زهرا ایرانشاهی-/ بیشترین آمار تصادفات و کشتههای جادهای همواره در ۳۰کیلومتری ورودی شهرها رخ میدهد. بنابراین توجه به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خود میتواند زمینهساز کاهش چشمگیر آمار تصادفات شود. ضمن اینکه حمل و نقلی ریلیِ حومه ای نیز در بین انواع حمل ونقل، به عنوان یک وسیله سبز و دارای امنیت […]
زهرا ایرانشاهی-/
بیشترین آمار تصادفات و کشتههای جادهای همواره در ۳۰کیلومتری ورودی شهرها رخ میدهد. بنابراین توجه به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی خود میتواند زمینهساز کاهش چشمگیر آمار تصادفات شود. ضمن اینکه حمل و نقلی ریلیِ حومه ای نیز در بین انواع حمل ونقل، به عنوان یک وسیله سبز و دارای امنیت بالا محسوب میشود بنابراین توجه به ظرفیتهای این بخش خود میتواند نقش موثری در کاهش ترافیکهای جادهای و آلودگی هوا ایفا کند.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه آهن، در اینباره گفته است که از محل ظرفیتهای تبصره ۱۸ قانون بودجه برای شرکتهای تولیدکننده ناوگان ریلی توانستیم یک هزار دستگاه سفارش دهیم که تا به امروز ۳۹۰ دستگاه انواع واگن باری، مسافری، خودکشش، لوکوموتیو وارد شبکه ریلی کشور شده است. سعید رسولی ۹۳ درصد از تولیدات واگن کشور داخلی را تولیدِ داخلی دانسته و همین موضوع زمینهساز تکیه بر توان و تخصص جوانان کشور بوده است.
این در حالی است که در طول سال های اخیر نیز بسیاری از تولیدات واگنی کشور از سال گذشته بازسازی و نوسازی شده که خود باعث ۲ برابر شدن ظرفیتهای ریلی کشور شده است. رسولی در همین ارتباط جلوگیری از هدر رفت سوخت با افزایش حمل و نقل ریلی را از مزایای اصلاح نرخ بنزین دانست و گفت: با توجه به اینکه با اصلاح قیمت سوخت، میزان سفرهای شخصی حومه ای از شهرهای اقماری به تهران کاهش می یابد، انتظار داریم تا سفرهای حومه ای ریلی نیز افزایش یابد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه مسافری هم توجه ویژهای بر افزایش و ارتقای کیفیت ناوگان مسافری بین شهری است, گفت: تمرکز بر افزایش کیفیت در حمل و نقل حومهای هم از دیگر اولویتهای شرکت راهآهن بوده که در دستور کار قرار گرفته است.
نرخ بلیت مسیرهای حومه ای در حمل ونقل ریلی
این در حالی است که با افزایش قیمت سوخت در روزهای اخیر با راه آهن نه تنها هیچ برنامهای برای گران کردن نرخ بلیت قطار ندارد، بلکه مسافران نیز نباید نگرانی بابت گران شدن نرخها داشته باشند.
رسولی در این ارتباط توضیح داده که با توجه به آنکه سایر بخشهای حمل و نقل برون شهری افزایش قیمت پیدا کردهاند، حوزه حمل و نقل حومه ای هیچ افزایش قیمتی پیدا نکرده و جزو ارزانترین سفرهای داخلی به شمار میرود به طوری که قیمت بلیت تهران-پیشوا یک هزار و ۵۰۰ تومان، تهران قم ۴ هزار تومان و تهران کرج هم کمتر از ۳هزار تومان است این در حالی است که ما سعی کردهایم با ۲ خط کردن شبکه ریلی این ظرفیتها را افزایش دهیم.
او با بیان اینکه برای توسعه سفرهای حومه ای ریلی به کلانشهرها و خصوصا پایتخت جلساتی را نیز قرار است با مدیران شهرداری تهران برگزار کنیم، گفت: امیدواریم تا پایان امسال تمام خطوط حمل و نقل حومهای خود را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به مزایای قطارهای حملونقل حومهای خاطرنشان کرد: قطارهای حومهای در روزهایی که شاهد صحبتهای مردم از گرانی هستیم، با نرخ مناسب و کیفیت مطلوب در حال ارائه خدمات به مردم است. به طوری که قیمت بلیت قطار حومهای در مسیر اهواز-خرمشهر ۳۰۰۰ تومان و نرخ سواری کرایه ۵۰۰۰۰ تومان است. همچنین قیمت بلیت قطارهای حومهای در مسیرهای تهران-پیشوا و تهران-قم نیز به ترتیب ۱۵۰۰ و ۴۰۰۰ تومان است.
وی یادآور شد: تاکنون در جلساتی که با تعدادی از استانداران برگزار شد، ایشان خواستار افزودن ظرفیت ناوگان مسافری شدند که در همان جلسات مطرح شد، میتوانند از تسهیلات قانونی در نظر گرفته شده در راستای حمایت از بخش غیردولتی از جمله ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری و منابع استانی برای تأمین ناوگان ریلی قطارهای حومهای استفاده کنند که مورد استقبال قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: بازنگری مصوبات با هدف رونق بخشی به حملونقل ریلی در دستور کار هیئت مدیره شرکت راهآهن قرار دارد و هرجا بتوانیم با مقررات زدایی، شرایط متفاوتی برای تشکلهای حملونقل ریلی ایجاد کنیم با جدیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.
گفتنی است که روزانه ۶۰۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف و حومه وارد تهران میشود که توسعه خطوط حومه ای نقش مهمی در کاهش این ترددها به تهران خواهد داشت. تشکیل شرکت قطارهای حومه ای نیز زیر نظر شرکت راهآهن تا پایان امسال برنامه مهمی برای سرعت بخشیدن به گسترش خطوط حومه ای خواهد بود چراکه در حال حاضر سازمان مستقلی که متولی قطارهای حومه ای باشد وجود ندارد. همچنین مزیت استفاده از قطارهای حومهای قیمت کم بلیت آن است طوری که در حال حاضر قیمت بلیت قطار تهران- قم ۴ هزار تومان و تهران- پیشوا ۱۵۰۰ تومان است.
طبق آنچه پیش از این شرکت راه آهن اعلام کرده، متوسط تأخیر حرکت قطار از مبدأ ۳۰ ثانیه است. مدیرعامل راهآهن این عدد را در مقایسه با تأخیرهای سایر انواع حمل و نقل ناچیز دانسته است. درواقع متوسط تأخیر رسیدن به مقصد نیز بین ۲۳ تا ۳۴ دقیقه است. این در حالی است که برنامه شرکت راه آهن برای آینده ایستگاه های قطار حومه ای و همچنین بین شهری این است که سالنهای ایستگاههای راهآهن را به مراکز خرید، مراکزی برای توسعه مشاغل خانگی و حتی مراکز هنری مانند برگزاری نمایشگاههای نقاشی مجهز کنند تا سالن های انتظار به مکانی جذاب تبدیل شوند.