زهرا ایرانشاهی / صبح دیروز و در حاشیه چهارمین دوره نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، نشست خبریای در حوزه هوایی با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و رییس سازمان هواپیمایی برگزار شد. این نشست حاوی اخبار خوشی بود که ادامه ورود هواپیما […]
زهرا ایرانشاهی /
صبح دیروز و در حاشیه چهارمین دوره نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، نشست خبریای در حوزه هوایی با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و رییس سازمان هواپیمایی برگزار شد.
این نشست حاوی اخبار خوشی بود که ادامه ورود هواپیما به کشور و تامین تجهیزات هوانوردی توسط متخصصان داخلی از بهترین و شیرین ترین این خبرها بود. ارائه طرح اصلاح شبکه فرودگاهی به شورایعالی هواپیمایی کشوری خبری بود که مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران آن را مطرح کرد.
سیاوش امیرمکری با اشاره به انجام برنامهریزی برای افزایش فضای پارک هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران گفت: اقداماتی برای ایجاد فضای پارک جدید در فرودگاه مهرآباد انجام شده است اما مهمترین اقدامی که میتواند به این مهم کمک کند، اصلاح شبکه فرودگاهی است.
امیرمکری افزود: اصلاح شبکه فرودگاهی در دستور کار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. او هدف اصلاح شبکه فرودگاهی را ایجاد و استقرار نظام «هاب اند اسپوک» دانست و گفت: با این اقدام و ایجاد هابهای هوایی در نقاط مختلف کشور، فرودگاههای مراکز استانها فعال شده و از فشار بر فرودگاههای تهران کاسته میشود.
وی ادامه داد: این طرح در حال بررسی و تصویب در شورایعالی هواپیمایی کشوری است. فرودگاههای هاب مشخص نشده، اما تمام فرودگاههای بینالمللی کشور، ظرفیت تبدیلشدن به هاب منطقهای را دارند.
امیرمکری با اشاره به ضرورت گسترش ناوگان هوایی کشور، به خصوص با هواپیماهای مناسب برای پروازهای منطقهای افزود: لازمه اجرای این طرح تامین هواپیماهای متناسبی است که بتوانند به صورت اقتصادی بین فرودگاههای پیرامون هابها و همچنین فرودگاههای هاب و فرودگاه مرکز، رفت و آمد کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با اشاره به پروازهای عبوری از آسمان ایران گفت: در حال حاضر بیش از ۶۸ درصد از درآمد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از طریق پروازهای عبوری تامین میشود.
وی ادامه داد: در سال ۹۷ روزانه هزار پرواز عبوری از آسمان ایران انجام میشد. پس از آنکه FAA آسمان ایران را ناامن اعلام کرد، برای مدت کوتاهی پروازهای عبوری از آسمان ایران کاهش یافت، اما این پروازها مجددا روند افزایشی یافت.
امیرمکری با اشاره به اعتماد ایرلاینهای خارجی به امکانات و ایمنی ناوبری هوایی در ایران گفت: اکنون روزانه حدود ۹۰۰ پرواز از آسمان ایران عبور می کند.
این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به درآمدهای پروازهای عبوری برای کشور گفت: در سال ۹۷، درآمد پروازهای عبوری برای کشور حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال پیش از آن، در حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: البته این کاهش مختص پروازهای عبوری نیست و درآمد شرکت از محل عملیات فرودگاهی نیز تقریبا به همین میزان کاهش نشان می دهد.
امیرمکری در ادامه به منابع درآمدی این شرکت اشاره کرد و گفت: ۶۸ درصد درآمدهای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران حاصل از پروازهای عبوری، ۲۰ درصد حاصل از ارایه خدمات فرودگاهی و حدود ۵ درصد نیز حاصل واگذاری اماکن است. درآمدی که از سرانه مسافر پرواز داخلی نصیب فرودگاه می شود، تنها ۷۰ هزار ریال و از مسافران پروازهای خارجی ۳۵۰ هزار ریال است که با خدمات ارایه شده تناسبی ندارد.
وی به مبحث گرانفروشی غرفههای فرودگاهی نیز اشاره کرد و افزود: دستگاههای نظارتی بر عملکرد غرفهداران نظارت دارند و نرخها توسط اصناف و سازمان حمایت تعیین شده و در صورت گرانفروشی با غرفهداران برخورد میشود.
