زهرا ایرانشاهی ناوگان هوایی ایران در طول دو دهه گذشته به رغم تحریم های ظالمانه، سعی کرده است که به شیوه های مختلف بحران ناشی از تحریم ها علیه خرید هواپیما یا قطعات یدکی آنها را مدیریت کند. طبیعتا حفظ امنیت پرواز در چنین شرایطی سخت خواهد بود. چراکه با بروز تحریم ها تامین سوخت […]
زهرا ایرانشاهی
ناوگان هوایی ایران در طول دو دهه گذشته به رغم تحریم های ظالمانه، سعی کرده است که به شیوه های مختلف بحران ناشی از تحریم ها علیه خرید هواپیما یا قطعات یدکی آنها را مدیریت کند. طبیعتا حفظ امنیت پرواز در چنین شرایطی سخت خواهد بود. چراکه با بروز تحریم ها تامین سوخت هواپیما و تامین قطعات موردنیاز این صنعت نیز اگر امکان تولید داخلی آنها وجود نداشته باشد، بسیار سخت و با دورزدن تحریم ها ممکن خواهد بود.
به گزارش جمله، با این همه، مسئولان حوزه هوایی کشور در طول این سال ها تلاش کرده اند که شرایط را به نفع سودآوری صنعت هوایی تغییر دهند و در این راه نه تنها میزان پروازها کاهش نداشته است که افزایش هم داشته است.
موقعیت ژئوپلیتیک و ترانزیتی ایران در کنار ایجاد امنیت پایدار فضای کشور، كوتاهشدن مسیر و زمان و كاهش مصرف سوخت از جمله دلایل افزایش تمایل شركتهای غربی و به ویژه آسیایی برای تردد هواپیماهایشان در مسیر اروپا-آسیا و بالعكس از آسمان كشورمان هستند. ضمن اینکه افزایش راههای هوایی، كنترل آن توسط تجهیزات ناوبری هوایی و هدایت دقیق هواپیماها در فضای كشورمان از دیگر دلایل تاثیرگذار بر تمایل شركت های هوایی برای تردد از آسمان ایران هستند.
در طول دولت یازدهم نیز که هنوز مساله تحریم ها جدی نشده بود، تمایل بخش زیادی از پروازهای عبوری از كشورهای منطقه به درخواست سازمان های بین المللی حمل و نقل هوایی چون یاتا و ایكائو به سمت فضای كشورمان گرایش یافته بود. تا اینکه امریکا ایران را تحریم کرد. درواقع تحریمها موجب مشکلاتی در تامین نیازهای ناوگان و تجهیزات ناوبری صنعت هوایی شدهاند. در عین حال با اتکا به دانش و توانمندی داخلی توانستهایم بسیاری از وابستگیها در این حوزه را برطرف کنیم.
در این راستا میتوان به اتکا به توانمندی متخصصان داخلی، کاهش وابستگیهای علمی و تکمیل پوشش راداری به عنوان فرصتهای تحریم صنعت هوایی اشاره کرد.
حالا اما رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران که در نخستين روز از هفته نيروی انتظامی به همراه جمعی از مسئولان شرکت به ديدار فرمانده پليس فرودگاه های کشور رفت و از وی و همکارانش به پاس خدمتگزاری خالصانه به مسافران قدردانی کرد، در سخنانی گفت: امنیت و ایمنی دو مقوله مهم و راهبردی در هوانوردی روز دنیاست و یکی از پنج بخش راهبرد ۱۵ سال آینده ایکائو به ارتقای امنیت و تسهیلات هوانوردی و فرودگاهی اختصاص دارد.
سیاوش امیرمکری در این دیدار که با همراهی حسین اسفندیاری، عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی، رحمت اله فیروزی پور، مدیرکل دفتر حراست و امنیت فرودگاهی و احمد ایزدبین، مدیرکل دفتر مدیرعامل، روابط عمومی و پاسخگویی به شکایات و عباس مسیبی، سرپرست روابط عمومی شرکت انجام شد، ضمن اعطای لوح سپاس به سردار حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه های کشور مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه امنیت مسافران بر ارایه تسهیلات فرودگاهی تقدم دارد، افزود: امیدواریم با اختصاص تسهیلات بهتر و تجهیزات امنیتی بتوان شرایطی را فراهم کرد که به بازرسی بدنی مسافران نیازی نباشد.
همچنین در این دیدار، فرمانده پلیس فرودگاه های کشور با تاکید بر حمایت های خوب مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از مجموعه پلیس فرودگاه ها عنوان کرد: از مدیران فرودگاه ها درخواست داریم که مصوبه های کمیته های حفاظتی را پیگیری کنند.
سردار حسن مهری همچنین از پیگیری جدی برای برطرف شدن نظم عمومی در فرودگاه مهرآباد به دلیل مزاحمت ها و تردد بالای مسافرکش های شخصی خبر داد.
تعداد پروازهای عبوری افزایش یافته است
این در حالی است که به رغم فشار تحریم ها برنامههایی برای اتکا به توانمندی متخصصان داخلی انجام شده است. رئیس سازمان هواپیمایی کشور در اینباره گفت: در ۳۰ سال گذشته ما مرکز آموزشی مرتبط با صنایع هوایی که مدرک آکادمیک صادر کند، در اختیار نداشتیم؛ ولی امروزه به بلوغ کافی در این حوزه رسیدهایم و این اتفاقات از یک سال گذشته تاکنون در کشور رخ داده است.
علی عابدزاده اضافه کرد: از یک سال گذشته که جامعه جهانی به ایران «نه» گفتند، حرکت درونزایی در کشور ایجاد شده است. عابدزاده با اشاره به وضعیت کشور در زمان برجام، گفت: در آن زمان تلاش شد که با ارتباطات ایجاد شده ناوگان هوایی کشور را بهروز کنیم، ولی با «نه» گفتن کشورهای غربی تلاش شد تا ناوگان هوایی کشور را سرپا نگه داریم، به گونهای تعداد هواپیماهای آماده ما بیشتر شده، با وجود آن که شرایط برای ما سختتر شده است.
این در حالی است که زمانی که جنگ شد و با خروج آمریکا از کشورمان منحصصان داحلی احساس کردند که در این حوزه هیچ تجهیزاتی ندارند و تنها وابسته هستند، تا زمانی که دانش طراحی و ساخت تجهیزات در کشور به وجود آمد. بنابراین به زعم رییس سازمان هواپیمایی، اگر روزگاری در حوزه دانشگاهی درس هوا و فضا تدریس نمی شد اما امروز دانشجویان زیادی در این رشته تحصیل می کنند و این نشان می دهد در حوزه دانشی و فنی پیشرفت های خوبی داشتهایم.
گفتنی است که تامین نیازهای فناورانه در تعمیر و نگهداری هواپیما رویکرد جدیدی است که با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان قابل توسعه است. ضمن اینکه همانطور که در مقدمه آمد، ارتقای ایمنی و توسعه زیرساخت های صنعت هوانوردی، با توجه به افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران، ضرورتی است غیرقابل انکار.