«جمله» شمولِ یک دستور وزارت راه‌وشهرسازی را بررسی می‌کند؛ تخصیص قطارهای حومه‌ای  به مسیر بازگشت زائران در ایام اربعین
«جمله» شمولِ یک دستور وزارت راه‌وشهرسازی را بررسی می‌کند؛ تخصیص قطارهای حومه‌ای  به مسیر بازگشت زائران در ایام اربعین

زهرا ایرانشاهی در روزهای عادی سال، سیستم حمل ونقل ریلی تکافوی نیاز مردم به این نوع حمل ونقل را چه در بخش باری و چه در بخش مسافری برآورده نمی کند و این وظبفه به رغم تلاش های شرکت راه آهن بر دوش حمل ونقل جاده ای افتاده است. به گزارش جمله، اگرچه در سال‌های […]

زهرا ایرانشاهی
در روزهای عادی سال، سیستم حمل ونقل ریلی تکافوی نیاز مردم به این نوع حمل ونقل را چه در بخش باری و چه در بخش مسافری برآورده نمی کند و این وظبفه به رغم تلاش های شرکت راه آهن بر دوش حمل ونقل جاده ای افتاده است.
به گزارش جمله، اگرچه در سال‌های اخیر صنعت ریلی رشد خوبی را هم در بخش باری، هم مسافری و هم قطارهای حومه ای تجربه کرده است اما حمل ونقل جاده ای در حال حاضر ۹۰ درصد از نیاز کشور به سیستم های حمل ونقلی را تامین می کند و این مهمترین دلیلِ رشد پایین بخش ریلی است.
اما قطارهای حومه ای در ایران عمری بیش از یک دهه ندارند و به ویژه در اطراف کلان شهرهایی نظیر تهران، شیراز و اصفهان توانسته اند بخش زیادی از بار ترافیکی را بر دوش بکشند. این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه آهن حالا حسب دستورِ وزارت راه‌وشهرسازی، خبر از آمادگی این شرکت برای اختصاص بخشی از ظرفیت قطارهای حومه ای به مسافران اربعین حسینی داده اند. سعید رسولی از تمهیدات این شرکت برای ایام بازگشت زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: مقرر شد پس از بررسی‌ به‌صورت موقت از قطارهای حومه‌ای با هدف افزایش ظرفیت جابه‌جایی زائران در شبکه حمل‌ونقل ریلی برای ایام اوج سفرهای اربعین استفاده شود. او افزود: اگرچه تدارک امکانات و فراهم کردن تجهیزات در مدت زمان کوتاه کار بسیار سختی است؛ اما راه‌آهن متعهد شد تا طبق دستور وزیر راه و شهرسازی بیشترین خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین در شرایط بسیار استثنایی حماسه عظیم بین‌المللی اربعین حسینی (ع) را داشته باشد.
رسولی با بیان اینکه برای روزهای منتهی به مراسم اربعین و ایام بازگشت زائران که از شرایط خاصی برخوردار است تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است، افزود: قطارهایی با برخورداری از ظرفیت خالی برای زائرانی که از قبل بلیت تهیه نکرده‌اند در نظر گرفته شد تا به صورت آزاد در پایانه‌های خرمشهر، کرمانشاه، همدان و اندیمشک مستقر ‌شده و مورد استفاده زائران قرار گیرند.
این در حالی است که روز گذشته رییس سازمان راهداری نیز خبر داده بود که در صورت عدم تکافوی حمل ونقل جاده ای در انتقال زائران اربعین، از طرفیت‌های شرکت راه آهن طبق قراری که با این شرکت گذاشته‌ایم، استفاده خواهیم کرد. حالا نیی معاون وزیر راه و شهرسازی از هماهنگی صورت گرفته میان شرکت راه‌آهن و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به منظور جابه‌جایی زائران اربعین حسینی در ایام اوج بازگشت خبر داده و بیان داشت: باید توجه داشت خطوط ریلی برای انتقال زوار الزاما بدون محدودیت نیستند. به این معنی که اگر در زمینه ناوگان محدودیتی وجود نداشته باشد، قطار‌ها برای توقف و تردد در خطوط ایستگاهی و فرعی با محدودیت روبه‌رو خواهند بود. بنابراین نمی‌‌شود متصور شد که می‌توان بدون محدودیت برای جابه‌جایی زائران، قطار اعزام کرد. اما در مبادی مذکور بر اساس تقاضای زائران، مسیر‌ها مشخص می‌شوند.
