمل ونقل جاده ای در سفرهای اربعین گفت: به رغم حجم بالای تردد در محورهای منتهی به مرزها، اما زائران با نظم بسیار خوبی در مسیرهای منتهی به مرزها تردد داشتند. اسلامی درخصوص برنامه‌های بهسازی مسیرهای منتهی به مزرهای کشور برای تردد زائران در سال آینده، افزود: برنامه‌های بهسازی و نوسازی وزرات راه، برنامه‌های دائمی است و مرتبا در حال اجرای این برنامه‌ها هستیم. وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه پایانه‌های مرزی، عنوان کرد: براساس اقتضای زمانی و همچنین حجم تردد در پایانه‌ها، کار توسعه آن‌ها انجام می‌شود. مشکل جاده‌ای در زمان اربعین در جاده‌های منتهی به مرزها نداشته‌ایم. در این زمینه فقط بخشی از جاده مهران به ایلام دچار مشکلاتی است که تا چند ماه آینده کار در این محور نیز به اتمام می‌رسد و آن جاده نیز چهار خطه می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در اربعین امسال به جز وقفه‌ای که از سوی کشور عراق در بحث وسایل حمل و نقل در تردد زائران به وجود آمد، هیچ مساله خاص دیگری وجود نداشت و زائران به خوبی از مرزها تردد کردند. این در حالی است که بر اساس اخبار رسیده قرار است به علت تردد بیشتر مردم و زوار از پایانه مهران، طرح جامع پایانه مرزی مهران نیز به زودی منتشر شود تا مدیریت راه ها در یکی از بزرگترین کارناوال های مقدس و مذهبی جهان آسان تر صورت پذیرد. گفتنی است که با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی درخصوص افزایش نیافتن کرایه اتوبوس و دیگر موارد حمل و نقلی در اربعین امسال، نرخ کرایه اتوبوس ۲۵ نفره تک صندلی تهران-مهران ۹۱ هزار تومان بود و کرایه اتوبوس ۲۵ نفره تک صندلی تهران-کرمانشاه نیز ۶۶ هزار تومان بود که اتوبوس های درون شهری از پایانه مسافری کرمانشاه تا مرز خسروی مسافران را رایگان حمل کردند.

 

