زهرا ایرانشاهی شرکت راهآهن در طول سالیان دورتر پیشرفت خیلی زیادی را در بخش بار و مسافر تجربه نکرد. دلایل مختلفی از جمله توجه بیشتر به حمل ونقل جاده ای به دلیل انعطاف بیشتر در طول مسیرِ حمل، یا صرف هزینه کمتر برای ساخت راه از دلایل پیشرفت بخش جاده ای و عدم توجه به […]
زهرا ایرانشاهی
شرکت راهآهن در طول سالیان دورتر پیشرفت خیلی زیادی را در بخش بار و مسافر تجربه نکرد. دلایل مختلفی از جمله توجه بیشتر به حمل ونقل جاده ای به دلیل انعطاف بیشتر در طول مسیرِ حمل، یا صرف هزینه کمتر برای ساخت راه از دلایل پیشرفت بخش جاده ای و عدم توجه به پیشرفت بخش ریلی بود. اما در طول سال های اخیر به دلیل تجربه حوادثی که در جاده ها رخ داد توجه به صنعت ریلی همچون بیشتر کشورهای دنیا بیشتر شد. تا جایی که اگر بگوییم شمار پیشرفتهایی که صنعت ریلی هم اکنون و در طول دولت یازدهم و دوازدهم تجربه کرده است، با تمام سال های گذشته خود برابری می کند، سخن به گزاف نگفته ایم. تنها ذکر این دو مورد، بهره برداری از ۴ مسیر ریلی جدید در کشور و اتصال خط آهن به چهار مرکز استان از جمله مهمترین دستاوردهای راه آهن در سال های اخیر بوده است که در سال های قبل تر کم سابقه بود.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت راهآهن خبر از احداث ۴ ایستگاه نسل جدید که در دستور کار دارد، داده است. سعید رسولی گفته که شرکت راه آهن طرح های اقتصادی این ایستگاه ها را به فراخوان گذاشته و آماده سرمایه گذاری هستند.
این در حالی است که این شرکت طرح های مشترکی نیز با کشورهای همسایه در راستای حمل بار و مسافر را در آینده کاری خود طبق رایزنی با کشورهای اسیای میانه و همسایه دارد و همچنین قرار است که عضویت کشور در اتحادیه حملونقل ریلی آسیای میانه و شمال اروپا از ناظر به دائم را در دستور کار خود داشته باشد.
مدیرعامل شرکت راه آهن در همین ارتباط گفته است که برای تغییر عضویت در نشست هفتادم که ۶ ماه قبل در هلسینکی فنلاند برگزار شد، درخواست دادیم که مورد موافقت قرار گرفت؛ اما باید مراحل حقوقی و فنی طی می شد که مورد موافقت قطعی واقع شده و در پروتکل ثبت شود.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: طی این شش ماهه با پیگیری های انجام شده و انجام برخی اقدامات لازم، توانستیم در نشست هفتاد و یکم در مینسک بلاروس این تغییر عضویت را به ثبت پروتکل برسانیم.
وی یادآور شد: باید مشخصات فنی ناوگان را در شورای کشورهای عضو این اتحادیه ثبت کنیم. همچنین سیستم های انفورماتیک و اتوماسیون ما باید با نظام فنی این اتحادیه هماهنگ شود. نظام فنی بازدیدهای دوره ای از ناوگان نیز باید با نظام مرسوم در این اتحادیه همسو شود. این اتفاقات مزیت برای ما محسوب و سبب می شود تا بار دیگر فرآیندها را بررسی کرده و ارتقا دهیم.
رسولی خاطرنشان کرد: با قطعی شدن عضویت ما از ناظر به دائم در اتحادیه کشورهای حمل و نقل ریلی حاشیه خزر و شمال اروپا، ما هم مانند دیگر کشورهای عضو امکان تردد ناوگان ریلی ما در کشورهای عضو برخوردار شده و از کنوانسیون ها و مقررات بهره مند شویم.