این در حالی است که همانطور که در بالا اشاره شد، در شرایط فعلی قطارهای حومه ایِ با حداکثر ظرفیت در حال خدمت‌رسانی به قشر کارمند و کارگری هستند که از مبدا شهرهای اغماری به کلان شهرها مراجعه می کنند و عصرها هم بازمی گردند و در صورت انتقال به سفرهای اربعین، به رغم مشارکت در ثواب بالای معنوی و اخروی آن به عنوان حرکتی پسندیده، به علت کمبود ناوگان نخواهند توانست به مسافران هرروزی‌شان خدمت رسانی کنند.
با این حال، رسولی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه تدارک امکانات و فراهم کردن تجهیزات در مدت زمان کوتاه کار بسیار سختی است، همچنین بنابر تمهیدات اندیشیده شده برای ایام بازگشت زائران اربعین حسینی (ع)، این احتمال وجود دارد که ارائه خدمات در برخی از مسیر‌ها به مسافران امکان‌پذیر باشد. البته این شرایط موقتی بوده و به طور مجدد پس از اتمام جابه‌جایی زائران، ارائه خدمات در تمام مسیر‌ها به صورت معمول برقرار می‌شود.
وی یادآور شد: در برخی از قطارهای مسیر بازگشت، برای آن دسته از زائران که موفق به تهیه بلیت نشده‌اند. ظرفیت خالی در نظر گرفته شد و در صورت تقاضا برای آن‌ها بلیت صادر می‌شود و برای سفرهای ریلی ویژه ایام اربعین حسینی امسال ۵۵ رام قطار روزانه در نظر گرفته شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره مسیرهای جدید ایجادی برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی اظهار داشت: مسیرهای قم-خرمشهر، قم-کرمانشاه، تهران- همدان، اهواز-شلمچه، اصفهان-کرمانشاه برای مسافران داخلی و مسیر زاهدان-خرمشهر برای جابه‌جایی زائران کشور پاکستان ایجاد شد. همچنین مقرر شد قطارهایی که به مقصد اهواز سیر می‌کنند به مقصد ایستگاه خرمشهر ادامه مسیر دهند. به علاوه قطار اتوبوسی خرمشهر-شلمچه به صورت ۲۴ ساعته و رایگان برای ایام پیک سفرهای اربعین در نظر گرفته شد.
رسولی افزود: راه‌آهن در شهرهای نام برده برای پذیرایی از زائران اقدام به برپایی موکب کرده و در ایستگاه اندیمشک مجموعه حمام و سرویس‌های بهداشتی و فضای استراحت زائران فراهم شده است.
گفتنی است که تخصیص قطارهای اتوبوسی ۲۴ ساعته و رایگان به زائران اباعبدالله اقدام شایسته ای است که علاوه بر خدمت‌رسانی و ایجاد ثواب دنیوی و اخروی به واسطه خدمت به همنوعانی که به عشق آن حضرت قدم در راه می گذارند، از ظرفیت و تعداد هیچکدام از سیستم های ریلی که درون شهرها و استان ها سیر می‌کنند نیز نخواهد کاست. بر همین اساس در تخصیص اتوبوس یا قطار یه زائران اربعین به این مهم نیز لازم است توجه شود که قشر کارمندی که اکثرا نیروی جوان جامعه هستند از خدمت رسانی باز نمانند. چراکه ظرفیت سیستم ریلی همین حالا هم جوابگوی خیل عظیم کاربرانِ آن نیست.