ماهور مهراد/ شهر جدید هشتگرد به فاصله ۵ کیلومتریِ هشتگرد قدیم، در مرکز شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است طرحهای ساخت مسکن در این شهر توانسته جمعیت کثیری از مردم را به سمت این منطقه جذب کند. رونقبخشی به بحث ساخت مسکن در شهرهای جدید بیش از هر چیز به ایجاد زیرساخت های […]
ماهور مهراد/
شهر جدید هشتگرد به فاصله ۵ کیلومتریِ هشتگرد قدیم، در مرکز شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفته است طرحهای ساخت مسکن در این شهر توانسته جمعیت کثیری از مردم را به سمت این منطقه جذب کند. رونقبخشی به بحث ساخت مسکن در شهرهای جدید بیش از هر چیز به ایجاد زیرساخت های حمل ونقلی بستگی دارد. وجود خط مترو بیش از سایر شقوق حمل ونقل مورد توجه ساکنان شهرهای جدید است. این در حالی است که در خبرها آمده است که عملیات افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد، با توجه به نزدیکی این شهر به کلان شهرهای کرج و تهران و قزوین، قرار است امروز با حضور رییس جمهوری انجام شود.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدیدروز گذشته با اعلام اینکه متروی کرج- هشتگرد به زودی و با حضور رییسجمهوری به بهرهبرداری میرسد، گفت: متروی کرج- هشتگرد به طول ۲۶ کیلومتر است و ظرفیت جابهجایی ۲۵۰ هزار مسافر را دارد.
حبیب الله طاهرخانی جزئیات افتتاح خط متروی کرج- هشتگرد را اعلام کرد و گفت: طرح هماکنون در مراحل نهایی قرار دارد و تستهای آن در حال اتمام است که با حضور رییس جمهوری به افتتاح میرسد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه خط متروی هشتگرد ۲۶ کیلومتر طول دارد، ظرفیت این خط مترو را جابه جایی ۲۵۰ هزار مسافر در روز عنوان کرد و افزود: امیدواریم با افتتاح این خط، امکان حمل ونقل سریعتر، ایمنتر و ارزانتر برای شهروندان هشتگرد، کرج و تهران برقرار شده و جذابیت سکونت در این منطقه افزایش یابد. درعین حال امید است افتتاح این خط، به بازار مسکن منطقه کلانشهری تهران کمک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: این طرح از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و احداث آن هشت سال به طول انجامید. اگرچه کار بسیار پیچیده، هزینهبر و زمانبر است و به تستهای مختلفی نیاز دارد، اما خوشبختانه در یکسال اخیر با حمایتهایی که مجموعه دولت و وزیر راه و شهرسازی داشته است، فرآیند کار سرعت گرفته و به زودی این طرح به بهرهبرداری میرسد.
به گفته طاهرخانی، احداث و تکمیل متروی هشتگرد تاکنون یکهزار میلیاردتومان هزینه داشته است.
این مقام مسئول در عین حال خاطرنشان کرد: این خط از مترو دو ایستگاه دارد، یک ایستگاه در شهر جدید هشتگرد قرار دارد و بزرگترین ایستگاه روسطحی کشور با ۲۲ هزار مترمربع است تا بتواند شهروندان شهر جدید هشتگرد و منطقه پیرامونی را تحت پوشش قرار دهد.
طاهرخانی افزود: سکویی نیز در میانه مسیر در محل شهرهای گلسار، کوهسار و شرکت ماموت پیش بینی شده است که این بخش در حال ساخت است و بعدها اضافه خواهد شد تا مسافرگیری داشته باشد. این خط در ادامه خط پنج متروی تهران است که از صادقیه و گلهشر عبور میکند.
