زهرا ایرانشاهی/ چابَهار یا چهاربهار (در گویش بلوچی چَهبار) یکی از شهرهای زیبایِ جنوب شرقی سیستان و بلوچستان است. اهمیت چابهار علاوه بر بحث گرشگری، بیشتر در این است که این بندر، تنها بندر اقیانوسی کشور است و می تواند درآمد بسیاری را برای کشور به ارمغان بیاورد. این در حالی است که ما […]
زهرا ایرانشاهی/
چابَهار یا چهاربهار (در گویش بلوچی چَهبار) یکی از شهرهای زیبایِ جنوب شرقی سیستان و بلوچستان است. اهمیت چابهار علاوه بر بحث گرشگری، بیشتر در این است که این بندر، تنها بندر اقیانوسی کشور است و می تواند درآمد بسیاری را برای کشور به ارمغان بیاورد.
این در حالی است که ما از امکانِ تسهیلِ تجارت از طریق این بندر، بهره کافی را نبرده ایم. چابهار در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد و اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. آزاد به این معنی که معافیت های مالیاتی زیادی شامل این بندر می شود و تحریم ها نیز دامن این بندر را نگرفته است. سازمان بنادر در چند سال اخیر برای رشد فعالیت اقتصادی در چابهار اقدام به کاهش تعرفه های بندری کرده است. این در حالی است که بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در آن صورت میگیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما (در خلیج چابهار) و ساخت راهآهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بینالمللی این بندر یکی از مهمترین چهارراههای کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است.
آغاز عملیات ساخت سیلوی ۱۵۰هزار تنی در بندر چابهار
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر از توسعه ظرفیتهای چابهار داده و گفته است که با این توسعه، تمرکز تخلیه و بارگیری غلات از بندر امام خمینی(ره) برداشته می شود. محمد راستاد با بیان اینکه بندر چابهار به واسطه اعمال تخفیفهای گسترده در تعرفههای بندری شاهد رشد ۵۰ درصدی فعالیتها نسبت به یکسال اخیر بوده است، اظهارداشت: یکی از اقدامات مهم در جهت توسعه بندر چابهار افزایش ظرفیت انبار و نگهداری کالاهای فله است.
گفتنی است که به تازگی عملیات ساخت سیلوی ۱۵۰ هزار تنی در بندر چابهار آغاز شده که در کنار توسعه و بهسازی انبارهای موجود توان انبار در بندر چابهار را به صورت چشمگیری افزایش میدهد. معاون وزیر راه و شهرسازی در اینباره خاطر نشان کرد: با همکاری سایر دستگاهها به دنبال فراهم کردن سازوکاری هستیم که طی آن انبارهای پیرامونی بندر چابهار در جهت نگهداری محمولات فله مورد بهره برداری قرار گیرد.
راستاد اقدامهای حمایتی سازمان بنادر را در راستای توسعه ظرفیتهای بندر چابهار برای جذب هرچه بیشتر کالاهای اساسی دانست و گفت: با توسعه ظرفیتهای بندر چابهار تمرکز تخلیه و بارگیری غلات از بندر امام خمینی (ره) برداشته میشود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه در جهت جلوگیری از آسیبهای احتمالی تحریم به امنیت و ایمنی دریانوردی و دریانوردان ایرانی چه اقداماتی انجام شده است، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی خود را مسئول پیگیری مسائل مربط به دریانوردان میداند و در این مسیر تلاش های زیادی کرده است.
وی با اعلام اینکه در دیدار اخیر با دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی نگرانیها در رابطه با اثر منفی تحریم بر ایمنی دریانوری و حقوق دریانوردان را گوشزد کردیم، اظهار کرد: طی این دیدار محدود شدن ارتباطات دریانوردان ایرانی با خانواده هایشان به علت فشار تحریمها بر بخشهای مخابراتی دریایی را اطلاع دادیم و خواستیم که IMO بر مبنای مسائل انسانی پیگیر رفع این مشکل باشد. این مساله مورد تأیید دبیرکل قرار گرفت و مقرر شد این سازمان در جهت رفع این مشکل پیگیریهای لازم را انجام دهد.
راستاد تأکید کرد: به طورکلی جنبههای صنفی و رعایت حقوق دریانوردان یکی از اولویتهایی است که بازرسان کنترل و بازرسی فنی و ایمنی سازمان بنادر و دریانوردی بر روی آنها تمرکز جدی دارند.
گفتنی است که در سازمان بنادر و دریانوردی تخفیفات قابل ملاحظه ای برای فعال کردن کریدور حمل و نقلی بین ایران، هند و افغانستان به ویژه بندر چابهار برای صاحبان کالا و کشتی اعطا میشود و قرار بر این شد تا دو کشور هند و افغانستان نیز تخفیفات متناسب را در این زمینه ارائه کنند تا کریدور مذکور از نظر هزینه تمام شده حمل و نقل برای تجار به صرفه باشد و در صورت امکان از نظر هزینه ای، قیمت ها کاهش یابد. چراکه توسعه این بندر تنها برای ایران مزایای اقتصادی ندارد و حافظ منافع هند و افغانستان نیز خواهد شد.
به زعم مدیرعامل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، هزینه خطوط کشتیرانی که از بنادر غرب وارد چابهار میشود قبل از راهاندازی خطوط لاینر به ازای هر کانتینر ۲۰ فوت ۵۵۰ تا ۷۰۰ دلار بوده است که با ارائه تخفیف ها به ۳۰۰ دلار رسیده است. همچنین جمعیت و بازارهای پسکرانه، مزیتهای جغرافیایی و اقتصادی و روابط سیاسی و پیوندهای منطقهای از عوامل تصمیمساز برای توسعه بندر چابهار است.
از دلایل توسعه بندر چابهار نیز میتوان به ایجاد بندری با ظرفیت مناسب در خارج از محدودیتهای خلیجفارس، پذیرش کشتیهای نسل جدید و کاهش هزینه حمل و نقل در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا اشاره کرد. همچنین با اقدامهای انجام شده ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن ارتقا یافته است.
این در حالی است که چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبههای فراوان تاریخی و طبیعی است. آب و هوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل هم چهاربهار نامیده میشود.