زهرا ایرانشاهی حضور کشتی از زمان ورود به لنگرگاه تا خروج از بندر و درصد اشغال اسکلهی ترمینال از مباحث مهم در حملونقل دریایی است. چراکه هرچه ابزارها و امکانات و تجهیرات کافی و لازم برای تخلیه و بارگیری مکانیزه بیشتر باشد، سرعت بازرگانی در نهایت بالا خواهد رفت و با افزایش سرعت حمل، تقاضا […]
زهرا ایرانشاهی
حضور کشتی از زمان ورود به لنگرگاه تا خروج از بندر و درصد اشغال اسکلهی ترمینال از مباحث مهم در حملونقل دریایی است. چراکه هرچه ابزارها و امکانات و تجهیرات کافی و لازم برای تخلیه و بارگیری مکانیزه بیشتر باشد، سرعت بازرگانی در نهایت بالا خواهد رفت و با افزایش سرعت حمل، تقاضا برای بازار کشور پویاتر بیشتر نیز خواهد شد.
با این مقدمه، مدل پویای عملکرد ترمینال کانتینر بنادر با استفاده ازروش پویای سیستمها، یم مدل آزمایشی بود که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ بر روی عملکرد بندر شهید رجایی انجام شد و نتایج شبیهسازی نشان داد که با افزایش یک دستگاه گنتری کرین تعداد کل کانتینرهای جابه جا شده ۵/۱۲ درصد افزایش و متوسط زمان توقف کشتی ۳۰ درصد کاهش مییابد. درواقع با سرمایه گذاری وساخت یک اسکله تعداد کل تخلیه و بارگیری ۴ درصد افزایش خواهد یافت و متوسط زمان توقف کشتی نیز ۳۷ درصد کاهش مییابد.
این در حالی است که به رغم فشارهای تحریم ها، سازمان بنادر نیز در راستای افزایش سرعت تحلیه و بارگیری در بنادر، قرارداد ۵۰ هزار میلیاردی احداث بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی را امضا کرده است.
قرارداد احداث بزرگ ترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال که وسیعترین ترمینال مکانیزه معدنی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به امضا رسید و این قرارداد که سرمایهگذاری آن به صورت BOT (ساخت، بهرهبرداری و انتقال) است به ارزش ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که در غرب بندر شهید رجایی به مساحت ۱۸۰ هکتار ساخته میشود.
طبق پیشبینیهای صورت گرفته این پروژه در ۳ فاز که دوره ساخت هر فاز ۳ سال است، ساخته میشود که میزان تناژ تخلیه و بارگیری در حداکثر ظرفیت در آن ۵۰ میلیون تن به صورت سالیانه است.
سازمان بنادر و دریانوردی، مزایای در نظر گرفته شده در اجرای این پروژه را ایجاد یک ترمینال مکانیزه مواد معدنی با تمرکز بر حمل و نقل ریلی مواد معدنی از مبادی مربوطه تا بندر شهید رجایی و بالعکس، ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات مواد معدنی کشور از طریق احداث اسکله و سرمایه گذاری جهت خرید تجهیزات تخصصی، ایجاد اشتغال پایدار نیروی انسانی برای ۵۰۴ نفر به صورت مستقیم، کاهش حوادث در بندر به دلیل تمرکز فعالیت بر حمل و نقل ریلی، افزایش حمل و نقل کالا به صورت ریل پایه، امکان پهلودهی شناورهای غول پیکر مواد معدنی، کاهش آلایندگی و آلودگی هوا به دلیل انجام عملیات تخلیه و بارگیری به روش کاملا مکانیزه اعلام کرده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیارد ریالی احداث بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی گفت: بدون شک حجم سرمایه گذاری در این پروژه نسبت به حجم سرمایهگذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در دیگر بنادر کشور اتفاقی بی نظیر است.
محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این اظهار داشت: بدون شک حجم سرمایهگذاری در این پروژه نسبت به حجم سرمایهگذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در دیگر بنادر کشور که ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد، اتفاقی بی نظیر است که نشان می دهد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بنادر روبه افزایش است.
محمد راستاد ادامه داد: این ترمینال یک پایانه تخصصی برای مواد معدنی و فولادی است که خلا آن را به شدت احساس می کردیم. هم اکنون صف کشتی ها و ترافیک کشتی ها مربوط به شناور هایی است که در حال بارگیری مواد معدنی برای صادرات در بندر شهید رجایی هستند. به همین خاطر در افق ۱۴۰۴ در مورد محصولات فولادی باید به رقم ۵۵ میلیون تن خودمان را برسانیم که با پیش بینی های صورت گرفته و با احداث فاز اول این ترمینال که در یک بازه سه ساله خواهد بود ظرفیت مناسبی ایجاد خواهد شد.
راستاد با تاکید بر اینکه دارا بودن چنین پایانهای در کشور به ارتقای رقابتپذیری محصولات صادراتی کمک میکند، تصریح کرد: هزینه کشتیهای صادراتی مواد معدنی و فولادی با احداث این پایانه در بندر شهید رجایی کاهش مییابد و ما به سمت الگوی مدیریت صاحبخانهای بنادر گام بلندی برمیداریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پیش از این در حوزه دسترسیهای بندری، روبناها و تجهیزات سرمایهگذاریهایی انجام شده بود، اما سرمایهگذاری با این حجم کمنظیر بوده است و قطعا یکی از امتیازات ویژه این پروژه ریل پایه بودن آن است که گام مهمی در افزایش سهم ریل در حمل کالای کشور خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که انتظار می رود برنامه زمان بندی دقیقی برای ساخت این ترمینال ایجاد و با تحویل اراضی براساس مطالعات سرمایه گذار این پروژه در زمان پیش بینی شده به پایان برسد، گفت: از هماکنون انتظارات زیادی برای بهرهبرداری از این این پروژه وجود دارد و آن نظیر دیگر پروژههای سازمان بنادر و دریانوردی در قالب BOT است و مدت زمان بهرهبرداری ۳۳ سال خواهد بود.
تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندر حذف شد
این در حالی است که در جهت تسهیل حمل کالا در بنادر، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اخیرا در اظهارنظری گفته است که با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر، تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی درون بندر حذف شده است.
سعید رسولی اضافه کرد: بنابراین تلاش شده بر اساس تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه ظرف بازه زمانی ۵ ساله سهم حمل و نقل ریلی از محمولات ورودی و خروجی در بنادر کشور به ۳۰ درصد برسد.
گفتنی است که در حال حاضر بندر امام خمینی(ره) از بزرگترین شبکه ریلی داخلی بین بنادر کشور برخوردار است و دو شانتینگ یارد ریلی نیز در آن فعال است. ضمن اینکه عقد قرارداد اخیر برای احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی نشان می دهد که سازمان بنادر و بخش خصوصی فعال در صنعت حمل ونقل دریایی عزم خود را برای افزایش سرعت حملونقل کالا در بنادر جزم کردهاند.