ماهور مهراد فرهنگ سازی از طریق برگزاری جشنوارههای هنری با محوریت محلات بازآفرینی و یا برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری به منظور ترویج مشارکت اجتماعی در این شهرها همه و همه یک هدف را دنبال می کنند و آن، جمعیت پذیر کردن شهرها و محلات هدف با مردمانی سرزنده و مشارکت جو است. اهدافی […]
ماهور مهراد
فرهنگ سازی از طریق برگزاری جشنوارههای هنری با محوریت محلات بازآفرینی و یا برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری به منظور ترویج مشارکت اجتماعی در این شهرها همه و همه یک هدف را دنبال می کنند و آن، جمعیت پذیر کردن شهرها و محلات هدف با مردمانی سرزنده و مشارکت جو است. اهدافی که به همت شرکت بازآفرینی شهری در حال انجام است.
در همین راستا، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفته است که مشاوران باید در محلات هدف بازآفرینی حضور بالینی داشته باشند و طرحهایی تهیه کنند که با مشارکت مردم و پشتوانه منابع محلی، نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را با رعایت مسائل فنی و مهندسی تامین کنند. سید محمد پژمان همچنین سیاست محوری وزارت راه و شهرسازی را نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده و ناکارآمد عنوان کرد و گفت: مدیران استانی باید امور مربوط به سازمانها و دستگاهها را به خودشان واگذار کنند و به عنوان راهبر استانی برای تحقق اهداف بازآفرینی شهری برنامهریزی و نظارت کنند.
گفتنی است که نوسازی و مقاومسازی واحدهای مسکونی شامل پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی است که قطعا با مشارکت عمومی از جمله با همکاری هنرمندان و مردم به سرانجام میرسد. این در حالی است که هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید (بخش ویژه بازآفرینی شهری) نیز با تأکید بر مساله بازآفرینی شهری برگزار و تفاهم نامه آموزشی و ترویجی به همت شرکت بازآفرینی شهری ایران و همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با پژوهشکده (دانشگاه) فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی امروز با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت در افتتاحیه این جشنواره منعقد، امضا و مبادله شده است.
معاون عمران و بهسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران در جشنواره فیلم مستقل خورشید گفت: در اجرای ماده ۵۹، ۶۱ و ۶۲ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار و همچنین در راستای محور ارتقاء توانمندی های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی و به منظور بهرهگیری از توانمندیهای علمی و آموزشی و مشاوره ای دانشگاه و انجام همکاری های مشترک، این تفاهم نامه بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و اداره کل راه وشهرسازی استان تهران و پژوهشکده (دانشگاه) فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی منعقد شد.
سید مجتبی علوی مقدم ادامه داد: هدف از این تفاهم نامه همکاری طرفین در جهت برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی در راستای محور ارتقای توانمندی های اقتصادی، ظرفیت سازی اجتماعی و نهادی تا پایان برنامه ششم توسعه با استفاده از ظرفیت ها، منابع و امکانات و پتانسیل های طرفین اعم از علمی و فنی، اطلاعات، تجربه و تخصص، نیروی انسانی و توان سخت افزاری و پشتیبانی اجرایی به منظور تحقق برنامه ها و سیاستهای دولت برای ارتقای سطح دانش ذینفعان وذیمدخلان شهری در محلات هدف بازآفرینی شهری است.
گفتنی است که «توسعه هنرمبنای اجتماع» عنوانِ عبارتی است که چند سالیست در شهرهای بزرگ دنیا به آن توجه شده است و از این نقطه نظر برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند پای هنرمندان را به فرهنگ سازی در عرصه های شهری باز کند که اقدام در خور توجهی است. توسعه هنرمبنای اجتماع درواقع شامل فعالیت حرفهای هنرمندان است و میتواند به صورت مشارکت هنرمندان در رهبری یک طرح بازآفرینی باشد و یا کاری که نقش نمادین و تولیدکننده داشته باشد و ابتکارات بازآفرینی بیشتری را تحرک بخشد. در این نگاه، هنرمندان میتوانند در نوسازی اجتماعی خلاقیتمحور سهم داشته باشند، اما نمیتواند علایق شخصی حرفهای خود را در تولید هنر فقط حفظ کنند؛ توسعه هنرمبنا اجتماعی میتوانند شامل نوسازی هنری و تقویت محیطهای شهری شود.
