زهرا ایرانشاهی/ فروردین ماه امسال، استان های شمالی ایران درگیر سیل شدند و از گلستان تا لرستان و خوزستان زیر آب رفتند. آب تا سطحی بالا آمده بود که دسترسی به این استان ها از طریق شریان های جاده ای- به عنوان مهمترین راه دسترسی به شهرهای کشور- هم ممکن نبود. بسیاری از سطوح […]
زهرا ایرانشاهی/
فروردین ماه امسال، استان های شمالی ایران درگیر سیل شدند و از گلستان تا لرستان و خوزستان زیر آب رفتند. آب تا سطحی بالا آمده بود که دسترسی به این استان ها از طریق شریان های جاده ای- به عنوان مهمترین راه دسترسی به شهرهای کشور- هم ممکن نبود. بسیاری از سطوح جاده ها از بین رفت و نیازممند ترمیم شد.
در همان زمان مطرح شد که ترمیم اکثر این جاده ها تا حدود ۲۰ ماه پس از زمان وقوع، یعنی تا پایان سال آینده به طول خواهد انجامید. خسارت سیل به ۱۴ هزار کیلومتر از جادههای کشور در بیش از ۶۸ هزار نقطه وارد آمد و تا تیرماه امسال بیش از ۵ هزار کیلومتر از این جادهها ترمیم شد. مابقی نیز در حال ترمیم هستند. میزان خسارات کلی سیل بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ سیلی که ۲۵ استان و بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ روستا را درگیر خود کرد که در نوع خود بینظیر بود.
از دلایل پیشروی سیل در بیشتر استان ها از جمله استان خوزستان به عنوان استانی که بالاترین و بیشترین حجم خسارت از سیلاب را به خود اختصاص داد، این بود که سیلبرهایی در حوزه کارون و دز که میتوانستند بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه را از خود عبور دهند، در طی این سالها به دلیل تصرف بستر رودخانه و عدم لایروبی محدود شده بودند و در این شرایط با وجود انفجارهای عظیم در برخی کانالها و استفاده از ماشینآلات سنگین، تنها توانستیم از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت آنها استفاده کنیم.
علاوه بر این، درمورد خسارت راه ها در بخش راه و شهرسازی، بیش از ۱۰هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی شامل آب نما، پل و آب رو آسیب دید و در این میان ۷۲۵ پل تخریب شد و باقی مانده آنها آسیب های کلی و جزیی داشتند. بطور کلی خسارت مالی به جاده های ایران نیز ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان برآورد شد.
حالا در همین ارتباط، نشست هم انديشي بررسي پيشرفت فيزيكي پروژه هاي در دست بازسازي ابنيه فني وعمليات روكش آسفالت راههای شرياني استانهاي سيل زده ، با حضور رئيس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، اعضای هیأت عامل و معاونان این سازمان واعضای شورای معاونان ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استانهاي يادشده به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
رئیس سازمان راهداری در این نشست با تاكيد بر تسريع در روند اجرايي پروژه هاي بازسازي ابنيه فني و راههاي شرياني، افزود: بايد پروژه ها به صورت روزشمار رصد شود اين در حالي است كه برنامه ريزي مناسب و منسجم در اين خصوص و هزينه كرد به موقع اعتبارات اختصاص يافته، حائز اهميت است.
عبدالهاشم حسن نیا با اشاره به اجراي دوپروژه داراي اولويت در مسير تهران – زنجان و تهران – قم افزود: نصب نيوجرسي در مسيرتهران – زنجان كامل شده است و پيش بيني مي شود عمليات نصب نيوجرسي محور تهران – قم نيز در زمان پيش بيني شده پايان يابد .
رئيس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي خاطر نشان كرد: اجراي به موقع ودقيق پروژه هاي خط كشي راههاي اصلي و شرياني اهميت بسياري در ارتقاي ايمني تردد دارد كه در اين خصوص اعتبارات مناسبي در جهت ،تعمير و بازسازي و خريد ماشين هاي خط كش اختصاص يافته است .
وي در پايان بر لزوم استفاده بهينه از امكانات در اختيار در بخش راهداري، اجراي پروژههاي بخش حمل و نقل و راهداري با توجه به روز شمار اجرايي تعيين شده و ارتقاي سطح بهره وري در بخش نيروي انساني فعال در اين بخشها تاكيد كرد.
این گزارش حاکی است که در این نشست، اعضای هیأت عامل و معاونان این سازمان و مدیران کل استانی هم دیدگاه ها و نظرهای خود را ارایه کردند و همچنين مديران كل استانهاي سيل زده، گزارش پيشرفت فيزيكي و مالي اجراي پروژه هاي بازسازي ابنيه و راههاي تخريب شده در اثر سيل را تشريح كردند.
گفتنی است که وقوع سیل از ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ در کشور آغاز شد و در ابتدا چند شهر از استانهای شمالی را درگیر خود کرد و سپس ۲ روز بعد، شهر شیراز در استان فارس را نیز دربر گرفت. شدت بارشهای سراسری در ایران به حدی بود که ۲۰ استان از ۳۱ استان ایران در معرض سیلاب یا در معرض احتمال سیل ناپایدار قرار گرفتند.
در برخی مناطق گلستان نیز میزان بارندگی تا ۳۰۰ میلیمتر ثبت شد. در این حادثه مناطقی مانند آق کلا، گمیشان، بندر ترکمن، گنبد کاووس و… که در مسیر رودهایی مانند گرگان رود و قره سو و چهل چای قرار داشتند در اثر طغیان این رودها خساراتی دیدند. رئیس اورژانس مدتی بعد از سیل تعداد سیل زدگان مازندران را ۱۵۹۱ نفر اعلام کرد. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تقریباً تمام شهرهای این استان درگیر آب گرفتگی شدند اما در سیمرغ و کیاکلا شدت آبگرفتگی بیشتر از سایر مناطق استان مازندران بود. روستای حسنآباد میاندورود نیز کاملا زیر آب رفت.
همچنین در ۵ فروردین امسال، بیشتر خسارات وارده از سیل در شیراز مربوط به ورودی و خروجی شهر از سمت دروازه قرآن بود که خسارت به اتومبیلهای عبوری از این مکان وارد شد. این سیل در شیراز حداقل موجب کشته شدن ۲۳ نفر و زخمی شدن ۱۱۰ نفر دیگر شد. در روز ۱۲ فروردین امسال رودخانههای بزرگ و مهم استان لرستان مانند رودخانههای خرمرود، کشکان، گچینه، تیره و بادآور و… طغیان کردند و سیلاب ناشی بیشتر روستاها و مراکز شهرستانها را فرا گرفت. به دلیل طغیان رود کشکان ضلع غربی شهر معمولان را سیلاب غرق کرد و تمام مسیرهای ارتباطی منتهی به این شهر از طرف مرکز استان و پلدختر بسته شد.
همچنین به دلیل افزایش آب خروجی سدهای دز و کرخه، روستاهای حاشیه این سدها و رودخانهها با مشکلات زیادی مواجه شدند. بقیه استان های کشور نیز بطور نسبی درگیر مساله سیل شدند.