ماهور مهراد/ طرح بازآفرینی شهری یک اولویت ملی است و علاوه بر مشارکت شهروندان به عنوان یک اصل اساسی و مهم در این راه، به برنامه ریزی دستگاههای اجرایی در استانهای مختلف برای تعریف پروژه ها و تخصیص اعتبارات در جهت برخورداری مردم از امکانات شهری نیز نیازمند است. این در حالی است که به […]
ماهور مهراد/
طرح بازآفرینی شهری یک اولویت ملی است و علاوه بر مشارکت شهروندان به عنوان یک اصل اساسی و مهم در این راه، به برنامه ریزی دستگاههای اجرایی در استانهای مختلف برای تعریف پروژه ها و تخصیص اعتبارات در جهت برخورداری مردم از امکانات شهری نیز نیازمند است.
این در حالی است که به همت شرکت بازافرینی شهری ایران، در شهرهای مختلف پروژه هایی نظیر فرهنگسرا، پارک معلولان، کتابخانه، آسفالت شبکه معابر بافت و فضاهای عمومی در جهت بالا بردن سطح مشارکت اجتماعی شهروندان به منظور توسعه عدالت اجتماعی در بافت های فرسوده کشور ساخته شده است. اتخاذ سیاست های تشویقی از جمله دادن تخفیفات صدور پروانه های ساختمانی برای سازندگان واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده شهری که توسط همین شرکت اعطا شده، نقش مهمی در سرعتیخشی به پروزه های بازآفرینی داشته است.
در این بین، توجه به موضوع نوسازی و تامین زیرساخت ها و روبناها در بافت های ناکارآمد شهری مهم است این در حالی است که طبق بررسی های صورت گرفته میانگین پوشش تخفیفات پروانه نوسازی ده سال گذشته در کشور حدود ۷۲ درصد است و این خبر در راستای ساختن محیطی آرام و تمیز برای زندگی مردم نیز مهم است. درواقع ۲۰ درصد از پروانه های نوسازی در ۵ درصد بافت فرسوده شهر تهران از سوی شهرداری ها مناطق مختلف این شهر صادر شده و بنابراین از ظرفیت های بی بدیل تولید مسکن در بافت های فرسوده با تهیه بسته های تشویقی شهرسازی، فنی، تسهیلاتی و مالی می توان به خوبی استفاده کرد. در پروزه های بازافرینیِ تهران طبق اخبار رسیده، الگو-بسته های تشویقی شهرسازانه و مالی تعریف شده که باید این الگو برای کل کشور به کار گرفته شود. چراکه در بخش شهرسازی متناسب با ظرفیتی که در طرح تفصیلی وجود داشته در برخی از مناطق تراکم بیشتری اعطا میشود، که این تراکم در قالب افزایش طبقه، افزایش سطح اشتغال و در برخی مناطق در حوزه پارکینگ ،تسهیلاتی و یا تغییر کاربری های ارزش افزا در حد ضوابط فراهم شده تا متقاضیان بخش خصوصی به سمت اقتصادی شدن بروند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند و نوسازی شکل بگیرد.
۲۱ میلیون نفر در بافتهای فرسوده ساکن هستند
این در حالی است که مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در همایش بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با موضوع «نقش دانش شهرسازی در فرآیند تحقق شهر هوشمند» در شهر مقدس مشهد، با اشاره به گامهای مثبت برداشته شده برای توسعه و بازآفرینی گفت: بافت ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی را میتوان مهمترین مناطق موردنظر در طرحهای بازآفرینی به شمار آورد. سید محمد پژمان افزود: بافتهای ناکارآمد شهری با مسائل و مشکلات زیادی نظیر عدم وجود استحکام بنا، نبود زیرساختهای کافی، مشکلات امنیتی و فرهنگی مواجه هستند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۱۴۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده شهری در ۲۷۰۰ محله وجود دارد، یادآور شد: ۲۱ میلیون نفر در این بافت ها ساکن هستند. پژمان با بیان اینکه غالب افرادی که در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند از افراد دهک پایین جامعه هستند، اظهارداشت: باید راه حلهای تأمین مالی در محدوده همین مناطق ایجاد شود تا برای ارتقای وضعیت اقتصادی این منطقهها اقدامات عملی انجام گیرد، این کار باعث میشود ساکنان احساس کنند با اجرای این طرحها علاوه بر بهبود شرایط زندگی، از نظر مالی و اقتصادی هم اوضاع زندگی آنها بهتر خواهد شد. او با اشاره به اینکه بهسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد شهری صرفا برعهده دولت نیست و با اشاره به اینکه شهرداری های سراسر کشور نباید بدنبال کسب سود و منفعت از بافت های ناکارآمد شهری باشند، گفت: صدور مجوزهای ساخت و ساز در این مناطق از سوی شهرداری ها، باید بدون هزینه انجام شود. مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اقتصادی بودن طرحهای بازآفرینی شهری اظهارداشت: تسهیلات بانکی کم بهره بسیار خوبی برای اجرای طرحهای بازآفرینی اختصاص داده شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به اینکه در اقدامات اجرایی بازآفرینی شهری باید خلاقانه و مبتکرانه به هوشمند سازی محله و منطقه توجه داشت، گفت: با استفاده از ابزار های نوین و فن آوری های جدید، باید بدنبال تحقق شهر هوشمند در همه ابعاد بویژه، افزایش نقش و مشارکت مردم در بازآفرینی شهری باشیم و از ظرفیت های انسانی درون محلات و محدوده های هدف برای ترویج خلاقیت و توسعه نوآوری ها بهره جست. گفتنی است که شرکت بازآفرینی شهری ایران در این راه، ازشاخصهای ارزیابی عملکردستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان ها استفاده خواهد کرد تا علاوه بر عملکرد ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان ها که توسط دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد، دبیرخانه ستاد های استانی ( اداره کل راه و شهرسازی) نیز به ارزیابی ستادهای بازآفرینی شهری پایدار در سطح شهرستان ها بپردازند.