به گزارش جمله، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در روزهای گذشته در راس هیاتی از مدیران ستادی و بنادر شمالی کشور و همچنین مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی دریای خزر و رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با معاون وزیر حمل و نقل و رئیس آژانس فدرال دولتی دریایی و کشتیرانی رودخانه […]
به گزارش جمله، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در روزهای گذشته در راس هیاتی از مدیران ستادی و بنادر شمالی کشور و همچنین مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی دریای خزر و رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با معاون وزیر حمل و نقل و رئیس آژانس فدرال دولتی دریایی و کشتیرانی رودخانه ای روسیه و مقامات مسئول در بخش های مختلف بندری و دریانوردی روسیه دیدار کرد.
در خلال این دیدار نشست هایی نیز برگزار شد. در نشست های مشترک مقامات بندری و دریایی ایران و روسیه به موضوعات مختلفی اشاره و پیشنهاداتی ارایه شد از جمله محورهای عنوان شده، برنامه ریزی برای افزایش حجم عملیات حمل کالا در دریای خزر و برقراری و توسعه روابط بخش های خصوصی دو کشور جهت توسعه همکاری های بندری و دریایی بود.
همچنین ایجاد خطوط منظم کانتینری به منظور توسعه حمل و نقل کانتینری بین بنادر ایران و روسیه، راه اندازی خطوط کشتیرانی رو – رو ریلی بین بنادر ماخاچ کالا در روسیه و امیرآباد در ایران و لزوم ایجاد کارگروه منطقه ای هیدروگرافی در دریای خزر هم از دیگر محورهای عنوان شده در نشست مشترک هیأت ایرانی و روسیه بود. در نشست های برگزارشده بین طرفین ایرانی و روسی، چالش های توسعه همکاری های بندری و دریایی دو کشور نیز مطرح شد.
این در حالی است که از مهمترین موضوعاتی که به آنها پرداخته شد می توان به معافیت ویزایی برای پیاده و سوار شدن دریانوردان دو کشور، تسهیل ورود و اجازه پهلودهی شناورهای کشتیرانی دریای خزر در کلیه بنادر ساحلی کشور روسیه، لایروبی و تعمیق کانال رودخانه ولگا و عدم الزام به تغییر پرچم شناورهای ایرانی که قرار است برای انجام تعمیرات به بنادر مستقر در رودخانه ولگا وارد شوند، اشاره کرد.
همچنین محمد راستاد در دیدار با استاندار آستراخان و وزرای حمل و نقل و روابط بین الملل آستراخان، با اشاره به اینکه روسیه و ایران زمینه های بسیاری برای همکاری از جمله تجارت دارند، اظهار کرد: باید توجه داشت که بیشتر تجارت بین کشورها از منطقه آستراخان عبور می کند.
وی با بیان اینکه ایران علاقه مند به افزایش حجم تجارت متقابل است، افزود: بر این اساس طی ۹ ماهه امسال، گردش مالی تجارت خارجی منطقه آستراخان با ایران نسبت به سال گذشته ۳۰درصد افزایش یافته و به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.
در این نشست فرماندار منطقه آستراخان نیز گفت: حضور هیأت بازدید کننده از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت کشتیرانی تأیید کننده نقش ویژه ای است که منطقه آستراخان در روابط بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.ما بدنبال ایجاد منطقه بندری ویژه اقتصادی در منطقه آستراخان هستیم و این مهم هم مورد تأکید رئیس جمهوری روسیه است.
رشد بنادر در سایه هوشمندسازی
این در حالی است که رشد مراودات اقتصادی بستگی به میزان پیشرفت و هوشمندسازی بنادر ایران دارد. درواقع بنادر پیشرفته و هوشمند نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت تجاری بینالمللی دارند. چراکه بنادر در هر کشوری دروازه ورود به تجارت جهانی محسوب میشوند و با توجه به پیشرفت روزافزون سامانههای لجستیکی و توزیع کالا، بنادر پیشرفته نقش مهمی در رشد اقتصادی و رقابت در بین کشورهای منطقه خود دارند.
بنابراین هوشمندسازی بنادر با توجه به اینکه امروز دنیا به سمت چابکسازی و تبادل دادهای پیش میرود بسیار اهمیت دارد و ارتقای بهرهوری و بهبود کیفیت عملیاتهای حملونقل دریایی و فعالیتهای بندری با هوشمندسازی بنادر در تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون ممکن خواهد بود.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفته است که ایران توانسته به منظور تامین ثبات مالی و پایداری اجرای فعالیت های فنی و توانمندسازی کشورها توسط سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، پیشنهادات مختلفی را ارائه کند.
محمد راستاد ادامه داد: IMO میتواند از ظرفیتها و تخصصهای سازمانهای غیردولتی صنعت کشتیرانی که در جایگاه مشاوران IMO هستند استفاده کند؛ به عنوان مثال اتاق بین المللی حمل و نقل (ICS) می تواند برخی از دوره های آموزش فنی و کارگاههای آموزشی را با استفاده از نیروهای متخصص خود که در سراسر جهان حضور دارند، تحت نظارت این سازمان برگزار کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین IMO میتواند از طریق مشارکت با کشورهای عضو، سازمان ها و صنایع، پشتیبانی خارجی و غیرنقدی را تقویت کرده و کشورهای عضو بیشتری را در فرایند تامین و تقویت منابع درگیر کند. او با تاکید بر اینکه کشورهای عضو IMO نقش مهمی در تحقق این مسئله دارند، گفت: کشورهای عضو میتوانند کمکهای مالی خود را به صندوق TC و صندوق های MDTF ارائه و همچنین از برنامه همکاری یکپارچه به صورت نقدی و غیرنقدی حمایت کنند.
گفتنی است که در عصر حاضر که عصر ارتباطات نام گرفته، فناوریهای نوین، صنایع را بهگونهای متحول ساختهاند که تغییرات و پیشرفت لحظهای آنها بسیار چشمگیر است. صنعت حملونقل دریایی هم بهواسطه ماهیت ارتباطات بینالمللی آن، از دیرباز دستخوش جهشهای فناورانهای بوده و از این امر مستثنی نیست؛ اما امروزه موج هوشمندسازی، تمامی حوزههای این صنعت از کشتیرانی، حمل کالا، عملیات و تجهیزات بندری گرفته تا امور دریانوردان و… را در برگرفته است. بنادر پیشرفته دنیا به دلیل استفاده از فناوریهای نوین و راهحلهای هوشمند بهسرعت، دقت و چابکی بالایی در عملیات و خدمات خود دست یافتهاند که گردش و تبادل اطلاعات ناشی از جریان کالا و ارائه خدمات به سهولت در آنها انجام میپذیرد. کشورهایی نظیر آلمان، برزیل، روسیه، هند و چین از نعمت بنادر هوشمند بهره می برند.