زهرا ایرانشاهی حملونقل دریایی در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر رشد این صنعت سالانه حدود سه درصد، نسبت به سال قبل خود است اما طبق اسناد چشمانداز، افزایش ۵ درصدی، حد مطلوب رشد در این صنعت است. این در حالی است که در طول سالهای گذشته و با آغاز دور دوم […]
زهرا ایرانشاهی
حملونقل دریایی در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر رشد این صنعت سالانه حدود سه درصد، نسبت به سال قبل خود است اما طبق اسناد چشمانداز، افزایش ۵ درصدی، حد مطلوب رشد در این صنعت است. این در حالی است که در طول سالهای گذشته و با آغاز دور دوم تحریمهای ظالمانه اقتصادی، توجه به صنعت دریایی بیشتر شده است.
ظرفیتهای حملونقل دریایی در ایران آنقدر زیاد است که میتواند به یکی از تکیهگاههای مهم اقتصادی بدل شود. در حال حاضر نیز سازمان بنادر و دریانوردی در راستای افزایش ظرفیت این صنعت در شرایط تحریم های اقتصادی، اقداماتی نظیر کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی، انتقاد از موضع انفعالی آیمو در قبال فعالیتهای محدودیتزا و تبعیض آمیز آمریکا، نقش ایران در تامین امنیت دریانوردی در منطقه و جهان و تعهد ایران به الزامات کاهش گازهای گلخانهای ناشی از فعالیت کشتیها و همکاریهای بینالمللی را انجام می دهد.
اخیرا نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با دعوت دولتهای دنیا به همکاری امنیتی در پرتو ابتکار دکتر روحانی؛ رییس جمهور ایران با عنوان «ابتکار صلح امید هرمز» حضور نیروی دریایی بیگانه در منطقه را غیرقابل قبول و عامل پیچیدهتر شدن موضوع و افزایش تنش عنوان کرده است.
این در حالی است که شعار سال آینده سازمان بینالمللی دریانوردی «کشتیرانی پایدار برای سیاره ای پایدار» است و ایران نیز به الزامات کاهش گازهای گلخانهای ناشی از فعالیت کشتیها و همکاریهای بین المللی متعهد خواهد بود و توجه جدی به حوزه ایمنی و امنیت دریانوردی خواهد داشت. بنابراین با این اقدامات ایران، تحریم ها می تواند حتی از سرعت ثمربخشی چنین اقداماتی نیز بکاهد.
در همین ارتباط، محمد راستاد با نکوهش اقدامات یکجانبه آمریکا در تحریم صنعت دریانوردی ایران و محکوم کردن آن، اقدام آمریکاییها را نقض آشکار مفاد کنوانسیون ایجاد آیمو، حقوق بین الملل و استقلال کشورها دانست و خاطرنشان کرد: موضع انفعالی آیمو در قبال این اقدامات محدودیتزا و تبعیض آمیز آمریکا که با ترغیب و حتی تهدید دیگر کشورها و شرکتها همراه است مورد انتقاد است، آیمو باید رسالت خود را حفظ کند چرا که ارتقای ایمنی دریانوردی در سایه همکاری دولتها با یکدیگر است.
راستاد همچنین تنها راه برونرفت از وضعیت فعلی را همکاری امنیتی میان دولتهای ساحلی منطقه دانست و بیان کرد: برای این امر دولتها را به همکاری امنیتی در پرتو ابتکار رییس جمهور ایران با عنوان «ابتکار صلح امید هرمز» دعوت میکنیم؛ ایشان با تاکید بر دفاع امنیتی ایران از مناطق دریایی تحت حاکمیت، حضور نیروی دریایی بیگانه در منطقه را غیر قابل قبول و عامل پیچیدهتر شدن موضوع و افزایش تنش دانسته است که هیچ کمکی به ثبات، امنیت و ایمنی دریانوردی نمیکند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر تعهد ایران به الزامات ببن المللی گفت: از دیگر دولتها و آیمو درخواست میکنیم که رفتار مشابهی در این رابطه داشته باشند و در این مسیر، ایران آماده هرگونه همکاری با سایر کشورها، آیمو و سازمان ملل متحد است.
کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی
به گزارش جمله، این در حالی است که دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز در نشست خبری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، درخصوص تغییر در تعرفه دیرکرد کانتینر گفته است: تعرفه هزینه دیرکرد کانتینر براساس نرخ تسریع ارز از فردا انجام خواهد شد و به این ترتیب قیمت تمام شده کالای وارداتی به شکلی قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
مسعود پلمه با اشاره به تحریم های آمریکا و شروع این تحریم ها با خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ اظهار داشت: با شروع رفتار ظالمانه آمریکا که به شیوه تهدید اقتصادی علیه کشورمان شکل گرفت، شرکت های بزرگ کشتیرانی همسو با این تخاصم از فعالیت با ایران سرباز زدند.
