زهرا ایرانشاهی/ این روزها در آستانه یلدای ۹۸ در استانهای سردسیر کشور طرحی با عنوان «راهداری زمستانی» در جریان است. اهمیت این طرح بیشتر به دلیل کسب تجربه سالهای گذشته- بویژه مسدود شدن برخی از جاده های منتهی به پایتخت در زمستان سال گذشته- است. درواقع طبق تازه ترین اظهارات رییس سازمان راهداری و حمل […]
زهرا ایرانشاهی/
این روزها در آستانه یلدای ۹۸ در استانهای سردسیر کشور طرحی با عنوان «راهداری زمستانی» در جریان است. اهمیت این طرح بیشتر به دلیل کسب تجربه سالهای گذشته- بویژه مسدود شدن برخی از جاده های منتهی به پایتخت در زمستان سال گذشته- است. درواقع طبق تازه ترین اظهارات رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور، از مرداد ماه امسال، برنامهریزیهای لازم برای تحلیل و ارزیابی و رفع موانع احتمالی در حوزه راهداری زمستانی انجام شده و در حوزه کارشناسی نیز ظرفیتها، موانع و اقدامات بررسی شده است.
به گزارش جمله، این در حالی است که در روزهای گذشته، نشست نهایی برنامهریزی، ارزیابی و تامین امکانات موردنیاز برای علمیات اجرای مطلوب راهداری زمستانی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، اعضای هیات عامل و تعدادی از مدیران کل ستادی و مدیران کل استانهای همجوار پایتخت نیز برگزار شده و همه راههای مقابله با هرگونه انسداد جادهای بررسی و تحلیل شده است.
در همین ارتباط، مراسم رزمایش ترافیک زمستانی نیز در اواخر هفته گذشته برگزار شده و طبق این برنامه، سازمان راهداری در آمادهباش کامل به سر می برد تا زمستانی ايمن را برای مسافران و رانندگانی که عمری را در گرو جاده گزاردهاند، رقم بخورد. بنابراین برگزاری برنامه ها و دستورالعمل های متعدد، حکایت از جدیت راهداری در مدیریت ترافیک زمستانیِ راه ها دارد. عبدالهاشم حسن نیا در همین رزمایش، با اشاره به اقدامات این سازمان در خصوص راهداری زمستانی سال ۹۸ از آماده باش کامل سازمان راهداری برای برقراری ترددهای ایمن برای سفرهای مردم در فصل زمستان خبر داده است. این مقام مسئول در سازمان راهداری تاکید کرده که با توجه به اینکه ۹۲ درصد حمل و نقل بار و مسافر کشور و بالغ بر ۸ میلیون تردد روزانه از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود بنابراین مسئولیت سنگینی بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد.
به زعم معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان، سازمان راهداری با توجه به مراتب فنی و تغییر و تحولات آب و هوایی در فصل زمستان و همچنین تاثیر آن بر سطح جاده ها اقدامات گسترده ای را برای راهداری زمستانی برنامه ریزی کرده است. او با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص راهداری زمستانی توضیح داد: از جمله این اقدامات می توان به تشکیل قرارگاه مرکزی حمل و نقل و راهداری زمستانی در ستاد و استان ها اشاره کرد. در همین راستا، مخلوط شن و نمک به میزان تقریبی ۸۰۰ هزار تن و دپو در پایگاه های راهداری زمستانی تهیه شده است.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین یادآور شد: با پیمانکاران بخش خصوصی جهت استفاده از ماشین آلات و تجهیزات آنها در مواقع موردنیاز هماهنگی لازم صورت گرفته است و اطلاعات و فهرست و کشیک مستقر در پایگاه های راهداری زمستانی که شامل سرپرست اکیپ با شماره تلفن همراه، آموزش همکاران راهدار و اپراتورها نیز تهیه شده است. وی افزود: تهیه و جانمایی کیسه های شن و نمک در محورهای مواصلاتی مستعد یخبندان و سردخیز به ویژه در گردنه ها به همراه اجرای تمهیدات راهداری در سطح راه ها از قبیل پاکسازی دریواسیون، دهانه پل ها، پاکسازی قنوها و ریزش برداری ها، لکه گیری ها و غیره قبل از شروع طرح راهداری زمستانی از دیگر اقدامات انجام شده برای این فصل سال محسوب می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با مسئولان ذیربط استانی برای هماهنگی و اقدامات موردنیاز در طرح راهداری زمستانی هماهنگی صورت گرفته و ساختار جانشینی ستاد و ادارات کل در شهرستان ها تهیه شده است. به کلیه نیروهای راهداری با توجه به اطلاعیه ها، اخطاریه ها و هشدارهای هواشناسی آماده باش داده شده است.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه در طرح راهداری زمستانی امسال ۱۲۳۵۲ نفر از نیروهای عملیاتی و ستادی به کارگیری شده است، گفت: ۹۴۰ دستگاه پایگاه راهداری زمستانی، ۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات راهداری و ۸۶۰۰ دستگاه ماشینآلات مجهز به سیستم رهیاب با قابلیت رهگیری و ۸۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، آماده ارایه خدمات در طرح راهداری زمستانی ۹۸ هستیم.