وی با بیان اینکه ترانزیت و صادرات و واردات ریلی ما با این تغییر عضویت به شدت تسهیل می شود، افزود: باید قوانین گمرکی را نیز تسهیل کنیم. البته مقرراتی که در شورای کشورهای عضو اتحادیه وجود دارد، عمدتا ناظر به مقررات حملونقل ریلی است و مقررات داخلی این کشورها به قوت خود باقی است. معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از فرآیندهایی که باید تسهیل شود را پیمان های گمرکی با کشورهای عضو این اتحادیه دانست و یادآور شد: برای این منظور جلساتی با گمرک و وزارت امور اقتصادی برای تسهیل مقررات گمرکی داشته ایم که عمدتا به مرزهای اینچه برون، سرخس، آستارا و دیگر مرزهای کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر بوده است.
برنامههای آینده شرکت راهآهن
تکمیل ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی و حومهای در سال ۹۸ و ۹۹ در دستور کار شرکت راه آهن قرارگرفته است که طبق قول مدیرعامل شرکت راه آهن نیازمند ۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان منابع مالی است که تا پایان سال ۹۹ طرح ها اجرایی خواهد شد.
ضمن اینکه قرار است بیش از هزار لکوموتیو و واگن و ۴۰ هزار تن ریل «تولید داخلی» تا پایان سال خریداری شود. این در حالی است که در چهار ماه نخست امسال، ورود تولیدات کاملا داخلی به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶۴ درصد رشد داشته و این روند در ادامه، افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ماه های گذشته درباره تولید لکوموتیو ملی و واگن گفته است: شرکت راه آهن سفارش تولید لکوموتیو را به سازندگان داخلی داده است. ضمن اینکه از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ که توافقنامه آن به ارزش دو هزار میلیارد تومان با سازمان برنامه و بودجه مبادله شد، سفارش تولید هزار واگن اعم از باری، مسافری و خودکشش داده شده که بهزودی کار تولید آنها آغاز خواهد شد و به تدریج ظرف امسال و سال آینده وارد ناوگان ریلی کشور خواهد شد.
وی درباره تولید ریل ملی هم که پیش از این از خارج وارد میشد، افزود: ذوب آهن اصفهان موفق شده است که ریل ملی را تولید کند و مراحل تست آن انجام شده و بخش اول ریل به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تن تحویل شده است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم سفارش جدیدی برای خرید ریل ملی داده است.
همچنین راه آهن قرارداد خرید ۴۰ هزار تن ریل را با ذوب آهن اصفهان دارد که به تدریج در حال تحویل گرفتن آن است.
این در حالی است که علاوه بر تولید ریل ملی، رسولی همچنین از خودکفایی کشور در تولید ترمز که پیش تر با صرف هزینههای ارزی بالا از خارج کشور خریداری میشد خبر داده و گفت: در مورد چرخ مونو بلوک قطار هم که به واردات آن وابسته بودیم اخیرا سه شرکت داخلی اقدام به تولید کرده اند که با حمایت راه آهن مراحل تست آن بزودی طی خواهد شد و کشور از واردات این محصول کلیدی صنعت ریلی هم بی نیاز خواهد شد.
این در حالی است که قرار است بر اساس امضای تفاهم نامه وزارت راه با سازمان برنامه و بودجه، تا پایان سال آینده ۹۷۴ دستگاه انواع ناوگان با استفاده از ۵ ظرفیت منابع داخلی شرکتهای ریلی، تبصره ۱۸ قانون بودجه، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بازار سرمایه و صندوق توسعه ملی در داخل تولید شود. ضمن اینکه در ۵ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴.۵ درصد رشد مسافر در شبکه ریلی را شاهد بودهایم و همچنین راه آهن طرح طبقه بندی و رتبهبندی قطارها را به اجرا گذاشته است.