آرمان طهرانی- روزنامه نگار/ اشاره: بسیاری از مردم در سال های گذشته از تمام شدن ناگهانی اعتبار تلفن همراه خود شوکه شده اند. همچنین کم نیستند کسانی که به رغم صرفه جویی در مکالمات روزنانه خود با تلفن همراه، در پایان هر دوره با یک صوتحساب عجیب مواجه شده اند. این مبالغ تحت عنوان ارزش […]
آرمان طهرانی-
روزنامه نگار/
اشاره: بسیاری از مردم در سال های گذشته از تمام شدن ناگهانی اعتبار تلفن همراه خود شوکه شده اند. همچنین کم نیستند کسانی که به رغم صرفه جویی در مکالمات روزنانه خود با تلفن همراه، در پایان هر دوره با یک صوتحساب عجیب مواجه شده اند. این مبالغ تحت عنوان ارزش افزوده یا (VAS) از مشترکان کسر و به حساب های ویژه ای واریز شده است، بدون آنکه در حقیقت خدماتی را به مشترکین ارائه کرده باشند.
به گزارش «جمله» اوایل هفته گذشته بود که محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود از پایان دوره کلاهبرداری از مردم تحت عنوان خدمات ارزش افزوده خبر داد.
وزیر ارتباطات با اعلام کد دستوری «ستاره ۸۰۰ ستاره ۶ مربع» از مشترکان تلفن همراه خواست تا با شماره گیری این کد دستوری از میزان مبلغی که طی ۳ سال گذشته بابت خدمات ارزش افزوده به اپراتورها پرداخت کرده اند، با خبر شوند.
پس از آن بود که مشترکین دو اپراتور تلفن همراه متوجه شدند طی ۳ سال گذشته بدون آنکه روحشان خبر داشته باشد، چه مبالغی را به جیب کلاهبرداران روانه کرده اند.
۵۰۰ هزار شکایت از شرکت های سودجو
محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام گفت: سوءاستفاده و دست کردن در جیب ضعیفترین قشرهای جامعه، سنگدلی میخواهد. همه تلاشهای ما در راستای ساماندهی این فضا صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در راستای شفاف سازی و اطلاع مردم از مبالغی که طی ۳ سال برای خدمات ارزش افزوده موبایل پرداخت کردند، یک کد دستوری را به مردم معرفی کردیم، افزود: «تاکنون بیش از ۳ و نیم میلیون نفر از ما استعلام کردهاند و نزدیک به ۵۰۰ هزار شکایت از استانهای مختلف برای خدمات ارزش افزوده ثبت شده است».
وزیر ارتباطات ادامه داد: «طبیعتا ما این شکایتها را پیگیری میکنیم که به سرانجام برسانیم و تلاش میکنیم بعد از ارجاع این پروندهها به دستگاه قضایی و صدور احکام لازم، منابعی که از جیب مردم رفته را بازگردانیم».
بر اساس اخبار منتشر شده، چند وقتی است که وزیر ارتباطات شفاف سازی ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه (VAS) که از سوی اپراتورها و با حضور شرکتهای ثالث ارائه کننده این خدمات عرضه می شود قصد پایان دادن به این بازار را دارد.
آذری جهرمی ارزش بازار خدمات VAS را حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می کند و به دلیل مشکلاتی از جمله کلاهبرداری و سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران که توسط خدمات دهندگان ارزش افزوده ایجاد شده، قصد دارد این خدمات را پایان دهد.
وی دلیل تعطیلی بازار کسب و کارهای ارزش افزوده را اجحاف حقوق کاربران و تخلف و کلاهبرداری شرکتهایی عنوان کرده که این بازار را در اختیار گرفته اند و تاکید دارد که مهمترین موضوع در برخورد با VAS ، حق الناس است که از سوی این شرکتها نادیده گرفته می شود.
پول های مردم چگونه به سرقت می روند؟
گرچه وزیر ارتباطات توضیحاتی در خصوص سرقت از مردم توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ارائه کرده، اما برای شفاف سازی این موضوع لازم است به زبان ساده تر این موضوع را بررسی کنیم.
عضویت در سرویس میتواند از طریق تبلیغات در یک اپلیکیشن واسط ( دانلودر) یا از طریق لندینگهای تبلیغاتی وبسایتها یا از داخل خود اپلیکیشن سرویس اتفاق بیافتد.
شرکت موظف است در لندینگ یا اپلیکیشن واسط اعلام کند که با عضویت در سرویس، روزانه مبلغی از شما کسر می گردد. تجربه تست های عضویت نشان داده است متاسفانه ۹۰ درصد کاربران هیچ کدام از اطلاعات اعلام شده را مطالعه نمی کنند و تنها شماره خود را وارد و تایید می کنند.
سرویس های ایرانسل که ۸۰ درصد درآمد آن به خود ایرانسل وسازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می رسیده است تا حدود ۹ ماه پیش عضویت به صورت تک مرحله ای اتفاق می افتاد و تنها یک پیامک مبنی بر عضویت در سوریس به کاربر ارسال میشده است.
