«جمله» درباره آغاز به کار چهارمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته گزارش می‌دهد؛ امضای تفاهم نامه ۲۰۰۰ میلیاردی نوسازی ناوگان ریلی
«جمله» درباره آغاز به کار چهارمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته گزارش می‌دهد؛ امضای تفاهم نامه ۲۰۰۰ میلیاردی نوسازی ناوگان ریلی

  چهارمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته، صبح دیروز (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران سازمان های متبوع راه و شهرسازی کار خود را آغاز کرد. به گزارش جمله، در ساعات نخست افتتاح نمایشگاه، وزیر راه و شهرسازی کشورمان ابتدا سخنرانی کرد و سپس به بازدید از […]

 

چهارمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته، صبح دیروز (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران سازمان های متبوع راه و شهرسازی کار خود را آغاز کرد.
به گزارش جمله، در ساعات نخست افتتاح نمایشگاه، وزیر راه و شهرسازی کشورمان ابتدا سخنرانی کرد و سپس به بازدید از غرفه ها پرداخت و در انتها در جمع خبرنگاران حضور یافت. گفتنی است که در این نمایشگاه که از ۲۴ آذرماه لغایت یکم دی ماه در محل مصلی تهران به همت وزارت راه و شهرسازی برگزار می شود، تمام دستگاه های زیرمجموعه این وزارتخانه و فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل حضور داشته و آخرین دستاوردها و فعالیت های خود را به نمایش خواهند گذاشت. همچنین در این نمایشگاه در راستای افزایش هرچه بیشتر تعاملات دولت و بخش خصوصی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در حوزه حمل و نقل با ارائه دستاوردهای پرداخته اند.
محمد اسلامی در ابتدای سخنرانی خود در مراسم افتتاح نمایشگاه گفت: در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاه‌های تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد می‌شود. اسلامی در آیین آغاز به کار این نمایشگاه در ابتدا با اشاره به حادثه تاریخی ۲۶ آذر ۱۳۶۲ که فرمان تاریخی امام خمینی (ره) با لبیک گویی رانندگان برای خروج کالاهای اساسی از بندر امام (ره) همراه بود، این روز را به همه فعالان در عرصه‌های دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی تبریک گفت.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با تاکید بر این که این نمایشگاه فرصتی برای گفت‌وگو، تعامل،‌ انتقال تجربیات و ارزیابی عملکرد و یک تصویرسازی مطلوب از آینده خواهد بود، با اشاره به دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل در این وزارتخانه اظهار داشت:‌ مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تا با تحرک‌بخشی به دو حوزه حمل و نقل و مسکن، سهم خود را در خروج از رکود اقتصادی ایفا کند.
وی ادامه داد: در این زمینه طی یک سال اخیر شاهد پیشرفت‌های خوبی در وزارت راه و شهرسازی بوده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به بخش دیپلماسی حمل‌ونقل اشاره داشت. تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهای عضو کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران به امضا رسید که با تبادل اسناد موانع موجود یک بار برای همیشه از سر راه توسعه اقتصادی ایران برداشته شد و دیگر شاهد عدم هماهنگی در مسیر توسعه ترانزیت نخواهیم بود.
اسلامی در ادامه با اشاره تفاهمنامه‌های امضا شده در بخش ریلی ادامه داد:‌ در این بخش تفاهمنامه‌های چهار و پنج جانبه با کشورهای منطقه و آسیای میانه به امضا رسیده است. به این طریق شاهد حمل کالا از شرق به چین و بالعکس و بازگشایی دوباره راه آهن ایران به ترکیه هستیم که ارتباط ما را با اروپا برقرار می کند.
وی با اشاره به این که قطعا با وحدت رویه به وجود آمده حجم بار ترانزیتی به شدت متأثر از این تفاهمنامه‌ها خواهد بود، گفت:‌ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی راه و شهرسازی را با وجود محدودیت منابع ارتقاء داده‌ایم و با متمرکز بر مدیریت منابع و استفاده بهینه از اعتبارات، توانستیم تحرک خوبی به پروژه‌های زیرساختی بدهیم؛ به گونه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراه‌های کشور افزوده خواهد شد.
محمد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح اقدام ملی توسعه راه‌های روستایی گفت: توسعه راه‌های روستایی با هدف تحقق اشتغال روستاها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و به عنوان یک برنامه ملی راه‌اندازی شده است؛ به گونه‌ای که تا پایان سال جاری و سال آینده، روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث خواهد شد.
