راهاندازی ایرتاکسی در ایران به رغم وجود تحریم ها، صنعت هوایی کشور در سال های اخیر هموغم خود را بر توسعه ظرفیت های تازه در این صنعت به کار گرفته و در این راه از همه امکانات و تخصص های موجود نیز بهره می گیرد. این در حالی است که بر اساس معيارها و مقررات […]
راهاندازی ایرتاکسی در ایران
به رغم وجود تحریم ها، صنعت هوایی کشور در سال های اخیر هموغم خود را بر توسعه ظرفیت های تازه در این صنعت به کار گرفته و در این راه از همه امکانات و تخصص های موجود نیز بهره می گیرد. این در حالی است که بر اساس معيارها و مقررات ملي و بين المللي، استمرار خدمت رساني مطلوب، ايمن و مطمئن در صنعت هوانوردي و حمل و نقل هوايي راهبري، مديريت، نگهداري و توسعه فرودگاه ها، سامانه هاي هوانوردي كشور و مديريت ترافيك هوايي كشور به عنوان مهمترين اركان زيرساختي اين صنعت در جمهوري اسلامي ايران بر عهده شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران است كه يكي از شركتهاي اصلي تابعه وزارت راه و شهرسازی است.
در حال حاضر شرکت فرودگاه ها در تلاش است تا بخش عمده تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و ناوبری کشور از داخل تامین و وابستگی به خارج کشور در این حوزه به حداقل برسد. در همین زمینه و در تولید عمده تجهیزات فرودگاهی و ناوبری کشور از به روزترین فناوری ها استفاده شده است. چراکه با توجه به تحریم ها و محدودیت های موجود شرایط خوبی برای تامین نیازهای حوزه فرودگاهی و هوانوردی از تولیدکنندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها عمده ترین این حمایت ها را از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و تاکید کرد که با توجه به تایید و حمایت صندوق می توانیم با اطمینان از توان شرکت های داخلی برای تامین نیازهای فرودگاه های کشور استفاده کنیم.
این در حالی است که زمزمه های ایجاد تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی در فرودگاه های کشور چند ماهی است که به گوش می رسد و این توانمندی نشان از توجه ویژه مسئولان این صنعت به پیشرفت حمل ونقل هوایی حتی در شرایط تجریم دارد.
ایرتاکسی چیست؟
ایرتاکسی یا تاکسی هوایی اصطلاحی کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار میگیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامه پروازی که بهخودیخود موجب صرفهجویی در زمان و هزینه خواهد شد. تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق سبک است و میتواند با حداقل ظرفیت ممکن که چیزی در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی است، در مسیرهای کوتاه جابهجا شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در ماه گذشته با انتقاد از فرودگاه سازی گسترده در سال های گذشته درباره ایرتاکسی گفت: به دلیل محدودیت ناوگان، بخش بزرگی از فرودگاه ها دارای ظرفیت خالی هستند که به دستور وزیر راه و شهرسازی، توسعه هوانوردی عمومی با هواپیماهای سبک و کوچک با عنوان ایر تاکسی را در دست اقدام داریم.
سیاوش امیرمکری ادامه داد: هواپیمای معمولی موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیتها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا، میتواند در بسیاری از فرودگاههای کوچک نشست و برخاست کند.
وی از کاهش ۱۷ درصدی نشست و برخاست هواپیما در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد و افزود: در سال ۹۷ بیش از ۳۹۰ هزار نشست و برخاست در فرودگاه های کشور انجام شد که ۴۷ میلیون مسافر را جابجا کردند و کاهش ۱۷ درصدی اعزام و پذیرش مسافر را در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ داشته ایم.
وی با بیان اینکه ۸۷ فرودگاه در کشور داریم که ۵۳ فرودگاه آن عملیاتی است، افزود: ۸ فرودگاه غیر مالکیتی متعلق به وزارت نفت، مناطق آزاد و نیروهای مسلح در کشور داریم که ناوبری هوایی آنها متعلق به شرکت فرودگاه ها است.
این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی، از وجود ۶۲ پروژه عمرانی توسعه فرودگاه های کشور به ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان در ۲۶ فرودگاه کشور خبر داد و دو پروژه مهم عمرانی فرودگاهی را تجهیز مرکز کنترل فضای کشور و نوسازی اتوماسیون فرودگاه مهرآباد به عنوان اولویت های فرودگاهی این شرکت اعلام کرد.
تکميل و راهاندازی پروژههای عمرانی فرودگاههای کشور
این در حالی است که اخیرا رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران خطاب به مديران ستادي و فرودگاهي کشور گفته است که براي تکميل و راه اندازي پروژه هاي عمراني فرودگاه هاي کشور پيگير باشند و آنها را در راس برنامه هاي خود قرار دهند. امیرمکری با بیان اینکه همه مدیران فرودگاه ها از تخصص لازم برخوردار هستند، افزود: مدیران به عنوان نمایندگان ما در استان های مختلف، باید طبق چارچوب ها و ضوابط تعریف شده شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران حرکت کنند.
وی درباره استقرار بالگردها و اورژانس هوایی در فرودگاه ها، اظهار داشت: با توجه به همکاری فی مابین دستگاه ها و شرکت فرودگاه ها در برخی از مناطق کشور بنا بر ضرورت امکان بالگردهای نظامی، انتظامی و اورژانس هوایی در فرودگاه ها با رعایت ضوابط ایمنی برای پروازهای مسافری فراهم شده است.
این در حالی است که طبق این گزارش، پروژه های اولویت دار شرکت فرودگاه ها ساخت ترمینال های جدید تبریز، اصفهان و آبادان، نوسازی ترمینال کرمان، تکمیل ترمینال های مشهد و شیراز و باند سوم مشهد، تکمیل دوربین های مدار بسته، دیوارهای حفاظتی، سنسورهای امنیتی و دستگاه های کمک بازرسی هستند و شرکت فرودگاه ها نیز نسبت به انجام این مهم در تلاش است.