وی در خصوص مزایای این خط مترو گفت: بخشی از آلودگی کلانشهرهای تهران و کرج ناشی از حملونقل شخصی از حومه به مرکز است که امیدوار هستیم با جذب مسافری که در این خط به ویژه از حومههای کلانشهرهای تهران و کرج انجام می شود، علاوه بر مزایای اقتصادی، شاهد کاهش آلودگی هوای کلانشرهای تهران و کرج باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشبینی افق طرح جابهجایی ۲۵۰ هزار مسافر است که میتواند در کاهش بار ترافیکی جادههای منتهی به شهر تهران و کاهش بار ترافیکی در اتوبان تهران-کرج- قزوین که روزانه ۲۲۰ هزار حمل و نقل شخصی در این اتوبان انجام میشود، بینجامد.
وی در ادامه در خصوص تاخیر بهرهبرداری از واحدهای مسکونی مهر شهر جدید هشتگرد نیز توضیحاتی را ارایه و اعلام کرد: شهر جدید هشتگرد ۶۵ کیلومتر از تهران فاصله دارد و حملونقل آن متکی بر جاده با ترافیک های شدید است، افتتاح خط متروی هشتگرد میتواند به جذابیت سکونت در شهر جدید هشتگرد کمک کند و درعین حال موجب میشود تا مردم در منطقه کلانشهری تهران و کرج به اسکان در هشتگرد علاقمند شوند.
طاهرخانی با اعلام اینکه در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنبا توسعه حمل و نقل ریلی- حومه ای حتی بر توسعه شهری تقدم دارد، گفت: امیدوار هستیم افتتاح این خط به رونق بازار مسکن شهرهای تهران و کرج هم کمک کند.
طاهرخانی در خصوص راه اندازی خط ریلی تیس-چابهار نیز گفت: شهر جدید تیس به عنوان نسل جدید شهرهای جدید در حال احداث است. در احداث این شهر، سعی بر این است تا از تجارب گذشته درس بگیریم و یکی از اصلیترین تجارب ایجاد سیستم حملونقل مناسب بین شهر جدید و کلانشهر مادر آن است. در این خصوص اقدامات زیربنایی نیز انجام شده و همزمان با شروع احداث شهر جدید تیس بحث احداث خط ریلی بین شهر جدید تیس و چابهار نیز در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمهیداتی که اتخاذ می کنیم بتوانیم به اهداف موردنظر در خصوص جمعیت پذیری دست پیدا کنیم.
گفتنی است که دسترسی به شهر جدید هشتگرد از طریق آزادراه کرج ـ قزوین هم تأمین میگردد که این بزرگراه در آینده بوسیله سه تقاطع غیر همسطح به شهر مرتبط خواهد شد. علاوه بر این وجود راه شوسه تهران قزوین و راه آهن سراسری در جنوب شهر قدیم هشتگرد و همچنین ادامه راهآهن برقی سریعالسیر تهران هشتگرد (خط ۵ متروی تهران) همانطور که در بالا عنوان شد، به مرحله بهرهبرداری می رسد. افتتاح این خط مترو با انتقال بخش وسیعی از مردمِ ساکن در هشتگرد و شهرهای اقماری اطراف این شهر منجربه کاهش آلودگی هوا خواهد شد. چراکه باعث می شود بار ترافیک جاده ای از هشتگرد به تهران به محور ریلی منتقل شود.
لازم به توضیح است که شهر جدید هشتگرد در دامنه جنوبی کوههای البرز و حاشیه شمال کویر مرکزی ایران واقع شده و از لحاظ آب و هوایی، بین اقلیم کوهستانی و آب و هوای نیم خشک و خشک داخلی قرار گرفتهاست. از نظر طبقهبندی کلی آب و هوای این منطقه ار نوع مدیترانهای است.
شهر جدید هشتگرد از نظر جغرافیایی در غرب استان تهران در ارتفاع ۱۳۱۰ تا ۱۶۱۰ متر از سطح دریا و بین طولهای جغرافیایی ۵۰ درجه و ۲۵ دقیقه و ۵۰ درجه و ۵۵ دقیقه و عرضهای ۳۵ درجه و ۴۵ دقیقه و ۳۶ درجه و ۵ دقیقه قرار دارد دشت هشتگرد کلاً دارای زمستانهای سرد و تابستانهای گرم و خشک میباشد، اما میزان گرما در همه نقاط دشت یکسان نبوده و از میزان آن در نواحی کوهستانی کاسته میشود.