«جمله» نقش راه‌آهن در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور را بررسی می‌کند؛ توجه به ایمنی، مهم‌ترین اولویت صنعت ریلی
«جمله» نقش راه‌آهن در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور را بررسی می‌کند؛ توجه به ایمنی، مهم‌ترین اولویت صنعت ریلی

ایمنی در جابه‌جایی بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ محیط ‌زیست از مزیت‌های مهم توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور است. توسعه‌ای که در رشد اقتصاد ملی نیز تاثیر مثبتی دارد. اما به جز چنین مزایای رقابتی‌ای، حمل‌ونقل ریلی به لحاظ ویژگی ذاتی و طراحی آن، ایمنی بالایی دارد. اما در همین سیستم […]

ایمنی در جابه‌جایی بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ محیط ‌زیست از مزیت‌های مهم توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور است. توسعه‌ای که در رشد اقتصاد ملی نیز تاثیر مثبتی دارد. اما به جز چنین مزایای رقابتی‌ای، حمل‌ونقل ریلی به لحاظ ویژگی ذاتی و طراحی آن، ایمنی بالایی دارد. اما در همین سیستم هم ممکن است که حوادث غیرمترقبه ای رخ دهد که استفاده از سامانه‌های هوشمند، تمرکز بر نقش عوامل انسانی و اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در حمل‌ونقل از جمله راهبرد‌هایی باشد که برای رسیدن به ایمنی باید موردتوجه قرار گیرد.
این در حالی است که مدیرعامل راه ‎آهن نیز اخیرا در اظهارنظری ایمنی را مهمترین اولویت راه آهن عنوان کرده است. سعید رسولی در اینباره گفت: همزمان با برنامه ریزی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور، توجه جدی به موضوع ایمنی مهمترین اولویت راه ‎آهن است و هر چه به موضوع ایمنی توجه شود احتمال بروز مخاطرات کاهش می یابد. بنابراین ما امیدواریم با عمل به دستورالعمل‌ها و رعایت نظم و موضوع انضباط در محیط کاری شاهد ارتقای ایمنی و توسعه امنیت پایدار در صنعت حمل و نقل ریلی کشور باشیم .
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: یکی از مهمترین دلایلی که مردم برای انتخاب قطار به عنوان وسیله حمل و نقل خود در نظر می گیرند ایمنی سفر با قطار است، لذا توجه به شاخص های ایمنی و پایبندی به اصول ایمنی آن در بخش های مختلف صنعت، اطمینان خاطر بیشتری برای مسافران به وجود می آورد.
رسولی در عین حال ارتقای بهره وری و توجه به سرمایه‎ های انسانی را از دیگر اولویت‎ های مهم راه‎ آهن دانست و گفت: هدف ما در ارتقای بهره وری در راه‎ آهن استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت های موجود است تا در سایه توجه به شایسته سالاری و اعتماد به بدنه متخصص راه‎آهن از امکانات موجود حداکثر استفاده را ببریم.
وی، ایجاد بانک اطلاعات کارکنان شایسته توانمند و واجد شرایط برای تصدی امور مدیریتی در راه‎ آهن را ضروری دانست و گفت: ایجاد بانک اطلاعات منابع انسانی در راه ‎آهن به حفظ و ارتقای منابع انسانی متخصص و متعهد شرکت و استفاده از تجریه های گرانقدر همکاران می تواند بسیاری از امور را در راه ‎آهن برای پیشرفت تسهیل و آینده روشن ‎تری را برای حمل و نقل ریلی تضمین کند.
مدیرعامل راه‎ آهن اظهار داشت: حمایت از تولید داخل یکی دیگر از اولویت های ما در راه‎ آهن است و رویکرد ما در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور استفاده از ظرفیت های داخلی است و در این راستا کارگروه حمایت از تولید داخل با همکاری وزارت، صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده تا بتوانیم به تدریح در تولید قطعات، تجهیزات و ناوگان ریلی به مرز خودکفایی برسیم.
گفتنی است که در مبحث ایمنی، افزایش یا کاهش حوادث تابع عوامل مختلفی است و تنها به عملکرد راه‌آهن برنمی‌گردد و راه‌آهن به‌تنهایی اثرگذار نیست. عوامل محیطی نیز در این زمینه تأثیرگذار است، به‌عنوان‌مثال زمانی که سرعت قطارها را افزایش می‌دهیم، افرادی که در اطراف ریل زندگی می‌کنند و با سرعت‌های پایین‌تر قطار خو گرفته‌اند و بعضاً از روی خطوط عبور می‌کنند، در محاسبات ذهنی خود برای عبور از خط دچار مشکل می‌شوند و شاهد افزایش برخورد عابر با قطار هستیم. همچنین افزایش جابه‌جایی بار و قطار و افزایش حجم تردد قطارها در بعضی از نقاط، ممکن است باعث ایجاد حادثه شود.