وی افزود: قرار است همچنین در کنار احداث راه‌های جدید، استفاده از تکنولوژی نوین، بهسازی و نوسازی راه‌ها با هدف افزایش راندمان حمل و نقل و کاهش سوانح جاده‌ای در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص بهسازی جاده‌ها یادآور شد: جاده چابهار ـ ایرانشهر، یکی از محورهای پرحادثه ما بود. در سال ۱۳۹۶ در این محور ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تن بار جابجا شد که یک میلیون و ۴۰۰هزار تردد در این جاده به ثبت رسید ولی تعداد تصادفات ۴۳۰ فقره و تعداد کشته‌ها ۹۰ نفر بود اما در سال ۱۳۹۷ علی‌رغم آنکه ۲.۵ میلیون تردد انجام شد و حجم بار عبوری سه برابر افزایش یافت، اما با استفاده از بهسازی و نوسازی این محور توانستیم تعداد تصادفات را به ۴۰۳ فقره و تعداد کشته‌ها را به ۸۹ نفر کاهش دهیم درحالی‌که فعالیت بندری نیز همزمان در بندر چابهار رونق داشته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان از محل تزریق منابع صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب، این خط تا سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.
وی به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اعم از اتوبوس و کامیون اشاره کرد و گفت: با کمک نظام بانکی، امیدواریم نوسازی ناوگان جاده‌ای شتاب بگیرد که هم شاهد افزایش راندمان حمل و نقل خواهیم بود و هم ایمنی جاده‌ای و اشتغال در صنعت حمل و نقل رونق خواهد گرفت.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تفاهم‌نامه ای به میزان ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان ریلی امضاء کرده‌ایم که برای اولین‌بار ۱۶ شرکت ریلی مسافری و باری، سفارش تولید ناوگان به شرکت‌های تولیدکننده داخلی داده‌اند و به زودی ناوگان جدید وارد صنعت حمل و نقل ریلی شده و به تدریج هر سه ماه یکبار شاهد افزوده شدن ناوگان جدید به این صنعت خواهیم بود. اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاه‌های تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد کنیم که از این تعداد، پروازهای متعدد داخلی و بین‌المللی انجام شود. در این خصوص نکته جالب در رسیدن به این پیشرفت‌ها در جایی است که تمام این موفقیت‌ها در سایه تحریم‌های غیرقانونی اسکتبار جهانی رخ داده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد:‌ نکته حائز اهمیت دیگر در این صنعت بحث مهم هوشمندسازی لجستیک است. این نمایشگاه فرصتی است تا با توجه به این مقوله در راستای اقتصادی کردن حمل و نقل گام برداریم. به این شکل می‌توانیم به تجار به خصوص تاجران بین‌المللی اطمینان بهره‌گیری از یک ناوگان استاندارد را داده و بهینه کردن هزینه‌های حمل شاهد شکوفایی کشور در پرتو صادرات غیرنفتی باشیم.

متروی هشتگرد دی‌ماه عملیاتی می‌شود
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از غرفه های موجود، در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال در دهه فجر و متروی هشتگرد در دی‌ماه امسال خبر داد. اسلامی با بیان اینکه این نمایشگاه در سال ۹۸ با دو رویکرد متفاوت برگزار می‌شود، اظهار کرد: بحث هوشمند‌سازی را در وزارت راه و شهرسازی در راستای افزایش سلامت اداری، افزایش عملکرد و پاسخگویی بهتر به مأموریت‌ها در تمامی شقوق در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته سه جلوه برجسته از هوشمندسازی به نمایش گذاشته شد، اضافه کرد: اولین اقدام راه‌اندازی سیستم یکپارچه ارتباط با پیمانکاران است که طی آن ۳۹۴ شرکت طرف قرارداد وزارت راه‌ و شهرسازی در قالب یک سیستم یکپارچه صورت‌های مالی و قیمت خدمات خود را اعلام و دریافت می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی اجرای این سیستم یکپارچه را زمینه‌ای برای کنترل هوشمند اسناد، مدارک و برآورد‌ها دانست و گفت: با این اقدام فرآیند‌ها در وزارت راه و شهرسازی روان سازی شده و گام مهمی در راستای سلامت اداری برداشته می‌شود.
اسلامی دومین سامانه هوشمندی که در چهارمین نمایشگاه حمل ونقل رونمایی شد را سامانه یکپارچه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک عنوان کرد و گفت: تا پیش از این پیمانکار نتیجه آزمایش را به صورت دستی در اختیار کارفرما قرار می‌داد، اما امروز کل این سیستم مکانیزه شده و به صورت همزمان در چند استان به بهره‌برداری رسید.
وی نتیجه این اقدام را افزایش کیفیت، دوام و قوام زیرساخت و روسازی راه‌های کشور دانست که به صورت دقیق در اختیار دستگاه‌های نظارتی و کارفرما قرار می‌گیرد.
وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه سنجش رضایت مسافران در فرودگاه‌ها و سامانه پرداخت الکترونیک عوارض آزادراه‌ها خبر داد و گفت: پیوستگی و همبستگی بین وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های دانش بنیان به وجود آمده است و از ایده‌های خلاق و نو برای بهسازی حوزه حمل‌و‌نقل نهایت بهره را خواهیم برد.
عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع توسعه ترانزیت در کشور پرداخت و بیان داشت: در کمیسیون‌های مشترکی که با کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان و عراق داشته‌ایم، روانسازی فرآیند‌ها در بخش‌های حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای صورت گرفته است که امیدواریم با این تفاهم‌ها به هدفگذاری ۵۰ میلیون تُن ترانزیت در سال از طریق ایران دست پیدا کنیم. اسلامی در ادامه از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: قیمت عوارضی آزادراه تهران – شمال بنابر ساعت عبور از این آزادراه متفاوت و در واقع شناور است. وی در خصوص مناطق دوم و سوم این آزادراه نیز بیان داشت: برای تکمیل این دو منطقه باید منابع مالی به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال تامین شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در ابتدای دی ماه امسال متروی هشتگرد افتتاح می‌شود و همچنین ادامه آزاد راه همت تا کرج هم تا پایان سال زیر بار عبور می‌رود.
وزیر راه و شهرسازی در انتها درباره عوارض الکترونیکی آزادراه ها بیشتر توضیح داد و از اضافه شدن ۶ آزادراه دیگر به طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خبر داد. اسلامی گفت: از روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته چهار آزادراه دولتی تهران – قم، تهران – ساوه، کرج – قزوین و قزوین– زنجان پس از نصب و راه اندازی تجهیزات مورد نیاز برای شناسایی و خوانش پلاک خودروها و محاسبه عوارض آزادراهی آن‌ها، دریافت عوارض در آنها به صورت الکترونیکی انجام شده است. وی با بیان این مطلب که در حال حاضر عوارض آزادراهی فقط در همان چهار آزادراه دولتی به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود، افزود: دو آزادراه مهم دیگر یعنی آزادراه بندرعباس-بندر شهید رجایی و آزادراه تبریز -ارومیه نیز در روزهای آینده به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی اضافه خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از بررسی و بازخوردگیری از جوانب مختلف این طرح در چهار آزادراه دولتی که بیش از ۹ماه از الکترونیکی شدن آن‌ها می‌گذرد، با عملیاتی شدن نصب دوربین‌ها و سیستم‌های مورد نیاز برای ثبت ترددهای آزادراهی در ۶ آزادراه دیگر، به زودی دریافت عوارض در آن ها‌ نیز تنها به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.
اسلامی بیان کرد: ۶ آزادراه قزوین-رشت، قم-کاشان، تهران-پردیس، کاشان-اصفهان، همت-کرج و کنارگذر غرب اصفهان، از جمله آزادراه­‌هایی هستند که طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در آنها در دست اجرا است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اضافه شدن دیگر آزادراه­های مهم کشور به این طرح اشاره کرد و افزود: ۶ آزادراه دیگر نیز در دست مطالعه هستند تا پس از امکان سنجی و شروع به کار فعالیت مجری طرح در این آزادراه‌­ها، با نصب تجهیزات مورد نیاز، پرداخت عوارض در آنها نیز الکترونیکی شود تا به زودی شاهد الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در تمامی آزادراه­‌های کشور باشیم. محمد اسلامی در خصوص محاسبه پیمایشی عوارض نیز گفت: با الکترونیکی شدن طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، امکانی فراهم شده است که مبلغ عوارض هر خودرو به صورت پیمایشی محاسبه شود تا ترددکنندگان در آزادراه ها بر اساس مسیری که در هر آزادراه پیموده­‌اند عوارض پرداخت کنند. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سامانه اخذ عوارض آزادراه بر اساس پیمایش نیز افتتاح شده است و از این پس خودروها بر اساس میزان ترددی که در آزادراه دارند، عوارض پرداخت می­کنند.
اسلامی به تخفیف‌های در نظر گرفته شده در این طرح نیز اشاره کرد و افزود: در طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی تخفیف‌هایی نیز برای میزان عوارض پرداختی‌خودروهای پرتردد و پلاک عمومی تعیین شده است. درهمین راستا خودرویی که در یک آزادراه مشخص، در ماه بیش از «۴۰بار» تردد داشته باشد، شناسایی و به عنوان «خودروی پرتردد» محسوب می‌شود و برای این خودروها تخفیف «۳۰درصدی» در پرداخت عوارض آزادراهی درنظر گرفته خواهد شد.