ظرفیت قطارهای اربعین ۴۷ درصد رشد داشت

این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز درباره جزییات برنامه‌های راه‌آهن برای اربعین حسینی گفت: قیمت بلیت قطار برای سفرهای اربعین افزایش نیافت و بر اساس نرخ‌های مصوب فروخته شد. سعید رسولی درباره ظرفیت ها و برنامه‌های راه‌آهن برای اربعین حسینی اظهار کرد: از پانزدهم تا ۳۰ مهرماه امسال پیک سفرهای اربعین امسال بود و بنابراین مانند سال‌های گذشته ستاد اربعین تشکیل دادیم. پیش فروش قطارهای فوق العاده اربعین نیز از ۱۰ صبح چهارشنبه سوم مهرماه آغاز شد. وی افزود: امسال روزانه ۵۴ قطار در پانزده روز و در قالب۸۵۸ رام قطار و ۴۳۶ هزار صندلی پیش بینی شد که از نظر تعداد قطار ۴۳ درصد نسبت به اربعین پارسال رشد داشت و این عدد در حوزه ظرفیت ایجاد شده به ۴۷ درصد رشد رسید. مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: به عنوان مثال قیمت بلیت قطار مشهد-کرمانشاه چهارتخته ۱۹۵ هزار تومان و شش تخته ۱۸۵ هزار تومان بود. همچنین قیمت بلیت قطار تهران-کرمانشاه چهارتخته ۹۵ هزار تومان، شش تخته ۷۰ هزار تومان و اتوبوسی ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شد. قیمت بلیت قطار چهارتخته همدان-مشهد ۲۰۰ هزار تومان و بلیت قطار اتوبوسی تهران-همدان ۴۷ هزار تومان بود و قیمت دیگر مسیرها نیز باید منطبق با نرخ های مصوب می‌بود. وی همچنین درباره دیگر اقدامات انجام شده برای سفرهای ریلی زائران اربعین اظهار کرد: مسیرهای جدیدی برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شد که می‌توان به قم –خرمشهر، قم- کرمانشاه، تهران- همدان، اهواز- شلمچه و اصفهان- کرمانشاه اشاره کرد. مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای مذاکرات صورت گرفته با پاکستان مقرر شد تا آنها بتواند در زاهدان با قطار تا مرز عراق بروند و از طریق قطار حمل ونقل خود را انجام دهند که در این راستا یک مسیر دیگر را به صورت ویژه آماده کردیم که از زاهدان به خرمشهر و از زاهدان به کرمانشاه مسافران را منتقل می‌کرد. همچنین هماهنگی‌های لازم شده تا قطار اتوبوسی خرمشهر به شلمچه به صورت ۲۴ ساعته و رایگان در خدمت زائران اربعین قرار بگیرد. وی درباره این که آیا تخفیفی برای سفرهای اربعین بود یا خیر گفت: همواره اراده شرکت راه آهن و شرکت‌های حمل و نقل ریلی بر این بوده تا رضایت مردم را جلب کند و در جریان افزایش اندک قیمت بلیت قطار در سال جاری که پس از سه سال صورت گرفت سعی کردیم تا در مسیرهای پر تردد با وجود داشتن اجازه افزایش نرخ ۲۲ درصدی، کمتر از دیگر مسیرها قیمت بلیت را افزایش دهیم که این خود به مسافران ریلی کمک می‌کند البته مطمئنیم با توجه به همین افزایش اندک کیفیت ارائه خدمات در صنعت ریلی ارتقا یافته و نهایتا در آینده نیز مسافران بیشتری از این طریق از قطار استفاده خواهند کرد. رسولی همچنین با اشاره به ادامه راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی، گفت: این مسیر یکی از کریدور‌های بین المللی کشور محسوب می‌شود و نیز می‌تواند کارکرد ترانزیتی داشته باشد. امسال نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد رشد در جابجایی مسافران داشتیم به طوری که سال گذشته ۲۹۶ هزار نفر خدمات به مسافران ارائه شد و امسال هم برای ۴۳۶ هزار نفر برنامه ریزی برای خدمات رسانی تدارک دیده شد به طوری که ۴۷ درصد ظرفیت واگن برای امسال برنامه ریزی شد. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قطار‌های فوق العاده و جدیدی در مسیر‌های قم_خرمشهر، قم_کرمانشاه، تهران_همدان، اهواز_شلمچه و اصفهان_کرمانشاه ایجاد شد و تمامی ایستگاه‌های کل کشور از نظر زیر ساختی برای خدمت رسانی فراهم شد. رسولی گفت: مسیر زاهدان به کرمانشاه و زاهدان به خرمشهر هم امسال برای جابه‌جایی مسافران اربعین اضافه شد که زائران کشور پاکستانی را از زاهدان به مرز ایران و عراق منتقل کردیم. گفتنی است که در اربعین امسال باحذف ویزا تردد مسافران ایرانی به عراق، اجتماع اربعین بسیار پر رنگ‌تر و تعداد زائران چندین برابر شد. بطور کلی برگزاری اربعین امسال با حداقل تاخیر در هواپیما مواجه بود و حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بیشتر از سال گذشته پرواز داشتیم. حدود ۱۰۰ درصد قطار از سال گذشته بیشتر بوده است و میزان مسافران در حمل و نقل جاده ای با یک افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری مواجه شده است. حال با توجه به اینکه بر اساس قانون، نرخ بلیت در همه پرواز‌های خارجی آزاد و تابع عرضه و تقاضا و هزینه‌های تمام شده است، با توجه با استقبال زائران اباعبدالله الحسین (ع) از سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین و برای جلوگیری از سوء استفاده برخی واسطه ها، شرکت‌های هواپیمایی تصمیم گرفتند امسال نیز نرخ ثابتی برای پرواز‌های اربعین داشته باشند. مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در اینباره گفت: در ایام اربعین حسینی (ع) یعنی از ۲۰ تا ۳۰ مهر، قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – نجف، نجف – تهران و تهران – بغداد، بغداد_تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. برای مسیر‌های مشهد به بغداد و نجف (و بالعکس) نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد. بنابراین اگرچه نرخ مذکور پروازی ویژه ایام اربعین حسینی (ع) یعنی فاصله زمانی ۲۰ تا ۳۰ مهر امسال تعیین شد و امسال حدود ۱۰۸ هزار صندلی پروازی برای خدمت دهی به زوار حسینی (ع) در ایام اربعین تدارک دیده شد که بلیت آن‌ها از طریق دفاتر و آژانس‌های فروش بلیت هواپیمایی مجاز و همچنین از طریق سایت‌های اینترنتی دارای مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به فروش رسید، اما مانند هرسال بیش از تردد در مسیرهای منتهی به کربلا از طریق حمل ونقل هوایی، شاهد تردد در مسیرهای زمینی بودیم. این مساله به دلیل ارزانتر بودن مسیرهای جاده ای اتفاق افتاد. اگرچه از جذابیت های سفرهای جاده ای به دلیل لمس نزدیکتر جزئیات سفر نیز نمی توان گذشت؛ سفر به عتبات عالیات که در این موضوع، جای خود را در قلب مسلمانان جهان دارد. بنابراین توجه به افزایش تمهیدات برای انجام دقیقتر بزرگترین کارناوال مذهبی جهان ضرورتی است که امسال با دقت بیشتری انجام شد و امید است که تمهیدات مربوط به آن در سال‏های آینده نیز دقیق تر انجام شود.

