«جمله» رشد صنعت هوایی برخلاف اعلامیه وزارت خزانه‌داری آمریکا را بررسی می‌کند؛ نقض تعهدات هوانوردی در عرصه بین‌الملل
«جمله» رشد صنعت هوایی برخلاف اعلامیه وزارت خزانه‌داری آمریکا را بررسی می‌کند؛ نقض تعهدات هوانوردی در عرصه بین‌الملل

مرداد ماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا درخصوص تحریم صنعت هوایی ایران و درخواست از دیگر کشور‌های جهان مبنی‌بر همکاری نکردن آن‌ها با خطوط هوایی ایران، اعلامیه هشدارآمیزی را صادر کرد که در صنعت هوایی ایران تاثیر زیادی نداشت. چراکه شاید در نخستین روزهای اعمال تحریم ها، کشورهای مختلف ئاهمه همکاری با ایران را داشتند اما […]

مرداد ماه امسال وزارت خزانه‌داری آمریکا درخصوص تحریم صنعت هوایی ایران و درخواست از دیگر کشور‌های جهان مبنی‌بر همکاری نکردن آن‌ها با خطوط هوایی ایران، اعلامیه هشدارآمیزی را صادر کرد که در صنعت هوایی ایران تاثیر زیادی نداشت. چراکه شاید در نخستین روزهای اعمال تحریم ها، کشورهای مختلف ئاهمه همکاری با ایران را داشتند اما به مرور بسیاری از آنها متوجه اشتباه استراتژیک امریکا در زمینه تحریم ایران یه عنوان طرفی که هیچیک از موارد برجام را نقض نکرده، شدند.
به گزارش جمله، این در حالی است که طبق سخنان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تنها در فرودگاه های تحت نظارت این شرکت، بيش از ۲۰ ميليون و ۵۸۰ هزار مسافر در نيمه نخست امسال جابه‌جا شدند و حدود ۱۹ ميليون مسافر در پروازهای داخلی طی مدت مذکور اعزم و پذيرش شدند. همچنین ۷۶۱ هزار و ۱۷۰ مسافر تنها در شهریورماه امسال از طریق شهر فرودگاهی امام به عنوان بزرگترین پایانه هوایی، جابه‌جا شده‌اند و ۴ هزار و ۲۳۲ پرواز از این فرودگاه انجام شده است. همچنین در آخرین ماه تابستان امسال بیش از ۱۴ میلیون و ۷۱۰ هزار کیلو بار از طریق پروازهای انجام شده جابه‌جا شده است. در بخش پروازهای ورودی این فرودگاه هم حدود ۳۷۴هزار و ۶۸۰ مسافر پذیرش شده و در بخش پروازهای خروجی نیز تعداد ۳۸۶هزار و ۴۹۰ مسافر اعزام شده است.
این در حالی است که یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری اقدام امریکا درمورد بیانیه هشدار وزارت خزانه داری آن کشور در خصوص صنعت هوایی ایران را غیرحرفه‌ای، غیرکارشناسی و خصمانه خواند. قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بیانیه هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا درخصوص صنعت هوایی ایران، غیرحرفه‌ای، غیرکارشناسی، خصمانه و مغایر کنوانسیون جهانی شیکاگو و دخالت آشکار در روابط حرفه‌ای هوانوردی کشور‌های جهان است.
آرش خدایی افزود: این درخواست به مثابه استفاده ابزاری از دست بالای آمریکا در صنعت هوایی جهان به عنوان سلاحی علیه دیگر کشور‌های جهان و تناقض آشکار با روح توافقات جهانی و کنوانسیون شیکاگو و منشور سازمان بین المللی هوانوردی است.
وی گفت: به همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری در بیانیه‌ای با اشاره به تناقضات اعلامیه صادر شده دولت آمریکا با تعهدات این کشور در کنوانسیون بین المللی هوانوردی از دیگر کشور‌های عضو این سازمان درخواست کرده است با تن ندادن به این خواست غیرقانونی دولت آمریکا و تداوم همکاری با خطوط هوایی ایران، موجب ایجاد رویه‌ای غلط و خلاف روح حاکم کنوانسیون شیکاگو در روابط بین المللی هوانوردی کشور‌ها نگردند.
خدایی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری محدودیت‌های اعمال شده از طرف آمریکا در حوزه هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران را در تناقض آشکار با مفاد و روح کنوانسیون بین المللی هوانوردی و اهداف عالی این صنعت می‌داند که این اهداف را در مقیاس جهانی به چالش می‌کشد و همچنین دسترسی مردم جهان را به حمل و نقل هوای ایمن، اقتصادی، کارآمد و قابل اطمینان خدشه دار می‌سازد و آثاری جدی و فوری بر حقوق کشور‌های متعاهد کنوانسیون شیکاگو دارد.
این در حالی است که آنچه پس از این اعلامیه هشدار در صنعت هوایی ایران رخ داد، نشان می‌دهد که آمریکا دیگر توانی برای تحریم کردن بیشتر صنعت هوایی ایران ندارد و نتوانسته خواست خود را بر صنعت هوایی کشوری که چهل سال، شدیدترین تحریم‌ها را تحمل و مدیریت کرده است تحمیل کند و حالا به دنبال این است که فشار تحریم‌های خود را به کشور‌های دیگر وارد کند تا از این طریق، به اهداف سیاسی و مغرضانه و شوم خود علیه ملت ایران دست یابد.
قائم مقام سازمان هواپیمایی همچنین ضمن اعلام کذب و بی ارزش بودن مطالب مطرح شده در اعلامیه وزارت خزانه داری امریکا تصریح کرد: بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری توجه همه کشور‌های جهان را به لزوم احترام به اصول اساسی حمل و نقل هوایی بین المللی و پرهیز از هرنوع استفاده از ظرفیت‌های هواپیمایی در جهت اهداف غیرهوانوردی جلب کرده و تمام بازار‌ها و فعالان این صنعت را به همکاری بیشتر با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به عنوان یک همکار تجاری مطمئن، سود آور و پایدار تشویق می‌کند.