بنابراین امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را برای فراهمکردن ترددهای ایمن و هماهنگی با سایر دستگاه ها خدمات بهتری را نسبت به سال گذشته به مردم شریف ایران ارایه کنیم. گفتنی است، طرح راهداری زمستانی ۹۸ از تاریخ ۲۰ دیماه امسال آغاز میشود و تا ۲۰ فروردین ادامه دارد.
این در حالی است که از گذشته تا به امروز هم راهها به لحاظ حساسیت و اهمیت آن چه در شرایط عادی و چه در شرایط سخت زمستانی همواره از بعد رفاهی و اهمیت اقتصادی در کانون توجه مردم و مسئولان قرار دارد اما در شرایط خاص، انسداد یک لحظه راهها به مسائل سیاسی و امنیتی گره میخورد و موجبات خدشهدار شدن بسیاری از عملکرد مسئولان مرتبط و نظام کشور میشود.
این در حالی است که بنابر سخنان پیشین رییس سازمان راهداری، حدود ۱۰ هزار کیلومتر از راههای اصلی و استراتژیک در راهداری زمستانی در وضعیت اظطرار و اولویت قرار دارند و بنابراین برای راهبری و تامین منابع و امکانات مادی و انسانی موردنیاز راهداری زمستانی، استانها در سه طیف اولویتبندی شدهاند که در حلقه اول اولویت استانهای منتهی به پایتخت شامل تهران – البرز – مازندران – گیلان – زنجان – قزوین و آذربایجانشرقی هستند که به لحاظ حجم تردد و اهمیت جغرافیایی و مجاورت آنها پایتخت کشور به طور مستفیم یا به واسطه استانهای همجوار، نیازمند برنامهریزی ویژه و تأمین ملزومات هماهنگی و همپوشانی امکانات درون سازمانی و برون سازمانی دارند که این امر انجام شده است.
حلقه دوم استانها شامل استانهایی است که راههای صعبالعبور دارند اما به لحاظ فاصله کمی از تهران، امکانات به مراتب کمتری دارند اما حساسیت بازنگهداری آنها زیاد است و متناسب با شرایط این راهها و استانهای درگیر برف، اعتبارات و امکانات تزریق شده است که این استانها شامل مرکزی – همدان – اصفهان – سمنان – خراسانرضوی و لرستان است که حساسیت لازم در میان مسئولان استانی و همکاران ادارات کل راهداری ایجاد شده است و با آمادگی چند برابر نسبت به سال گذشته، وظایف خطیر راهداری زمستانی را انجام خواهد داد. حلقه سوم نیز به استانهایی که نزولات آسمانی کمتری دارند اما تدارک و پشتیبانی مضاعف را نیاز داشتند که برای این استانها نیز تمام هماهنگی درونسازمانی و برونسازمانی و استانی انجام شده است.
بنابراین با تدارک چنین ظرفیت ها و امکاناتی امیدواریم هیچکدام از هموطنانمان، زمستان امسال را در جادههای سرد با خودروهای کم کیفیت تولیدِ داخل، سپری نکنند و با همت سازمان معظم راهداری و حمل ونقل جاده ای و کارگران و نیروهای متخصصی که سربازان واقعی وطن هستند و در جاده ها به آسایش مردم در سرمای زیر چند درجه صفر کمک می کنند، بتوان برگ زرین دیگری در حوزه حمل ونقل، که از مهمترین و در عین حال مظلوم ترین حوزه های اقتصادی است، رقم زد.