«جمله» دلایل اهمیت راه‌آهن همدان-سنندج را بررسی می‌کند؛ اتمام راه آهن سنندج تا پایان دولت دوازدهم
«جمله» دلایل اهمیت راه‌آهن همدان-سنندج را بررسی می‌کند؛ اتمام راه آهن سنندج تا پایان دولت دوازدهم

زهرا ایران‌شاهی/ شرکت ساخت و توسعه حمل ونقل کشور، بعد از اتمام طرح راه آهن تهران -همدان بر روی خط همدان – سنندج متمرکز شد تا این خط آهن ۱۵۱ کیلومتری که ۶۰ کیلومتر آن در همدان و ۹۱ کیلومتر آن در کردستان است را اجرا کند. این در حالی است که قول اتمام راه‌ […]

زهرا ایران‌شاهی/

شرکت ساخت و توسعه حمل ونقل کشور، بعد از اتمام طرح راه آهن تهران -همدان بر روی خط همدان – سنندج متمرکز شد تا این خط آهن ۱۵۱ کیلومتری که ۶۰ کیلومتر آن در همدان و ۹۱ کیلومتر آن در کردستان است را اجرا کند.
این در حالی است که قول اتمام راه‌ آهن میانه – تبریز هم هفته قبل داده شده است و این خط آهن از طریق بیجار قابل اتصال به سنندج است. این در حالی است که کریدور شمال – جنوب خط آهن در غرب کشور هم در حال شکلگیری است و طرح مطالعاتی آن در دست انجام است. بنابر امار موجود، مجموعه اعتبار هزینه شده در کل طرح تهران – همدان – سنندج تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام و شده است که با ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد، این طرح به اتمام می رسد.
این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازدید از قطعه دوم راه آهن سنندج – همدان – تهران که اواخر هفته گذشته انجام شد، گفت: ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح راه آهن همدان – سنندج تخصیص یافت و تلاش برای اتمام این طرح تا پایان دولت دوازدهم بسیار جدی دنبال می‌شود. محمدباقر نوبخت اظهار داشت: مصمم هستیم تا این طرح هرچه زودتر به نتیجه برسد و کردستان نیز به شبکه سراسری راه آهن متصل شود.
وی با یادآوری سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب و سیاست دولت، افزود: مهمترین اصلی که در این راستا در نظر داریم توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است که سنندج نیز در این ارتباط در اولویت قرار دارد. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه با بهره برداری از راه آهن ارومیه، همدان و کرمانشاه به هدف خود در سنندج نیز نزدیک شده‌ایم، یادآور شد: تمام تلاش ما این است که تا پایان این دوره از دولت بتوانیم این طرح را به اتمام برسانیم.
نوبخت همچنین از این طرح به عنوان ارزش راهبردی دولتی‌ها نام برد و اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان کار دولت تمام استان‌های باقی مانده به شبکه ریلی کشور متصل شوند سپس اضافه کرد: با وجود اینکه منابع اعتباری محدود است اما همه تلاش ما بر این است که همین اعتبار کم را با اولویت بندی به طرح‌های مهم اختصاص دهیم.
این در حالی است که سرمایه‌گذاری ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومانی در طرح راه‌آهن همدان – سنندج در این شرایط کار بزرگی است که قرار است به بهره‌برداری برسد. در اینباره نوبخت با بیان اینکه سیاست ما در زمان کمبود منابع در نظر گرفتن توجیه اقتصادی طرح است، به پیمانکاران اجرای این طرح اطمینان داد بدهی آنان تامین و پرداخت شود بنابراین با قوت کار کنند ضمن اینکه از استاندار کردستان هم خواست کارها را به صورت جدی دنبال و پیگیری کند.
وی همچنین از بهره‌برداری ریل دو خطه میانه – تبریز تا ۲ هفته آینده نیز خبر داد و تاکید کرد: این طرح هم زمینه‌ساز اتصال سراسری کردستان به خط آهن خواهد بود.
این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اخیرا خبر داده است که سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داد. خیراله خادمی که هفته گذشته از همراهان نوبخت در سفر به کردستان بود، از پروژه‌های زیرساختی این استان بازدید کرد.
گفتنی است که توسعه شبکه ریلی کشور یکی از مهمترین اولویت‌های دولت است که در راستای اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور و بهره‌برداری از خط‌آهن تهران- همدان در اردیبهشت ماه سال ۹۶، اتصال استان کردستان به مرکزیت شهر سنندج در طرح راه‌آهن تهران- همدان- سنندج نیز در دستور کار قرار گرفت.
در همین زمینه خادمی از توافق با سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه خبر داد و گفت: معاون رییس جمهور در بازدید امروز از خط ریلی همدان- سنندج به منظور تکمیل هرچه سریعتر این مسیر ریلی مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داد. وی با تاکید بر اهمیت تامین به موقع اعتبارات پروژه در پیشبرد برنامه‌ها اعلام کرد: به منظور تکمیل مسیر ریلی همدان- سنندج مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بر اساس دستور امروز رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، ۳۲۰ میلیارد تومان آن سهم سال ۱۳۹۸ است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این محدوده در سه قطعه اجرایی تعریف شده است که قطعه اول به طول ۶۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در بخش زیرسازی، قطعه دو به طول ۵۶ کیلومتر با ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی در زیرسازی و قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر که زیرسازی آن ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.
لازم به توضیح است که پیش از این، اغلب پروژه های راه و شهرسازی با اتکا به توان و بودجه دولتی تامین می شد اما در حال حاضر چند سالی است که دولت از توان بخش خصوصی نیز در بهره برداری از پروژه های خود بهره می برد. در این زمینه و درباره خط اهن همدان- سنندج نیز به زعم خادمی مناقصه احداث ایستگاه‌های دهگلان و سنندج برگزار شده است و در حال حاضر در مرحله مبادله قرارداد هستیم و به زودی عملیات اجرایی ایستگاه‌ها آغاز خواهد شد.
این در حالی است که در بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه رییس سازمان برنامه و بودجه از گردنه صلوات آباد واقع در محور همدان- سنندج نیز بازدید به عمل آمد و معاون وزیر راه در این خصوص گفت:‌ این پروژه از پیشرفت ۷۵درصدی برخوردار و تلاش ما این است تا آغاز فصل سرما بیش از ۱۴ کیلومتر از این محدوده آماده بهره‌برداری شود.
اتمام این بخش از پروژه را در راستای تکمیل شدن کریدور شرق به غرب کشور موثر است و برای اتمام این پروژه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یافته است. این در حالی است که محورکرمان – راور- دیهوک که در اتصال مرزها و استان‌های شمال شرقی به استان‌های جنوب و جنوب غربی کشور اهمیت فراوان دارد و همچنین در کریدور شمال-جنوب، به دستور وزیر راه و شهرسازی نسبت به حل مشکلات قرارداد روسازی قطعات آماده آسفالت اقدام شده است.