 

بار بخش هوایی بر دوش شرکت‏ فرودگاه‏ها بود

به گفته سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها نیز از میان فرودگاه های تحت مالکیت این شرکت، فرودگاه های یزد، اصفهان، مشهد، ایلام، ساری، شیراز، شاهرود، تبریز، کرمانشاه و کرمان میزبان پروازهای اربعین بودند. در این راستا پروازهای فوق العاده در مسیر نجف از فرودگاه یزد توسط شرکت هواپیمایی کاسپین از ۱۷ مهر شروع شد که تا دوم آبان ادامه داشت. به گفته وی برای انجام پروازهای اربعین در فرودگاه اصفهان از ۱۵ تا ۲۸ مهر ۶۷ پرواز در مسیر نجف- اصفهان- نجف و بغداد- اصفهان- نجف انجام و طی آن ۹۹۱۵ زائر جابجا شدند. در فرودگاه مشهد نیز پروازهای فوق العاده در مسیر نجف- مشهد- نجف و بغداد- مشهد- نجف از نهم مهر آغاز شد و ۲۷ مهر ماه ۳۰۸ پرواز با جابجایی بیش از ۵۴ هزار زائر انجام شد. از سوی دیگر در فرودگاه ایلام از ۱۷ مهر تا چهارم آبان ۷۲ پرواز رفت و برگشت توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر در مسیرهای، نجف، مشهد و تهران انجام شد که تا ۲۸ مهر، ۹۶ پرواز با جابه جایی حدود ۱۰ هزار و صد و پنجاه و سه زایر انجام شد. بر این اساس ۲۸ پرواز با ۵۰۸ مسافر ایلام-نجف- ایلام بوده است. همچنین در فرودگاه کرمانشاه ۷۷ پرواز از ۱۷ تا ۲۷ مهر ماه با جابه جایی ۲۵۴۰ زایر انجام شد. در فرودگاه ساری نیز دو پرواز رفت در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر ماه با اعزام حدود ۳۰۰ زایر برقرار شد که زمان بازگشت آنها به فرودگاه ۲۹ و ۳۰ مهر ماه بود. در فرودگاه تبریز نیز چهار پرواز رفت و برگشت در روزهای ۲۲ و ۲۴ مهر ماه انجام شد که طی آنها بیش از ۵۵۰ زایر جابه جا شدند. از فرودگاه شیراز نیز تاکنون یک پرواز شیراز- نجف، ۲۲ مهر ماه با ۱۴۹ مسافر انجام شد و تنها پرواز رفت به نجف از فرودگاه شاهرود ۲۲ مهر ماه با ۱۵۰ مسافر انجام شد.

 

۶۲۶ مجوز پرواز برای ایام اربعین صادرشد

کاپیتان تورج دهقانی زنگنه، مدیرعامل هما نیز درباره پروازهای اربعین گفت: دریافت بلیت از طریق اینترنت ممنوع بود و ۶۲۶ مجوز پرواز برای ایام اربعین صادرشد. بنابراین طبق برنامه‌ریزی تا ۷۲۰ مجوز برای پرواز به فرودگاه‌های نجف و بغداد ظرفیت ایجاد شد. گفتنی است که دامنه قیمت بلیت پروازهای ویژه ایام اربعین حدفاصل ۲۰ تا ۳۰ مهرماه با احتساب مسافت مبدا و مقصد است و در قبال بلیت‌های دو طرفه، اگر رفت‌ و یا برگشت در بازه‌های زمانی ذکر شده ۱۰ روزه نباشد، شرکت‌ها موظف‌اند نرخ اعلامی ویژه اربعین را در نظر بگیرند.