ماهور مهراد در حالی که وزیر راه وشهرسازی کشورمان هفته گذشته از پروژه قطار برقی هشتگرد دیدن کرده است، تست سرد متروی گلشهر-هشتگرد نیز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و مسئولان شرکت بهرهبردار متروی تهران آغاز شده است. به گزارش جمله، فرآیند تست سرد قطار برقی گلشهر-هشتگرد پنجشنبه گذشته، […]
ماهور مهراد
در حالی که وزیر راه وشهرسازی کشورمان هفته گذشته از پروژه قطار برقی هشتگرد دیدن کرده است، تست سرد متروی گلشهر-هشتگرد نیز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و مسئولان شرکت بهرهبردار متروی تهران آغاز شده است.
به گزارش جمله، فرآیند تست سرد قطار برقی گلشهر-هشتگرد پنجشنبه گذشته، هجدهم مهرماه با حضور حبیباله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبردار متروی تهران آغاز شد.
حبیباله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، روزِ افتتاح را روز مهمی برای هشتگرد، شهروندان این شهر جدید و شهروندان غرب استان البرز خوانده و گفته است: فرایند تست سرد قطار گلشهر-هشتگرد آغاز شده است و انشاءالله بعد از تست سرد وارد تست گرم، بهرهبرداری اولیه و نهایی خواهیم شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: این تست با حضور شرکت بهرهبرداری متروی تهران انجام و قطار تست سرد این شرکت وارد ایستگاه هشتگرد شد و کارشناسان تست خط و ایستگاه را از جهات مختلف انجام دادند.
طاهرخانی اعلام کرد: آنچه ما وعده داده بودیم اتمام عملیات اجرایی بود؛ اتمام عملیات اجرایی با آغاز بهره برداری از این پروژه دو موضوع متفاوت از هم هستند. همین الان هم اگر از پروژه بازدید کنید، عملیات اجرایی مترو هشتگرد به پایان رسیده است. طاهرخانی یادآور شد: دستگاه بهره بردار مترو شهر جدید هشتگرد، شرکت عمران شهرهای جدید نیست بلکه شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه تعیین شده است.
وی تصریح کرد: شرکت بهره برداری مترو تهران این هفته تست سرد راه آهن گلشهر به شهر جدید هشتگرد را آغاز می کند اشکالات و نقایص خط پس از تست سرد رفع خواهد شد. پس از آن تست گرم این خط ریلی انجام میشود چون سیستم برقی است تست گرم باید با دقت بیشتری انجام شود. پس از آن بهره برداری اولیه و نهایتا بهره برداری نهایی از پروژه انجام خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی علت تاخیر در اجرای این پروژه را حساس بودن آن دانست و گفت: با توجه به اینکه قرار است حمل و نقل انبوه مسافر با این خط ریلی صورت بگیرد باید با دقت بیشتری تست سرد و گرم انجام شود. به این صورت که قطار دو طبقه مترو هشتگرد باید به صورت خالی تردد کند و پس از مشخص شدن نواقص و رفع آنها اقدام به مسافرگیری کنند.
گفتنی است خط ریلی کرج – شهرجدید هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر از دهه ۸۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده است. همچنین با احداث خط متروی گلشهر-هشتگرد، به طول ٢٦كيلومتر ودارا بودن بزرگترين ايستگاه حومه اي مترو در افق طرح روزانه بیش از ۲۵۰هزار نفر میتوانند از خدمات آن استفاده کنند؛ ضمن آنکه بهرهبرداری از این خط به کاهش ترافیک بزرگراه کرج-قزوین نیز میانجامد.
متروی هشتگرد برای ساکنان غرب تهران هم مفید است
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه احداث قطار برقی هشتگرد اعلام کرده که این خط ریلی تا پایان هفته جاری مورد آزمایش سرد قرار می گیرد.
محمد اسلامی در این بازدید با تاکید براینکه این پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و کارهای زیرساختی آن در حال تکمیل است گفت: متروی شهرجدید هشتگرد نه فقط برای این شهر، بلکه برای ساکنان غرب تهران مورد استفاده قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام این خبر که این خط ریلی تا پایان هفته جاری مورد آزمایش سرد قرار می گیرد افزود: عملیات اجرایی تامین برق خط ریلی کرج – شهر جدید هشتگرد در دستور کار قرار گرفته و این پروژه مراحل پایانی را می گذارند.
گفتنی است که قرار است سوت قطار شهری اواخر شهریور ماه امسال در شهرجدید هشتگرد به صدا در آید و مسافران از این شهر تا کرج و تهران با قطار رفت و آمد کنند.
داود صفدری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز در این ارتباط می گوید: ایستگاه شهرجدید هشتگرد با زیربنای ۲۲ هزار مترمربع بزرگترین ایستگاه کشور به شمار میآید که با راه اندازی آن ساکنان ۲ شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد از مزایای آن بهره مند می شوند.
به گفته رئیس هیأت مدیره شرکت عمران شهرجدید هشتگرد تحولات گستردهای در این شهر در حال رخ داده است که در پیشرفت و توسعه و عمران شهری شهرجدید هشتگرد چشمگیر خواهد بود.
شهرجدید هشتگرد اکنون حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که با تکمیل ۵۰ هزار واحد مسکونی مهر و واگذاری آنها به مردم جمعیت این شهر از ۵۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد.
لازم به توضیح است که مطالعات مکانیابی برای شهر جدید هشتگرد در سال ۱۳۶۶ به مهندسین مشاور واگذار گردید که محور تهران − قزوین به عنوان اولین اولویت و مستعدترین محور توسعه تشخیص داده شد.
در سال ۱۳۶۷ مطالعات شهر جدید هشتگرد در سه زمینه پیش نیاز، راهبردی و طرح جامع به مهندسین مشاور شهرساز (به عنوان مهندس مشاور مادر و هماهنگکننده) واگذار گردید. همزمان مطالعات حمل و نقل (درون شهری و برونشهری) و تأسیسات شهر با مهندسین مشاور دیگر آغاز گردید و با استناد به آمار و اطلاعات مختلف، تهیه مدلهای گوناگون پیشبینی جمعیت و اشتغال سرانجام الگوهای پیشنهادی توسعه شهر تهیه و ارائه گردید. الگوی پیشنهادی شهرسازی با الگوها و گزینههای پیشنهادی مشاورین حمل و نقل و تأسیسات شهری مطابقت داده و با تغییراتی الگوی نهایی توسعه شهر تعیین گردید. الگوی توسعه شهر با وضعیت جغرافیایی و کالبدی اراضی شهر جدید و اطراف آن تلفیق گردید و بر اساس اهداف و معیارهای کلی طراحی، طرح مقدماتی و طرح جامع شهر جدید هشتگرد تهیه شد.