نگاه و ارتباط هنرمندان با موضوع بازآفرینی به احیای هویت ملی و کرامت انسانی محلات منجر میشود
این در حالی است که عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و عضو سیاستگذار جشنواره نیز با تأکید بر اینکه مسئله بازآفرینی شهری با بخش وسیعی از عرصههای کشور ارتباط دارد، اظهار داشت: طرح موضوع جشنواره فیلم مستقل خورشید یکی از بحثهای جدی و کلیدی در حوزه بازآفرینی بود که در دستور کار این جشنواره قرار گرفت.
مجید روستا ادامه داد: مسئله بازآفرینی شهری با بخش وسیعی از عرصههای شهری که نزدیک به ۱۴۰ هزار هکتار است و چیزی حدود ۲۰ میلیون جمعیت این مملکت را در خود جای میدهد، در ارتباط است. مسئلهای که صرفاً با ابزارهای فیزیکی و اقدامات عمرانی دستگاههای اجرایی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.
وی افزود: هنر زندگی اجتماعی اساس یک شهر است و شما اگر نگاهی به معماری و برنامهریزی شهری داشته باشید همه آثار درون شهر یک خلق هنری است. بنابراین پرداختن به این موضوع از زاویه هنر و زوایایی همچون داستاننویسی، طنزسرایی، شعرنویسی، فیلمنامه نویسی و فیلمسازی یک ارتباط بیبدیل با یکدیگر دارد.
روستا تصریح کرد: اگر نگاهی به کشورهایی که زودتر از ایران به مسئله بازآفرینی توجه کردند داشته باشید و کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس که بافت تاریخی دارند یکی از رویکردهای مسئله بازآفرینی این بوده است که این موضوع بهعنوان بازآفرینی فرهنگ مبنا انجام گیرد. به همین خاطر از همه جامعه هنری و رسانهها دعوت میکنیم که با یک رویکرد و زاویه جدید در حوزه بازآفرینی شهری ورود کنند و در این امر مهم و حیاتی کشور کنارمان باشند.
وی افزود: این رسالتی است که باید از زاویه دیگر هنرمندان به آن در مسئله بازآفرینی شهری بپردازند چراکه افراد ساکن در این محلات صرفاً افراد آسیبپذیر و مخل آسایش نیستند. در حوزه بافتهای تاریخی که ۲۵ هزار هکتار از عرصههای شهری این کشور را تشکیل میدهند دو هویت و تمدن ما از آنجا نشأت میگیرد، افراد، اشخاص و نامآورانی در آنجا زندگی میکنند که پیوست فرهنگی ما هستند اما توجهی به این افراد نشده است. در پایان این جشنواره از کیانوش عیاری به عنوان فیلمساز شهری با رویکرد بازآفرینی در هفتمین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید قدردانی شد.
گفتنی است که رشد شتابان شهرنشینی و مدرنیسم در طی دهههای اخیر بیش از همه، مراکز فرهنگی، هنری و تاریخی شهرها را نشانه گرفتهاند و مهمترین پیامد منفی آنها می تواند پدیده بیمکانی در بافت تاریخی باشد. از همین رو هم طراحی شهری در بافت تاریخی با فرسودگی بنا امروزه بیش از هر چیز به ساختِ مکان توجه دارد و هدف از این طراحی ایجاد مکان منحصر به فرد در شهر است. هدفی که با برگزاری جشنواره هایی نظیر آنچه در بالا عنوان کردیم، ملموستر و قابل دستیابی خواهد شد.