فرودگاه چابهار احداث میشود
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه عملکرد کمیتههای این شرکت گفت: این کمیتهها بر اساس مقررات نظام اداری تشکیل شدهاند و از پیش وجود داشتهاند. اینگونه نیست که این کمیتهها به تازگی تشکیل شده باشند، تنها ممکن است تغییراتی در اعضای آنها ایجاد شده باشد.
وی ادامه داد: اعضای کمیته ها از کارکنان شرکت بوده و مزایا و حقوق اضافی دریافت نمی کنند. یکی از کمیته هایی که اخیرا راه اندازی شده، کمیته هوانوردی عمومی است که اعضای آن را تعدادی از کارشناسان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و متخصصان هوانوردی تشکیل می دهند که افراد خارج شرکت عضو در کمیته مزایا و حقوق خاصی نداشته اند و تنها هدف تقویت هوانوردی عمومی را دنبال میکنند.
امیرمکری سپس به پرو›ه احداث فرودگاه چابهار اشاره کرد و گفت: فرودگاه فعلی چابهار درواقع یک فرودگاه نظامی است که البته پروازهای غیرنظامی هم در آن انجام میشود. اخیرا مقرر شده فرودگاه جدید چابهاراحداث شود. هفته گذشته نیز کلنگ احداث این فرودگاه توسط وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد.
وی ادامه داد: تمام امور مربوط به احداث این فرودگاه، از جمله مکانیابی، تامین زمین و تامین مالی پروژه احداث توسط سازمان منطقه آزاد چابهار انجام شده و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دخالتی در این امر نداشته است.
ورود هواپیما به کشور همچنان ادامه دارد
رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز در ادامه نشست، از ادامه ورود هواپیما به کشور خبر داد و گفت: روند ورود هواپیما به کشور توسط ۲ شرکت هواپیمایی پیگیری میشود.
علی عابدزاده با اشاره به اینکه در سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کردهایم هم با تحریمها مقابله کنیم و هم اهداف توسعهای صنعتی را اعمال کنیم، به اصلاح ساختار سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: اصلاح ساختار سازمان از مواردی است که در دستور کار قرار دارد و ساختار سازمان باید منطبق با استانداردهای بینالمللی باشد.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود به افزایش همکاری با شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد و توضیح داد: در این حوزه ۱۶ شرکت داخلی مجوز طراحی ساخت قطعات هواپیما را از سازمان هواپیمایی دریافت کردهاند.
وی ادامه داد: همکاری با این شرکتها کمک میکند تا بسیاری از نیازهای سازمان که به دلیل تحریمها محدود شدهاند را بتوانیم برطرف کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی در مورد ارسال نامه به ایکائو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: با کمک وزارت امورخارجه فعالیتهای خوبی در این حوزه انجام شده است. برخی شرکتهای خارجی که کشورشان ما را تحریم کرده بود نیز عنوان کردند که عدم همکاری آنها به دلیل مسائل سیاسی است. ما صدای خود را به جهانیان رساندهایم اما کشورهای تحریمکننده در این مراکز نیز نفوذ دارند و باعث میشوند مراکزی مانند ایکائو نتوانند به خوبی از ما دفاع کنند.
عابدزاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پهبادهای شرکت پست برای پرواز نیاز به مجوز دارند یا خیر؟ عنوان کرد: این تکنولوژی در دنیا ورود پیدا کرده و ما نیز اخیرا ساماندهی ریزپرندهها را در دستور کار قرار دادهایم و در این هفته از آن رونمایی خواهیم کرد. اکنون پرواز پهبادها در برخی مناطق انجام میشود و شرکت پست نیز برای پرواز باید مجوزهای لازم را اخذ کند.
عابدزاده همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه سوخترسانی به سایر کشورها گفت: سیاست هواپیمایی کشور این است که ارتباط خودش را با کشورهای دیگر حفظ کند و نمیخواهیم به رابطه با دیگر کشورها خدشه وارد کنیم. او در مورد ورود بخش خصوصی به برنامههای سازمان هواپیمایی، گفت: ما راه را برای ورود سرمایهگذاران داخلی و خارجی باز گذاشتهایم و هرکسی که مایل است، میتواند وارد کار شود. این موضوع توسط کشورهای توسعه یافته نیز دنبال میشود و باعث ایجاد و بالا رفتن کیفیت کار و بهرهوری خواهد شد. قطعا در آینده شرکتهایی میتوانند دوام بیاورند که مستقل بوده و میتوانند روی پای خودشان بایستند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی قیمت بلیت هواپیماها، ضمن رد این موضوع عنوان کرد: در شرایط کنونی تلاش بر این است تا فضای اقتصادی به سمتی برود که بیشترین توسعه را در حوزههای مختلف داشته باشیم. با توجه به اینکه نرخ بلیت هواپیما وابستگی به نرخ ارز دارد، میتوان گفت قیمتهای کنونی قابل قبول است. در سال جاری متوسط نرخ بلیت تهران – مشهد ۲۷۰ تا ۷۵۰ هزار تومان بود و این قیمت با توجه به مشکلات موجود، قیمت مناسبی است.