حال اگر شرکت تخلف و یا بدون اطلاع کاربر پیامکی مبنی بر موافقت کاربر برای عضویت ارسال نماید و در پیامک عضویت هزینه سرویس را اعلام ننماید امکان عضویت بدون اطلاع کاربر فراهم و شرکت می تواند تخلف و کلاه برداری نماید.
بر اساس اطلاعات موجود سهم درآمدی هر سرویس در سرویس های ارزش افزوده همراه اول و ایرانسل بصورت زیر می باشد
۳۰ تا ۴۰ درصد همراه اول و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی. ۷۰ تا ۸۰ درصد ایرانسل و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
۱۰ درصد اگریگیتور های واسطه همراه اول و شرکت. ۰ تا ۱۰ درصد اگریگیتور (برخی شرکت ها مستقیما با ایرانسل کار می کردند)
۵۰ تا ۶۰ درصد شرکت صاحب سرویس در همراه اول و ۲۰ درصد شرکت صاحب سرویس در ایرانسل.
جای خالی مدعی العموم
در پرونده VAS
تنها با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت که طی ۳ سال گذشته چه مبلغ هنگفتی از جیب مشترکین دو اپراتور به جیب ذینعان در دو اپراتور واریز شده است. مبلغی که می تواند نام بزرگترین کلاهبرداری را برای این اقدام غیرقانونی به همراه داشته باشد. این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده،پس از آنکه وزیر ارتباطات از کلاهبرداری شرکت های ارزش افزوده سخن گفته و جهت روشن شدن این قضیه به کاربران وعده ارسال اطلاعات مربوط به هزینه پرداختی به این سرویس ها را داده است. شرکت های ارزش افزوده شکایتی را علیه آذری جهرمی تنظیم کرده اند.
دادستانی کشور نیز پیرو این شکایت از وزیر ارتباطات خواست تا اطلاع ثانوی و روشن شدن موضوع از هرگونه اقدام علیه این شرکتها صرفنظر کند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در اینباره اظهار داشت که اطلاعات مورد نیاز کاربران در اپراتورها آرشیو شده و پس از بازیابی در دسترس مشترکان قرار می گیرد. اما معاون دادستانی کشور از اپراتورها درخواست نموده تا این اطلاعات را برای کاربران ارسال نکنند.
در حالی که بسیاری از مشترکان دو اپراتور این روزها با دیدن پیامک های استعلام صورتحساب خدمات ارزش افزوده به شدت عصبانی هستند،برخی تلاش می کنند تا از شرکت های ارائه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه به قدرت دفاع کنند. شرکت هایی که از قبل عدم آگاهی مشترکین، سودهای کلانی را به جیب خود و شرکایشان واریز کرده اند.
در همین رابطه اسدا… عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید بر ضرورت حمایت قوه قضاییه از کسب و کارهای نوین در راستای رشد اقتصادی کشور، اظهار داشت: «آغاز به کار کسب و کارهای نوین همچون خدمات ارزش افزوده اپراتوری قدم بسیار خوبی در مسیر رشد هر چه بیشتر تجارت الکترونیک به شمار میآیند».
به گفته وی بسیاری از خدمات ارزشافزوده اپراتوری به وزارتخانه ارتباطات مربوط میشود بدین معنا که علاوه بر اپراتورهای فعال در این حوزه بخشی از درآمدی حاصل از فعالیت این مشاغل نیز برای وزارتخانه ارتباطات لحاظ میشود.
عباسی با تاکید بر اینکه برخورد با تخلفات وس صرفا در حیطه اختیارات قوه قضاییه است نه وزارت ارتباطات مطرح کرد: «به طورحتم اگر از قانون سوءاستفاده های شده باشد برخورد قضایی مقتضی انجام خواهد شد».
حال این سوال مطرح می شود که کدام مرجع قرار است پاسخگوی این سطح از تخلف مالی در کشور باشد و کدام مرجع قضایی به عنوان مدعی العموم از حق مردم دفاع خواهد کرد؟
حتما به خاطر دارید که در طی پخش برنامه «دورهمی» از شبکه نسیم و یا برنامه «خندوانه» مجریان این دو برنامه بینندگان را تشویق به ارسال ستاره مربع های شگفت انگیز می کردند. در یک نمونه بارز آن «اول مارکت» تا مدت ها پس از پخش مجموعه دورهمی همچنان مبالغی را هر ماه از مشترکین کسر می کرد.
بنابر این با توجه به این موضوع که دعوای فعلی وزیر ارتباطات با شرکت های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده نمی تواند سرانجامی داشته باشد، تنها راه جلوگیری از ادامه سرقت برخی شرکت های سودجو از مشترکین، هوشیاری کامل و عدم پاسخگویی به ستاره مربع های وسوسه انگیز است.