زهرا ایرانشاهی / امسال با شیوع کرونا و همچنین فشار تحریم های ظالمانه امریکا، تصور می شد بازار حمل و نقل دریایی کشور با رکود مواجه شود اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه با کوشش متخصصان و تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی که حاصل همکاری بخش دولتی و خصوصی بود، در همین ماه های […]
زهرا ایرانشاهی /
امسال با شیوع کرونا و همچنین فشار تحریم های ظالمانه امریکا، تصور می شد بازار حمل و نقل دریایی کشور با رکود مواجه شود اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد بلکه با کوشش متخصصان و تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی که حاصل همکاری بخش دولتی و خصوصی بود، در همین ماه های نخست امسال، رشد ۴ درصدی را تجربه کرد.
این در حالی است که حمل غلات از طریق حمل ونقل ریلی از مبدا بنادر نیز در اواخر فروردین ماه ممکن شده است و شاهد افزایش بیسابقه سهم حملونقل ریلی در بنادر کشور هستیم و خواهیم بود. اتفاقی که به دلیل مزایای رقابتی صنعت ریلی در جهان، تقریبا همه کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته دنیا در حال تجربه آن هستند.
حالا اما مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره امنیت بهداشتی مواد غذایی و کالاهای وارد شده به کشور در دوران کرونا تاکید کرد: این سازمان با ارائه خدمات کیفی به کشتی های ورودی حامل کالاهای اساسی موجب افزایش امنیت غذایی کشور شده و عملکرد موفقی را در عملیات تخلیه و بارگیری این کالاها در شرایط شیوع ویروس کرونا داشته است.
محمد راستاد که در نشست مشترک شورای معاونان اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان شرکت کرده بود، با اشاره به تلاش بی وقفه نیروهای عملیاتی در بنادر برای ارائه خدمات با کیفیت و مناسب به کشتی های ورودی حامل کالاهای اساسی که موجب افزایش امنیت غذایی کشور شده است، بیان کرد: در پی اظهار رضایت معاون اول رئیس جمهوری در خصوص عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی، باید عنوان کرد که این سازمان از آزمون ها سربلند بیرون آمده است.
وی با تاکید بر بر حفظ و مرمت زیرساخت های موجود در بخش های مختلف مجتمع بندری امام خمینی (ره)، گفت: نگهداری و بهسازی این زیرساخت ها باید در اولویت قرار گیرد و سیاستگذاری های جدیدی در این خصوص لحاظ شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین بر اقدام جهادی برای تعمیر و احیای زیر ساخت و اماکن بندری تأکید کرد و افزود: باید با تدوین برنامه ای جامع در این زمینه، منابع تازه ای برای احیا و نگهداری زیرساخت ها و اماکن بندری اختصاص داد.
این در حالی است که سازمان بنادر سال گذشته و در شرایط سخت اقتصادی ۱۱ پروژه سرمایه گذاری بخش خصوصی با ارزشی بالغ بر ۵۹۰۰ میلیارد تومان تحت قراردادهای BOT در بنادر کشور را شروع کرده است. پارسال همچنین ۱۲ پروژه با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی تکمیل و به بهره برداری رسید.
اما باید خاطرنشان کرد که در این نشست، عملکرد، خدمات شاخص و چالش های پیش روی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درحوزههای امور بندری، سرمایه گذاری، دریایی، فنی و نگهداری، مهندسی و عمران و منابع انسانی بررسی کرد.
راستاد با استقبال از ابداعات و نوآوری های این اداره کل در طراحی نرم افزارهای مدیریتی، بر لزوم همکاری با مجموعه فاوای سازمان بنادر و دریانوردی جهت بهره گیری و عملیاتی کردن کامل آن در سایر بنادر تأکید کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه موقعیت و شرایط لنگرگاه های خارجی و داخلی در بندر امام خمینی(ره) به نحوی است که کشتی های ورودی، نیازمند تهیه آذوقه در این بندر هستند، اظهار کرد: از این فرصت می توان برای جلب رضایت بیشتر مشتریان و ایجاد فرصت های اشتغال و درآمدزایی بهره برد.
همچنین در این نشست عادل دریس؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر لزوم بهره گیری از بسترهای IT و ابزارهای نرم افزاری برای شناسایی و شفاف سازی چالش های موجود، گفت: باید برنامه ریزی لازم برای رفع این چالش ها صورت گیرد.
وی ادامه داد: دو نرم افزار پایش شناورها، مراحل ورود تا خروج شناورها را رصد و پیگیری می کند و همچنین نرم افزار پایش حمل درون محوطه ای کامیون، با هدف رصد لحظه به لحظه حرکت کامیون های حامل بار از پای کشتی تا انبار طراحی شده است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) ادامه داد: این دو نرم افزار دستاورد کارشناسان توانمند داخلی است که با بهره گیری از آن ها، بهره وری فعالیت های بندری و دریایی و رضایت مشتریان ارتقا می یابد.
دریس همچنین ضمن ارائه دستاوردها و خدمات قابل توجه مجتمع بندری امام خمینی(ره) در بخش های عملیات بندری و دریایی، پیشنهادها و راهکارهایی را برای رفع برخی از این چالش ها مطرح کرد.
گفتنی است مدیرعامل بنادر و دریانوردی در جریان سفر یک روزه خود به منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، از پروژه های احداث رمپ و لوپ تقاطع غیر همسطح و جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) به آبادان که با هدف مسئولیت های اجتماعی به منظور تسهیل وضعیت ترافیکی و کاهش فشار بر زیرساخت های شهری با پیشرفت قابل ملاحظه ای در دست اجرا است، بازدید کرد.
گفتنی است که بندر امام خمینی یکی از بندرهای استان خوزستان ایران در خلیج فارس است. این بندر با داشتن ۳۸ اسکله فعال به طول ۷ کیلومتر، بزرگترین بندر فعال ایران است. بندر امام خمینی پساز بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران است که آزادراه ۵ و راهآهن سراسری آن را به پایتخت پیوند میدهند. طول اسکله تجاری مجتمع بندری امام حدود هفت کیلومتر است و سالانه سی میلیون تن کالا را پذیرش میکند. از این رو از بزرگترین و مهمترین پایانه تجارتی دریایی کشور است.