ماهور مهراد جاده ابریشم یا راه ابریشم در قدیم، شبکه راههای بههمپیوستهای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند میداد. مسیری که تا سده پانزدهم میلادی بهمدت ۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود. راه ابریشم در حال […]
ماهور مهراد
جاده ابریشم یا راه ابریشم در قدیم، شبکه راههای بههمپیوستهای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند میداد. مسیری که تا سده پانزدهم میلادی بهمدت ۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود. راه ابریشم در حال حاضر اما مسیری است از چین به اروپا و آسیا موسوم به کمربند اقتصادی جاده ابریشم که بر اساس آن، چین بر اقتصاد بیش از ۷۰ کشور- چیزی حدود یکسوم جمعیت جهان- حضوری مسلط خواهد داشت. درواقع چین تا ۱۰، ۲۰ سال آینده قدرت برتر جهانی خواهد شد.
در معرفی جاده ابریشم آمده است که این طرح بزرگتر از طرح مارشال برای بازسازی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم است و رقم سرمایهگذاری چین بالغ بر هزار میلیارد دلار برآورد میشود. طرح جاده ابریشم در سال ۲۰۱۳ راهاندازی و در سال ۲۰۱۷ وارد قانون اساسی کشور شد. این طرح شرق دور و نزدیک، آسیا، شرق و بخش مرکزی آفریقا، اروپای شرقی و جنوب شرقی را به هم متصل میکند و کالاهای چینی با توجه به زیرساختهای حمل و نقلی، در سراسر این کشورها با قیمت ارزان صادر میشوند.
در ارتباط با همکاری حمل ونقلی ایران با کشورهای همسایه در طرح ابریشم یا سایر طرح های حمل ونقلی، سعید رسولی در ماه گذشته و در سفر به آنکارا با اشاره به راه اندازی کریدور ریلی مشترک میان ایران و چهار کشور منطقه، اظهار داشت: در نشست اخیر روسای راه آهنهای ایران، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه سند ایجاد این کریدور ریلی به امضا رسید و شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند که از طریق این کریدور بارهای کانتینری از چین به ترکیه و از آنجا به اروپا حمل شود.
این در حالی است که براساس طرح جاده ابریشم چین، جریان بار از چین به اروپا به طور دائم وجود دارد که از کشورهای CIS ایران و ترکیه عبور می کند که به راه ابریشم مشهور است. این کریدور در دو مسیر شمال دریای خزر و جنوب آن طراحی شده که در حال اجراست؛ مسیر شمالی آن از قزاقستان به جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه عبور می کند. این کریدور را باید کریدور شمالی دریای خزر بدانیم، که ارتباطی به کریدور جنوبی آن ندارد اما برخی رسانه ها نقشه کریدور شمالی دریای خزر را منتشر کرده و اعلام کرده اند که ایران از کریدور راه ابریشم حذف شد که این ادعا صحت ندارد.
رسولی در ادامه سخنان خود درباره کریدور ریلی مشترک ایران و کشورهای همسایه اش گفته که کریدور ریلی که ماه جاری در آنکارا با ترکیه سند آن را به امضا رساندیم، به مسیری شامل چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه و نهایتا به سمت اروپا است که همان کریدور ریلی راه ابریشم است که از جنوب دریای خزر تردد می کند. بنابراین در کریدور راه ابریشم هستیم و حذف نشده ایم.
وی تاکید کرد: سند حضور ایران در این سند به امضا رسیده و تعرفه یکسان برای صاحبان باری که کالای آنها از این کریدور تردد می کند، تعیین شده است. همه کشورهای عضو تعهد داده اند که برای عبور دادن بار از این کریدور تلاش کنند.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: حجم باری که از این کریدور عبور می کند به قدری زیاد است که بسته به همت ما دارد که جه میزان از این بار را بتوانیم جذب کنیم بنابراین بار اندکی از این کریدور ریلی تردد نمی کند که رقابت سختی میان کشورهای عضو برای جذب بار صورت بگیرد.
گفتنی است که راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاریهای بینالمللی و افزایش بهره وری شبکه و ناوگان خود مصمم است و با اتکا به نیروی متخصص و توانمند خانواده بزرگ راهآهن اعم از بخش غیر دولتی و همکاران این شرکت در این مسیر گام برمی دارد.
مدیرعامل راهآهن هم افزایی، صمیمیت و جدیت در مسیر صنعت حمل و نقل ریلی کشور زمینه ساز حرکت در مسیر توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل ریلی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت راهآهن تلاش می کند تا سهم بزرگی در توسعه و رونق اقتصادی کشور داشته و مانع از توفیق دشمنان در اجرای نقشههای خود برای فشار اقتصادی بر کشور شود. این در حالی است که تغییر عضویت ایران در اتحادیه حمل و نقل ریلی آسیای میانه و شمال اروپا از ناظر به دائم هم قطعی شده است.
گفتنی است که جاده ابریشم به حضور نظامی چین در منطقه شرق آفریقا و اقیانوس هند نیز منجر میشود. چین از طریق همکاری با روسیه نفوذ خود را در کشورهای شرق اروپا گسترش میدهد و در واقع یک بلوک اقتصادی- نظامی، چین و روسیه جایگزین وضعیت فعلی خواهد شد. بسیاری از کشورها از جمله صربستان، یونان، مقدونیه، مجارستان و حتی کرواسی به نفوذ اقتصادی چین خوشامد خواهند گفت. این نفوذ اقتصادی اکنون از طریق اعطای وام با بهره کمتر از یک درصد از سوی چین به کشورهای بالکان توسعه مییابد. امریکا و در مجموع بلوک غرب فرصت سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته اروپایی، خاورمیانه، آفریقا و آسیا را از دست داده است. امریکا و اروپا کمتر به توسعه و بیشتر به خرید مواد خام و فروش جنگافزارها نظر داشتند و در مقابل چین به توسعه مناطق کمتر توسعهیافته برای گسترش سلطه اقتصادی نظر دارد. چینیها تا زمانی که امریکا را از سکوی اول تولید جهانی به زیر نکشند، از پا نخواهند نشست و به همین جهت امکانات و تسهیلات بیشتری عرضه خواهند کرد.