حمایت مجلس شورای اسلامی از توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
علی رغم تحریم ها در روزهای گذشته خبری مبنی بر در دستور کار قرار گرفتنِ اجرای فازهای برنامه جامع توسعه ۳۰ ساله شهر فرودگاهی به عنوان سند چشم انداز این مجموعه با هدف تبدیل پایتخت کشور به عنوان یک نقطه تاثیر گذار در صنعت حمل و نقل هوایی در منطقه منتشر شد که گام اول اجرای این برنامه با احداث و بهره برداری از ترمینال گالری سلام و فاز نخست هسته پیشران منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی برداشته شد و هم اکنون اقدامات لازم برای اجرای فازهای بعدی در دست اجراست و مجلس شورای اسلامی هم از توسعه شهر فرودگاهی استقبال کرده است.
درواقع علی رستمی پس از دیدار با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از حمایت کامل پارلمان کشور برای توسعه آتی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به‌عنوان منطقه هوانوردی- آزاد و تجاری و موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور خبر داد.
این مقام مسئول اظهار داشت: در این دیدار طرح جامع توسعه شرکت، طرح اجرای فاز اول توسعه ترمینال جدید با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر ، پهنه های منطقه آزاد تجاری، ایجاد کسب و کارهای نوین، منطقه ویژه اقتصادی و پهنه لجستیک به همراه مزیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به صورت کامل بیان و تشریح شد.
وی افزود: در این دیدار وی پس از ارائه گزارش های فوق و همچنین بیان گزارش از وضعیت انجام پرواز های فوق‌العاده اربعین حسینی(ع)، دکتر علی لاریجانی از حمایت کامل مجلس شورای اسلامی از اجرای طرح های توسعه آتی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خبر داد. این در حالی است که کاهش وابستگی‌های علمی، تکمیل پوشش راداری و دریافت رتبه قابل قبول در بولتن تحلیل‌گران ENAC از جمله فرصت‌های تحریم صنعت هوایی طی چند سال اخیر بوده است که امید افزایش دستاوردها در سایه همکاری بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.