وی افزود: پس از این اتفاق توصیه های لازم به مسئولان اقتصادی کشور بابت بعضی از تحولات که احتمال داشت مبادلات کالا را تحت الشعاع قرار دهد و هزینه ها را بالا ببرند، ارائه شد. دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: بر این اساس در تعرفه حق توقف کانتینر تغییراتی ایجاد شد. پیش از این با هزینه دیرکرد کانتینر مواجه شدیم که باعث می شد هزینه مبادله کالا به ایران و از ایران افزایش یابد. در واقع نرخ تمام شده کالا برای مصرف کننده ایرانی را افزایش می داد که شرایط نسبتا بدی را به وجود آورد.
وی افزود: طی یکسال اخیر مذاکرات بسیاری را با بخش دولتی و خصوصی داشتیم و با مذاکره با شرکت های خارجی به این توافق رسیدیم که هزینه دیرکرد کانتینر کالای وارداتی بر اساس فرمول نرخ تسعیر ارز و برای داخلی ها ریالی محاسبه شود.
پل مه با اعلام این خبر که از فردا ۱۰ آذرماه کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینر شرکت های خارجی اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: به این شکل از درج تعرفه های متعدد و متاسفانه بسیار سنگین بارنامه ها جلوگیری خواهد شد و امیدواریم با همکاری در این حوزه، کنترل باعث کاهش بخش قابل توجهی از هزینه های حمل را در پی داشته باشد.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص ضمانت اجرایی این توافق افزود: در کشور دو تعرفه داریم؛ یک بخش تعرفه های توافقی و انعقاد قاعده حقوقی منظم است و اگر نباشد باید از تعرفه شواری عالی ترابری تبعیت کنند.
وی با تاکید بر همراهی و حمایت از اقتصاد مقاومتی و تبعیت تصمیمات ستاد تنظیم بازار، اضافه کرد: تا پایان آبان یک میلیون و ۹ هزار TEU کانتینر ورودی داشتیم که تا پایان سال به ۱.۵ میلیون TEU افزایش می یابد که در مجموع حدود ۳۰ میلیون تن خواهد بود. این کالاها به دلیل خاص ترخیصی بعضا تا ۹۰ روز معطل می مانند؛ اگر قرار باشد یک کانتینر با ارزش روزانه ۵۰۰ تومان حدود ۹۰ روز در انتظار ترخیص منتظر بماند نرخ تمام شده سنگینی را به قیمت تمام شده کالا اضافه خواهد کرد.
وی با بیان این که ۱.۹ میلیون تومان به عنوان اسلپ آخر داشته ایم که صاحب کالا را در شرایط بدی قرار می داد، ادامه داد: در حال حاضر بالاترین اسلپ با نرخ تسعیر ارز روزانه ۱۵۰ هزار تومان است.
وی با اشاره به این که نرخ تسعیر ارز بر اساس مبانی بانک مرکزی و ساز و کار سازمان بنادر برای هزینه دیرکرد کانتینر شرکت های کشتیرانی خارجی و به صورت ریالی برای کشتیرانی های داخلی تعیین شده است، اظهار کرد: این کار باعث کاهش قابل ملاحظه قیمت تمام شده کالا در شرایط تحریمی کشور خواهد شد.
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با تاکید بر این که ورود شرکت های کشتیرانی خارجی به کشور بعد از خروج آمریکا از برجام به کشور هیچ تغییری نکرده است، افزود: کوتاهی هایی در بحث تولید سوخت کم سولفور داشته ایم که این مسئله هزینه های متعددی را به مالکان کشتی تحمیل کرده است. پل مه، تصریح کرد: از این رو از دولت روحانی می خواهیم بیشتر به این مساله تفقد کرده و قابلیت کشتیرانی های داخلی را با پرچم جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند.
این در حالی است که در تازهترین ارزیابی انجمن جهانی پیانک (قدیمی ترین انجمن دریایی در جهان) ایران به عنوان یکی از کشورهای برتر در بخش های ملی انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی معرفی شده است. بنابراین در کنار این خوشنامی، توسعه ظرفیت های داخلی و گسترش مراودات اقتصادی از طریق حمل ونقل دریایی با کشورهای مختلف می تواند وجهه کشور در برابر تحریم های طالمانه امریکا را نیز بهبود ببخشد و در سایه این تغییر، همکاری کشورهای مختلف با مراودات دریایی ایران نیز افزایش یابد. اتفاقی که کم و بیش حالا هم در حال رخ دادن است.