زهرا ایرانشاهی تصورِ تحریمهای ظالمانه برای بسیاری، افت کیفیت صنایع هوایی را به دنبال داشته است. این تصور، بلافاصله پس از اعمال تحریمها، واقعی بود اما به مرور زمان و با تلاش متخصصان داخلی، حوزه هوایی توانست در برخی از حوزه ها به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابد. در بخش زیرساخت های فرودگاهی- که […]
زهرا ایرانشاهی
تصورِ تحریمهای ظالمانه برای بسیاری، افت کیفیت صنایع هوایی را به دنبال داشته است. این تصور، بلافاصله پس از اعمال تحریمها، واقعی بود اما به مرور زمان و با تلاش متخصصان داخلی، حوزه هوایی توانست در برخی از حوزه ها به رشد و پیشرفت بیشتری دست یابد. در بخش زیرساخت های فرودگاهی- که معمولا دچار مشکل هستیم در این حوزه- با استفاده از توان داخلی با بخش زیادی از مشکلات ناشی از تحریم مقابله شد. این در حالی است که مشاوران و پیمانکاران داخلی توانسته اند بخش زیادی از نیازهای کشور را در حوزه های مختلف از جمله ساختمانها، سطوح پروازی و تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز اعزام و پذیرش مسافر و تاسیسات مورد نیاز و سیستم روشنایی تامین کنند.
حالا به زعم مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، این اقدامات امریکا مبنای قانونی ندارد و پس از اتخاذ سیاست خصمانه از طرف امریکا، اکنون ایران در مقایسه با کشورهای همسایه دارای تجهیزات مناسب و سطح مطلوب در کیفیت خدمات هوانوردی است و به نفع شرکت های هواپیمایی خارجی است که از آسمان ایران استفاده کنند.
سیاوش امیرمکری که در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه بينالمللي فرودگاه، هواپيما، پرواز، صنايع و تجهيزات وابسته سخن می گفت، از برنامهریزی برای هوشمندسازی و ارایه خدمات به مسافران فرودگاهها در کمترین زمان خبر داد. مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه شرکت برای تامین امکانات فرودگاهی و ناوبری موردنیاز مسافران تلاش میکند، عنوان کرد: برای هوشمندسازی فرودگاهها برنامه مشخصی را طراحی کردهایم.
او همچنین بر نقش فرودگاهها در توسعه پایدار استانها تاکید کرد و گفت: در سالهای اخیر با توجه به تحریم ها، توانسته ایم از توان داخلی برای تامین زیرساخت های هوانوردی و فرودگاهی استفاده کنیم. زیرساخت های فرودگاهی تکمیل کننده زیرساخت های اقتصادی برای تحقق توسعه پایدار هستند و به تسریع سرمایه گذاری و خدمت رسانی اقتصادی کمک می کنند.
امیرمکری اضافه کرد: ۵۳ فرودگاه زیرمجموعه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران داریم که زیرساخت های مطلوبی را برای توسعه استان ها فراهم می کنند.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران نيز در اين مراسم گفت: باید فضایی فراهم شود که شرکت های دانش بنیان بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. این نمایشگاه نمونه بارز پیشرفت صنعت فرودگاهی کشور است و فرصتی را فراهم کرده تا توان جوانان ایرانی در ساخت و تعمیر محصولات فرودگاهی و ناوبری هوایی به نمایش گذاشته شود.
بهمن حسین زاده با ابراز خرسندی از کیفیت محصولات عرضه شده در این نمایشگاه، شرکت های هواپیمایی را دعوت کرد که با حضور در نمایشگاه از نزدیک با این دستاوردها آشنا شوند.
تحریمها، سرعت تامین تجهیزات فرودگاهی را با ایجاد رقابت داخلی، افزایش داد
این در حالی است که امیرمکری پیش از این نیز گفته که تحریمها، سرعت تامین تجهیزات فرودگاهی از محل تولیدات داخل و کیفیت محصولات شرکت های تولیدی ایرانی را با ایجاد رقابت، افزایش داده است.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی برای تامین تجهیزات هوانوردی مورد نیاز فرودگاه ها، توضیح داد: در سال های گذشته با استفاده از ظرفیت پسابرجام توانستیم تجهیزات هوانوردی را در بخش های سیستم های ارتباطی، کمک ناوبری، نظارتی (رادار) و امنیتی از کشورهای دیگر خریداری کنیم. پس از تحریم نیز با استفاده از ظرفیت داخلی و مشورت با دانشگاه های صنعتی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم گام های بلندی را در جایگزینی خرید تجهیزات هوانوردی از منابع داخلی برداریم.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره تولید داخلی سیستم های رادار فرودگاهی نیز گفت: بخش زیادی از تجهیزات هوانوردی مورد نیاز کشور با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی در حال طراحی و ساخت است که از جمله آنها می توان به سیستم های رادار مد S، تجهیزات کمک ناوبری از جمله DME، سیستم های روشنایی باند، سیستم های امنیتی و بازرسی و سیستم های برج موبایل اشاره کرد.
امیرمکری با تاکید بر اینکه باید در تامین تجهیزات هوانوردی توسط شرکتهای داخلی، استانداردهای بین المللی رعایت شود، گفت: متخصصان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و بخشهای ذی ربط با مد نظر قرار دادن استانداردهای بین المللی توانسته اند با اعتماد به توان داخلی قراردادهای متعددی را با شرکت های دانش بنیان منعقد کنند که در بازه زمانی ۶ ماه تا دو سال آینده بخش عمده تجهیزات این حوزه نصب و راه اندازی خواهد شد.
گفتنی است که صنایع هوایی و در راس شرکتها، شرکت فرودگاه ها در سال های گذشته بارها با تحریم مواجه شده اند و شرکت توانسته در سال های گذشته در مقاطع مختلف عمده تجهیزات و نیازهای تجهیزاتی مورد نیاز را از منابع مختلف خارج کشور یعنی کشورهای اروپایی، کانادا و شرق آسیا تامین کند. همچنین هوشمندسازی و مکانیزه نمودن انبارهای منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی با همکاری یک شرکت بین المللی در حال انجام است که می توان گفت با این اقدامات، پروسه هوشمندسازی صنعت هوایی به درستی انجام خواهد گرفت.