«جمله» تسهیل شرایط برای انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری را بررسی می‌کند؛ توجه به نیازهای بازآفرینی شهری  همگام با تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی
«جمله» تسهیل شرایط برای انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری را بررسی می‌کند؛ توجه به نیازهای بازآفرینی شهری  همگام با تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی

زهرا ایران‌شاهی/ با رشد شهرنشینی پس از انقلاب صنعتی اکثر کشورهای دنیا با آغاز دوره جدیدی که رشد شهرنشینی را در پی داشت، مواجه شدند. نتیجه این رشد بدون تجربه و علمِ قبلی، ساحت شهرهای بدقواره شد که مناطقی را به وجود آورد که اصطلاحا به انها بافت فرسوده می گفتند. در کشور ما اما […]

زهرا ایران‌شاهی/

با رشد شهرنشینی پس از انقلاب صنعتی اکثر کشورهای دنیا با آغاز دوره جدیدی که رشد شهرنشینی را در پی داشت، مواجه شدند. نتیجه این رشد بدون تجربه و علمِ قبلی، ساحت شهرهای بدقواره شد که مناطقی را به وجود آورد که اصطلاحا به انها بافت فرسوده می گفتند. در کشور ما اما آنچه به این نام می شناسیم بیشترخانه ها و محلات قدیمی ای است که از دوره پهلوی باقی مانده اند و یا به دلیل عدم استفاده از مصالح با کیفیت، سه یا چهار دهه قبل ساخته شده اند. اما بازآفرینی این محلات، در واقعیت اتفاق نخواهد افتاد مگر بودجه کافی وجود داشته باشد و همه اقشار در این محلات نیز در این پروژه ها به مشارکت گرفته شوند. همچنین اطلاعات کامل محلاتِ نیازمند بازآفرینی نیز باید وجود داشته باشد که به همت شرکت بازآفرینی شهری ایران، تیر ماه امسال اطلاعات پروژه های این اقدام، جمع اوری شده است.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به افرادی که در کلانشهرها و مراکز استان ها قصد نوسازی واحد مسکونی خود را که در بافت فرسوده داشته باشند، پرداخت می شود، اظهارکرد: این مبلغ تسهیلات برای سایر شهرها ۴۰۰ میلیون ریال است که با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می شود.
سید محمد پژمان با اشاره به در اولویت بودن انبوه سازان برای دریافت تسهیلات، افزود: علاوه بر ارائه تسهیلات ساخت مسکن، هزینه صدور پروانه ساختمانی نیز رایگان خواهد بود و شرکت بازآفرینی شهری ایران در اسرع وقت مطالبات شهرداری ها را پرداخت خواهد کرد.
گفتنی است که متولی پرداخت تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی بانک مسکن است و در صورت تمایل فرد وام گیرنده، بانک مسکن تا سقف یک میلیارد و یکصد میلیون ریال تسهیلات با سود ۱۸ درصد در اختیار این افراد قرار دهد. هم اکنون نیز جمعیتی در حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور در مناطق فرسوده ساکن هستند. اما طبق سخنان پژمان لازم است که مردم نیز همکاری های لازم را داشته باشند و از فرصت پیش آمده در راستای نوسازی واحدهای مسکونی خود استفاده کنند. ناگفته نماند که برخی از پروژه های مهم بازافرین در انتظار تامین بودجه هستند و بدون بودجه نمی توان به ادامه انها امیدوار بود.
این در حالی است که به زغم محمد پژمان، دلیل بخشی از کندی پروژه‌های بازآفرینی را نهایی نشدن موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه خواند و با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزار پروژه بازآفرینی در کشور در انتظار دریافت بودجه هستند، عدم اختصاص بودجه بازآفرینی در هفته‌های آینده را به‌منزله فاجعه‌ای در این بخش خواند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در اینباره گفت: برای جذب بودجه بازآفرینی باید نخست موافقتنامه‌ای میان شرکت بازآفرینی و سازمان برنامه و بودجه مبادله شود که برای مبادله این موافقتنامه چندین‌ ماه با سازمان برنامه و بودجه در رفت و آمدیم.
همچنین ۲۰۰۰ پروژه بازآفرینی در کشور در دست انجام داریم و اگر این بودجه ظرف هفته‌های آینده تخصیص نیابد فاجعه است. وی افزود: اگر این توافقنامه زودتر مبادله شود، سازمان برنامه و برنامه کشور، بودجه را تخصیص می‌دهد و یا ما درخواست تخصیص بودجه را می‌دهیم؛ البته ما در شرکت بازآفرینی شهری ایران درخواست تخصیص بودجه را به این سازمان داده‌ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سال گذشته نیز درخواست ما از سازمان برنامه این بود که مدت‌زمان موافقت‌نامه را دوساله در نظر بگیرند؛ زیرا معتقد بودیم اختصاص این حجم از بودجه در طول چند ماه دشوار است که متاسفانه این امر محقق نشد.
پژمان با اشاره به اینکه هماهنگی نهایی موافقت‌نامه میان دو دستگاه انجام شده است، ابراز امیدواری کرد، موافقت‌نامه به زودی امضاء شود و کل بودجه بازآفرینی تخصیص پیدا کند.

مشارکت اصل اساسی پروژه های بازافرینی است
این مقام مسئول همچنین گفته است که امکانات و اعتبارات دولتی موجود برای بازآفرینی شهری را دارای فاصله زیاد با نیازها و انتظارات در این خصوص خواند و گفت: برای تحقق نیازها باید هم‌افزایی و مشارکت بین‌دستگاهی افزایش یابد و فرصت‌های پنهان و ناشناخته شهری شناسایی شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه باید بتوانیم با اقدامات مشترک و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و داشته‌های منطقه‌ای، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری را اجرایی کنیم، گفت: ناپایداری منازل مسکونی، مشکلات زیربنایی و کم‌بودن عرض معابر عبوری از جمله شاخص‌های بافت فرسوده است.
این در حالی است که تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری تنها متوجه وزارت راه و شهرسازی نیست و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی، زیربنایی، روبنایی و شهرداری‌ها پای کار آیند. پژمان با اشاره به اینکه واقعیت این است که تمامی قسمت‌های شهری نیازمند اقدامات جدی است، گفت: شهرهای ما شاخص‌های کافی شهری را ندارد تا مردم با خیالی آسوده سکونت و فعالیت داشته باشند و از این‌رو توسعه کشور رقم بخورد.
بنابراین اگر قرار باشد هزینه زیرساخت‌ها در این مناطق به‌مراتب بیشتر از بافت‌های جدید باشد در واقع برای انجام کارها مانع ایجاد می‌کنیم و بنابراین دستگاه‌های خدمات‌رسان باید از اعتبارات داخلی خود هزینه کنند.
اما برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، شامل طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی و اراضی دولتی است. بر این اساس و به منظور تسریع در نوسازی بافت­ های فرسوده و ناکارآمد شهری، کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت­ های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده ها و محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.
دولت جهت ایجاد مشوق های لازم برای تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار، کلیه دستگاه های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را موظف کرد تا حداقل ۳۰ درصد از اعتبارات بودجه های سنواتی مربوط به فعالیت های خود در شهرها را به برنامه اجرایی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف، اختصاص دهند.