قرار است که در راستای تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب بار و دروازه واردات، صادرات، بازصادرات و ترانزیت کالا، ایجاد پارک لجستیک با دسترسی به شبکه حملونقل چندمنظوره در دستور کار قرار گیرد. این در حالی است که بر اساس توافقنامه بین دولتی بنادر خشک سازمان ملل متحد و قانون مصوب کشور، شهر […]
قرار است که در راستای تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب بار و دروازه واردات، صادرات، بازصادرات و ترانزیت کالا، ایجاد پارک لجستیک با دسترسی به شبکه حملونقل چندمنظوره در دستور کار قرار گیرد. این در حالی است که بر اساس توافقنامه بین دولتی بنادر خشک سازمان ملل متحد و قانون مصوب کشور، شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را به یکی از بهترین گزینهها در سطح کشور و همچنین اولویت ایجاد بندر خشک در قلمرو کلانشهر تهران تبدیل کرده است.
درواقع بندر خشک شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) شامل ١٤٥٠ متر خط راه آهن، ترمینال کانتینری ریلی، منطقه بازرسی گمرکی و محوطه سی اف اس(CFS) خواهد بود. فعالیت این بندر خشک مختص کالاهای کانتینری خواهد بود. این در حالی است که آیین افتتاح و آغاز فعالیت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز خرداد ماه امسال با حضور حسن روحانی برگزار شد و همه این موارد تصدیقی بر اهمیت فرودگاه امام است.
حالا اما در نشستی آخرین وضعیت ٣ پروژه مهم اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در جلسه ای با حضور مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرحهای ویژه بررسی شده است.
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: اجرای فازهای برنامه جامع توسعه سی ساله شهر فرودگاهی به عنوان سند چشم انداز این مجموعه با هدف تبدیل پایتخت کشور به عنوان یک نقطه تاثیر گذار در صنعت حمل و نقل هوایی در منطقه در دستور کار قرار دارد.
علی رستمی اضافه کرد: گام اول اجرای این برنامه با احداث و بهره برداری از ترمینال گالری سلام و فاز نخست هسته پیشران منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی برداشته شد و هم اکنون اقدامات لازم برای اجرای فازهای بعدی در دست اجراست.
آذر موحدی معاون توسعه زیر ساخت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز با اشاره به پروژه های مهم این مجموعه با هدف تاثیرگذاری در اقتصاد کشور و رونق اقتصادی شهر فرودگاهي بیان داشت در حال حاضر سه پروژه مهم در شهر فرودگاهی به صورت همزمان در حال پیگیری است که هریک می توانند نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کنند. وی ادامه داد: پروژه نخست، عبور قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان از شهر فرودگاهی امام خمينی (ره) به طول ١٤ كيلومتر و اجرای عمليات ٣ كيلومتر از آن در هسته پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی است.
موحدی گفت: مطالعات برای اجرای زیر ساخت های لازم جهت شروع بکار محدوده ٢٤٠ هکتاری هسته پیشران شهر فرودگاهی نیز انجام شده و عملیات عمرانی نيز در این منطقه آغاز شده است
معاون توسعه زیر ساخت شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: انعقاد تفاهم نامه اولیه با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز برای اتصال بندر خشک شهر فرودگاهی به مسیر ریلی در دست اقدام قرار گرفته و اجرای این پروژه نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: تفاهم نامه دیگری نیز با شرکت زیرساخت برای مطالعه و اجرای عملیات عمرانی جاده متصل به کمربندی جنوبی تهران به طول ٩ کیلومتر صورت گرفته تا این پروژه نیز در آینده نزدیک وارد فاز اجرایی شود.
این در حالی است که یکی دیگر از پروژههای مهم در دست احداث شهر فرودگاهی امام ساخت سوله سرپوشیده (انبار) و ساختمان اداری گمرک مستقر در منطقه آزاد در هسته پیشران این مجموعه در زمینی به وسعت ۵ هکتار است. این پروژه هماکنون پیشرفت قابلتوجهی داشته و با توجه به هدف اصلی شرکت شهر فرودگاهی امام در سال جاری که کمک به اقتصاد کشور و رونق تولید ملی تعریف شده، مسئولان در تلاشند تا در آیندهای نزدیک از آن بهرهبرداری کنند؛ چرا که با بهرهبرداری از این پروژه گام اساسی در احداث و بهرهبرداری از منطقه آزاد ۲۴۰ هکتاری شهر فرودگاهی برداشته خواهد شد.
عملیات ساخت محوطه و جادههای دسترسی هسته پیشران منطقه آزاد همزمان با ساخت سوله سرپوشیده (انبار) و ساختمان اداری گمرک در حال انجام است، و پارکینگ ویژه نیز در این محوطه ۵ هکتاری برای خودروهای سنگین ساخته خواهد شد تا عملیات تخلیه و بارگیری در سوله سرپوشیده بدون مشکل انجام شود.
گفتنی است که مدیران شرکت شهر فرودگاهی امام امسال در تمامی پروژههای عملیاتی حضوری مستمر داشتهاند و اغلب جلسات خودشان را در همان محیط عملیاتی برگزار کردند. با این حال، سال گذشته نیز ۸ پروژه عمرانی توسعهای شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل فرودگاه امام خمینی(ره) و مدیرعامل شرکت فرودگاهها افتتاح شد. این پروژهها شامل ساختمان آتش نشان شهری، ساختمان تسهیلات اداری کل حراست، ساختمان درب آهن، ساختمان توسعهای ترمینال یک، پیر شرقی ترمینال یک، اپرون مسافران، اپرون کارگو و سالن رویداد بودند.
همچنین بهطور کلی اجرای ۴۰ پروژه عمرانی و توسعهای در فرودگاه های کشور در دست اقدام است که ساخت ترمینال بین المللی، محوطه سازی و موتورخانه فرودگاه شیراز (۲۰۰ میلیارد ریال)، توسعه و احداث ترمینال خارجی و سالن CIP ترمینال داخلی و احداث موتورخانه فرودگاه اصفهان(۱۰۰ میلیارد ریال)، توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه شاهرود( ۳۰ میلیارد ریال)، توسعه ترمینال شماره سه فرودگاه تبریز (۲۰ میلیارد ریال)، عملیات اجرایی تکمیل ترمینال بین المللی فرودگاه ایلام (۱۵۰ میلیارد ریال)، احداث ترمینال فرودگاه سمنان (۶۰ میلیارد ریال)، تکمیل ترمینال، محوطه سازی مربوط و جاده دسترسی اپرون به ترمینال فرودگاه لامرد (۷۰ میلیارد ریال)، احداث ترمینال فرودگاه جهرم (۴۰ میلیارد ریال)، احداث ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه سقز (۶۰ میلیارد ریال)، احداث ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه گناباد (۶۰ میلیارد ریال)، توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد (۳۰۰ میلیارد ریال)، تکمیل بازسازی ساختمان های ترمینال یک و دو و محوطه سازی، سوله مرکز کنترل و ساختمان جنبی طبقه هفتم ساختمان ستادی فرودگاه مهرآباد (۴۰۰ میلیارد ریال)، تکمیل ترمینال، موتورخانه و کانال آدم رو فرودگاه گرگان (۴۰ میلیارد ریال)، توسعه و بهسازی ترمینال داخلی فرودگاه کرمان (۲۰۰ میلیارد ریال) و توسعه و بهسازی ترمینال داخلی فرودگاه بیرجند (۱۰۰ میلیارد ریال) را شامل میشود.