عابدزاده ادامه داد: بعد از آزادسازی قیمت بلیت هواپیماها شرایط باثباتی به وجود آمد که باعث رونق صنعت حمل و نقل هوایی شد و شرکتهای هواپیمایی مسیر روبه جلو توسعه را شروع کردهاند. توسعهای که اکنون در تحولات تکنیکی داریم نیز به دلیل همین آزادسازی قیمت بلیتها بوده است.
افزایش ۴ برابری ظرفیت پایانه هوشمند فرودگاه امام خمینی(ره)
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز در ادامه این نشست گفت: پایانه هوشمند شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با همکاری ایرانایر و بخش خصوصی در حال توسعه است تا ظرفیت آن به ۴ برابر یعنی ۴۰۰ هزار تن در سال برسد.
علی رستمی ادامه داد: پایانه هوشمند شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در حال توسعه است تا با همکاری ایرانایر و یک شرکت خصوصی و همچنین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ظرفیت آن به ۴ برابر یعنی ۴۰۰ هزار تن در سال برسد.
او ادامه داد: به تازگی کالایی وارد انبار منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) شده است که ۴۳۰ هزار دلار ارزش دارد و هنوز خارج نشده است، در حالی که تا پیش از این و همین دو ماه پیش چنین ظرفیتی وجود نداشت.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار كرد: در منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اعلام کردیم که همه سرمایهگذاران با اولویت اول صادرات و سپس واردات امکان ورود دارند.
او به وضعیت پروازها از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: اکنون پنج ایرلاین در ترمینال سلام حضور دارند و روزانه هفت پرواز از ترمینال سلام انجام میشود. برنامه فرودگاه افزایش پروازها از ترمینال سلام به روزانه ١٥ پرواز است و تصمیم داریم در سه ماهه ابتدایی سال آینده ساعتی یک پرواز از ترمینال سلام انجام شود.
رستمی در خصوص افزایش پروازهای داخلی برای نوروز ۱۳۹۹ از فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: این ظرفیت وجود دارد و برای نوروز امسال به مقصد مشهد از فرودگاه امام خميني (ره) پروازهای جدیدی توسط دو ایرلاین راه اندازی میشود.
او در پاسخ به سوالي درخصوص برخورد نامناسب گمرك با مسافران عنوان كرد: مسافران هرگونه بیاحترامی گمرک یا تضییع حقوق خود از سوی گمرک را به صورت شکایت کتبی به فرودگاه اطلاع دهند. هرگونه بیاحترامی به مسافران از سوی هر نهاد نظارتی ممنوع است.
رستمي با تاکید بر اینکه هیچ ارگان و سازمانی حق بیاحترامی و تضییع حقوق مسافران را ندارد گفت: اگر گزارشی از تضییع حقوق مسافران از سوی گمرک داشته باشیم به طور حتمی به آن رسیدگی میکنیم. نهادهای نظارتی در فرودگاههای کشور رسالت و مسئولیتهایی دارند اما نباید بهانه بیاحترامی و فشار برای باز شدن چمدان مسافران باشد.
او با بیان این که کمیته تسهیلات در فرودگاه امام (ره) به صورت ماهیانه گزارشات و شکایات مردمی را بررسی می کند، گفت: مردم شکایات خود را به صورت کتبی به فرودگاه ارايه كنند تا در این کمیته بررسی شود. بهتر است مسافران نیز از آوردن و حمل کالاهایی که از نظر گمرک ممنوع است، خودداری کنند.
گفتنی است که سازمان های متبوع وزارت راه و شهرسازی، در دو نوبت صبح و عصر، نشست های جداگانه ای در همه شقوق حمل ونقل داشتند که همچون گزارش فوق، در گزارش های جداگانه هر روز به تشریح نکات مطروحه در آنها می پردازیم.