«جمله» مزایای توریستی و تجاری افتتاح یک مسیر ریلی توسط شرکت ساخت را بررسی می‌کند؛ تسهیلِ اتصال به ترکیه و اروپا با افتتاح خط‌آهن تبریز
«جمله» مزایای توریستی و تجاری افتتاح یک مسیر ریلی توسط شرکت ساخت را بررسی می‌کند؛ تسهیلِ اتصال به ترکیه و اروپا با افتتاح خط‌آهن تبریز

ماهور مهراد/ نخستین راه آهن دو خطه کشور در مسیر میانه-بستان‌آباد-تبریز و با همین نام اجرا خواهد شد. امتیاز این مسیر برای اجرای نخستین راه آهنِ دوخطه، توجیه فنی-اقتصادی و جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق این طرح است. درواقع با افتتاح راه‌آهن میانه-بستان‌آباد در اواخر آبان‌ماه امسال و پس […]

ماهور مهراد/

نخستین راه آهن دو خطه کشور در مسیر میانه-بستان‌آباد-تبریز و با همین نام اجرا خواهد شد. امتیاز این مسیر برای اجرای نخستین راه آهنِ دوخطه، توجیه فنی-اقتصادی و جابه‌جایی ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در افق این طرح است. درواقع با افتتاح راه‌آهن میانه-بستان‌آباد در اواخر آبان‌ماه امسال و پس از دست‌یابی به پیشرفت فیزیکی مناسب در عملیات روسازی از بستان‌آباد تا تبریز، انجام عملیات روسازی و ریل‌گذاری خط دوم نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. این در حالی است که در دو سال گذشته راه‌آهن‌های تهران-همدان، ملایر-کرمانشاه، مراغه-ارومیه و قزوین-رشت در راستای طرح اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی و تکمیل بخشی از کریدورهای ترانزیتی افتتاح و به بهره‌برداری رسیده اند. با افتتاح این خطوط، طول خطوط ریلی در کشور و ظرفیت حمل در بخش باری و مسافری افزایش خواهد یافت. به نحوی که چنین ظرفیتی به ویژه در بخش باری در طول دهه قبل بی‌سابقه بوده است.
ضمن اینکه بهره‌برداری از این طرح ریلی نه تنها موجب کاهش ۱۱۴ کیلومتری مسیر ریلی تهران-تبریز می‌شود بلکه زمان سفر را ۵.۵ ساعت نسبت به خط موجود کاهش داده و شرایط حمل‌ونقل بار و مسافر را تسهیل می‌کند. اما از مجموع پنج کریدوری که در سطور اول گزارش بیان کردیم، سه کریدور از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق ایران عبور می‌کنند و تنها دو کریدور از روسیه و دریای خزر برای اتصال به اروپا عبور می‌کنند و خط‌ آهن تهران-زنجان-تبریز از مسیر جدید نقش قابل توجهی در ترانزیت آسیا-اروپا ایفا خواهد کرد.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل خبر داده است که در راستای تکمیل حلقه‌های مفقوده شبکه ریلی کشور و اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر و جدید به شبکه ریلی، روز دوشنبه یعنی امروز، راه آهن میانه- بستان آباد با حضور رییس‌جمهور افتتاح می‌شود. خیراله خادمی ادامه داد: با اتصال ۴ مرکز استان جدید به شبکه ریلی کشور طی دو سال گذشته، یکی از مهم‌ترین اهداف دولت تدبیر و امید در توسعه شبکه ریلی کشور محقق شد و اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر به شبکه راه آهن کشور نیز در راستای این هدف صورت گرفته است.
وی اعلام کرد:‌ این خط آهن با هدف دسترسی آسان و سریع بخش های شمال غربی کشور به تهران و کاهش حدود ۱۱۴ کیلومتری مسیر راه آهن موجود احداث شده است که زمان سفر را ۵.۵ ساعت کاهش می دهد. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه با تاکید بر اهمیت این خط ریلی در ترانزیت بین‌المللی اظهار داشت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند و راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.
خادمی این مسیر ریلی را از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور معرفی کرد و اظهار داشت: با تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.
گفتنی است راه‌آهن میانه‌–بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از راه‌آهن میانه-تبریز است که از ایستگاه موجود راه‌آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرد. درواقع طرح احداث راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز به طول ۲۰۳ كيلومتر با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که مسیر میانه – بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است و در ۶ قطعه و بخشی ازقطعه هفتم، از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهرهای ترکمانچای و تيكمه داش عبور كرده و به ایستگاه راه آهن بستان‌آباد متصل می‌شود.
این پروژه در شرایط اقلیمی۲۰درصد دشت، ۳۰ درصد تپه ماهور و ۵۰ درصد کوهستانی واقع شده است. در محور ریلی میانه – بستان آباد سه ایستگاه مسافری در نظر گرفته شده است که در این مرحله، ایستگاه راه آهن بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین در طراحی این ایستگاه به موضوعات اقلیم و شرایط محیطی منطقه توجه شده به گونه ای که آن را فراتر از یک ایستگاه به یک عنصر شاخص شهری و توریستی تبدیل کرده است.
لازم به توضیح است که وزیر راه و شهرسازی نیز در سخنانی علاوه بر افزایش سهم ریل از حمل ونقل بین و درون شهری، در دستور کار قرار داشتن شهرسازی هوشمند و ریل‌پایه را از مباحث مورد تاكيد در وزارت راه دانسته است و قول داده که شهرسازی هوشمند نیز به‌منظور نیل به شهر سبز در این وزارتخانه به‌صورت جدی دنبال می‌شود.
درواقع برآیند در این شهرسازی که ریل‌پایه و مبحث ۱۹ در ساختمان‌سازی آن رعایت‌شده و ناوگان حمل و نقل آن نیز نوسازی شده باشد، برآیند مورد انتظار وزارت راه و شهرسازی است که مردم در آن زندگی مطلوب‌تری داشته باشند و از آلودگی کمتری نیز رنج ببرند. در این راستا تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در کلان‌شهرها نیز مصوب شده است.