اهمیت توجه به منابع انسانی و جامعه هدف در صنعت ریلی
مدیرعامل راه‎ آهن تصریح کرد: توجه به مسائل مربوط به منابع انسانی به عنوان با اهمیت ترین سرمایه گرانقدر راه‎ آهن یکی دیگر از اولویت های ما در این دوره است و در این رابطه با برگزاری دوره های آموزشی مفید و کارآمد ارزیابی عملکردها باید به جانشین پروری در راه‎ آهن اهتمام جدی داشته باشیم.
رسولی تاکید کرد: تعامل بیشتر با شرکت های همکار حمل و نقل ریلی ضروری است و این می تواند در رشد و هم افزایی عملکرد خانواده راه ‎آهن بسیار تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اهمیت اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی کشور اظهار داشت: اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی از دیگر الویت های ما است که می تواند در تقویت عملکرد بازرگانی شرکت راه‎ آهن و تقویت اقتصاد ملی تاثیر گذار باشد و برای رسیدن به این هدف مهم، باید تلاش کنیم، چشمه های بار جدید و مراکز عمده بار بیشتری شناسایی و به خطوط ریلی کشور متصل شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه به لزوم توجه به مسائل مربوط به حضور جانبازان و معلولین عزیز در ایستگاه ها و قطارهای مسافری تاکید جدی کرد و از تمامی مدیران راه ‎آهن خواست برای حل مشکل تردد این عزیزان در راه ‎آهن و مسافرت‎های آنها با فوریت اقدامات لازم را بعمل آورند به گونه ای که در اینده نزدیک جانبازان و معلولان عزیز در محیط راه آهن مشکلی در ارتباط تردد خود نداشتند باشند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر لزوم رعایت حقوق بانوان و توجه بر ارتقا مهارت و توانمندی‌های این دسته از همکاران تاکید کرد و گفت: بانوان عزیر جزو بهترین و متعهدترین کارکنان راه آهن هستند و از مدیران خواست برای مشارکت بیشتر بانوان شاغل در واحدهای مختلف در راستای پیشبرد برنامه های راه آهن، اقدامات لازم را به عمل آورند.
راه آهن اما به جز حمل ونقل بار در بخش مسافری و گردشگری هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. راه‌اندازی قطارهای گردشگری نمونه ای از توسعه محورهای ریلی است که اگر به توسعه بیشتر بخش مسافری منجر شود، می تواند مانند بسیاری از کشورهای جهان ریل جایگزین جاده شود.
همچنین لازم به توضیح است که در ساختار سازمانی راه‌آهن به استناد قانون، کمیسیونی به نام کمیسیون عالی سوانح تعریف‌شده‌ که وظیفه پیشگیری از حوادث، تدوین مقررات، بررسی حوادث و تعیین مقصرین حادثه را بر عهده دارد. ضمن اینکه برای ارتقای سطح فرهنگ در استفاده از حمل ونقل ریلی باید نیروهای انسانی کارآزموده در راه آهن وجود داشته باشند که علاوه بر کمک به فرهنگ سازی، در برخورد با ارباب رجوع نیز سرعت و دقت کافی را داشته باشند.