«جمله» ضمن معرفی سوابق مدیرعامل جدید شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، دستاوردهای این شرکت را بررسی می‌کند؛/ شهر فرودگاهی امام، در مسیر شکوفایی
«جمله» ضمن معرفی سوابق مدیرعامل جدید شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، دستاوردهای این شرکت را بررسی می‌کند؛/ شهر فرودگاهی امام، در مسیر شکوفایی

  زهرا ایران‌شاهی/ وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ حکمی محمد مهدی کربلایی را به سمت مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب کرد. کربلایی که دانش آموخته مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه تگزاس آمریکا و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی است، سابقه فعالیت در سمت‌هایی همچون مشاور عالی وزیر […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

وزیر راه و شهرسازی با ابلاغ حکمی محمد مهدی کربلایی را به سمت مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) منصوب کرد. کربلایی که دانش آموخته مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه تگزاس آمریکا و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی است، سابقه فعالیت در سمت‌هایی همچون مشاور عالی وزیر راه‌وشهرسازی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان اتکا، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان صنایع دریایی، مشاور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در امور دریایی، ریاست هیات مدیره شرکت دیزل سنگین ایران، ریاست هیات مدیره شرکت بسط انرژی پرشیا، رییس کمیته رفاهی و صندوق تعاون سرمایه‌گذاری سازمان صنایع دریایی و معاون اجرایی و منابع انسانی سازمان صنایع هوافضا را داشته است. وی همچنین عنوان مدیر برگزیده ملی را از رئیس جمهور و وزیر دفاع در سال ١٣٨٢ دریافت کرده است.

منحنی رشد شهر فرودگاهی امام، زیر سایه سیاست‌های مدیریت تازه
با نگاهی به سوابق مدیر تازه شهر فرودگاهی، متوجه می‌شویم که کربلایی سابقه زیادی در حوزه حمل‌ونقل داشته است. بنابراین برگزیدن مدیران تکنوکرات و متخصص در حوزه راه و شهرسازی، امید رشد و پیشرفت این صنعت را بیشتر می کند. این در حالی است که شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، طرح جامعِ رشد و پیشرفتی دارد که با در نظر گرفتن یک افق سی ساله تا سال ٢٠٤٦ طراحی شده و در تاریخ ١٥ خرداد ماه ٩٧ به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسیده است. درواقع طرح جامع که بر اساس بررسی وضعیت جاری فرودگاه، نیازهای ذینفعان آن، مطالعات پیش بینی افزایش تقاضای مسافر و بار و مطابق با اهداف ملی برای این مجموعه تبدیل طراحی شده است، کاربری قسمت های مختلف اراضی شهر فرودگاهی را تا ٣٠ سال آینده مشخص کرده است.
این در حالی است که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با داشتن ٦٤ مقصد پروازی در بیش از ٣٠ کشور در جهان، به عنوان یکی از مهم ترین درگاه‏های بین المللی ایران و شاهراه اصلی هوایی ایران شناخته می شود. آمار تردد مسافر از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ٩٦ در حدود ٩ میلیون نفر برآورد شده که با توجه به پیش بینی های مجمع بین المللی فرودگاه ها ACI و همچنین مطالعات طرح جامع در خصوص افزایش تقاضا در سال های آینده، این مجموعه را ملزم به برنامه ریزی گسترده ای جهت توسعه کرده است که با این انتصاب جدید، امید به تسریع انجام پروژه‌های شهر فرودگاهی بیشتر شده است.
همچنین با هدف ایجاد درکی جامع و مشترک از فاز اول توسعه طرح جامع، برنامه ٥ ساله توسعه (FYDP) در بازه زمانی سال ٢٠١٨ تا ٢٠٢٢ با در نظر گرفتن پاسخگویی به نیازهای اساسی و همچنین ضرورت ساخت زیرساخت های شهر فرودگاهی برای رسیدن به رونق اقتصادی از پیش تعیین شده، تهیه و تبیین شده است. در این راستا سه سبد پروژه با عناوین تجربه مسافر، استقرار شهر فرودگاهی و کلید موفقیت آینده در نظر گرفته شده است که هر یک شامل چندین طرح هستند که مجموعا منجر به تعریف ٦٢ پروژه جهت توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی خواهد شد.
تاسیس منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در این میان نیز به مساحت ١٥٠٠ هکتار به موجب ماده ١٦٦ برنامه پنجم توسعه و در راستای اهداف کلان اقتصاد کشور و تبدیل شدن شهر فرودگاهی به قطب راهبر کارگو و قطب دوم مسافری منطقه، با تاکید بر بنیان گذاری و توسعه فعالیت های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و افزایش جذابیت های سرمایه گذاری، به عنوان یک پروژه بزرگ ملی، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
این در حالی است که رشد منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام نیز تسریع کننده دستیابی به هدف تبدیل شدن شهر فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب لجستیک و مسافری منطقه خواهد بود که انتظار می رود مدیرعامل جدید شهر فرودگاهی بتواند به انجام این پروژه ها نیز سرعت بیشتری ببخشد.
منطقه ویژه شهر فرودگاهی و منطقه آزاد آن، در جوار فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) واقع شده و برای تبدیل بخش مهمی از واردات کشور به کالاهایی دارای ایجاد ارزش افزوده، اقتصادی کردن فعالیت های لجستیکی شامل واردات، صادرات، صادرات مجدد و ترانزیت کالا، کاهش هزینه های انبارداری، تولید، مونتاژ و بسته بندی از جمله دستاوردهاییست که با استفاده از قوانین مناطق ویژه اقتصادی حاصل می شود.
بنابراین بهره گیری از قوانین و مزایای منطقه ویژه اقتصادی در پارک لجستیک و سرمایه گذاری شهر فرودگاهی، که متشکل از حمل و نقل چند وجهی و انبارداری است، موجب هم‌افزایی در توسعه این صنعت در شهر فرودگاهی خواهد شد.
گفتنی است که علی رستمی، مدیرعامل پیشین شرکت شهر فرودگاهی امام، پیش از این سابقه مدیریت فرودگاهی در سمت معاونت بهره‌برداری فرودگاهی شهر فرودگاهی امام و مدیریت کل فرودگاه‌های مهرآباد و تبریز را بر عهده داشته که اواخر سال گذشته تا الان مدیرعامل شهر فرودگاهی بوده است. از دستاوردهای مهم شهر فرودگاهی در ماه های گذشته، این بود که تا سوم آبان ماه امسال یک هزار و ۳۱۴ پرواز ویژه اربعین حسینی در فرودگاه امام (ره) انجام شد که در نوع خود بی نظیر بود. همچنین همین چند روز گذشته، ترخیص اولین سری کالاهای وارداتی از منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی انجام شده که نشان دهنده توسعه فعالیت های شهر فرودگاهی است.