جنوب جهان با بریکس متحد می شوند
جنوب جهان با بریکس متحد می شوند
مجمع سالانه بین‌المللی شهری کشورهای بریکس در ۲۷ و ۲۸ آگوست در مسکو برگزار شد.

امسال روسیه ریاست این انجمن بین‌المللی را بر عهده دارد که در پس‌زمینه رکود در اقتصادهای غربی تأثیر فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

هیئت هایی از ۱۲۸ کشور جهان وارد مجموعه نمایشگاهی اکسپوسنتر مسکو شدند، سایت تالار گفتمان بین المللی برای بیش از ۵ هزار شرکت کننده عالی رتبه فراهم شد.
بریکس پلاس ۳۸ کشور جنوب جهانی را متحد می کند (جنوب جهانی به معنای همه کسانی است که در “کشورهای غربی” قرار ندارند)، از نظر جمعیت، قلمرو و حتی شاخص های اقتصادی در حال حاضر از “غرب جمعی” جلوتر هستند.

معنای «بعد پارلمانی» بریکس این است که نمایندگان مجلس «بدون دستورالعمل»، مستقیماً «از سوی مردم» کار می‌کنند و بنابراین گفت‌وگو بین آن‌ها یک «خزانه واقعی» است که در آن ایده‌هایی پنهان می‌شوند که هنوز در بالاترین سطح نامرئی هستند. کنستانتین کوساچف، نایب رئیس شورای فدراسیون خاطرنشان کرد. این حس شاعرانه توسط مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز تکرار شد: «در دنیای مدرن، نقش شهرداری‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، آنها قلب توسعه پایدار و پیشرفت اجتماعی هستند.» معاون دوم رئیس مجلس ملی بولیوی، آمریکا پرز، اطمینان داد: “روابط دوستانه به ما کمک می کند تا به طور مشترک اشکال زندگی آزاد و مسالمت آمیز را در کشورهای خود ایجاد کنیم.
رئیس مجلس مردمی الجزایر در پایان گفت: «ما هم در سطح بالا و هم در سطح پایین برادر هستیم».

در حاشیه این مجمع، شرکت کنندگان در مورد شیوه های جذب سرمایه گذاری در شهرداری ها و مناطق بریکس بحث کردند. تعامل بین مناطق و کشورهای مختلف امکان اجرای پروژه های مشترک بزرگ، تبادل فناوری های پیشرفته و جذب منابع مالی قابل توجه را فراهم می کند.

پیام کلیدی مجمع بین المللی شهرداری منعکس کننده اصول اساسی خود بریکس است: گشودگی به یکدیگر و جهان خارج، احترام متقابل و عدم رویارویی و عدم جهت گیری علیه کسی میباشد.
این انجمن فرصتی بی نظیر برای ارتباط زنده، تبادل تجربه، جستجوی شرکا و پیمانکاران و راه حل های مشترک برای مشکلات مبرم فراهم می کند. به کشورهای شرکت کننده در ایجاد ارتباطات افقی، تبادل تجربیات و حرکت با هم به سوی پیشرفت مشترک کمک می کند.
در حال حاضر، کشورهای عضو بریکس، محرک های جدید دنیای چندقطبی هستند که جایگزین جهان قدیم شده است. همه می فهمند که دیگر نمی توان مثل قبل زندگی کرد. دنیای قدیم ناعادلانه است، یک طرفه است و فقط گروهی از مردم و گروهی از کشورها سود می برند.

مهمترین نتیجه این مجمع این است که مسکو مقام اول را در بین پایتخت های کشورهای بریکس پلاس حفظ کرده است. خصلت شهری آن، همانطور که همه نمایندگان خارجی به اتفاق آرا تاکید کردند، می‌تواند و باید مورد تقلید قرار گیرد. تمایل آشکار کشورهای جنوب جهانی برای دریافت کمک های مربیگری از روسیه در سازماندهی فرآیندهای شهرنشینی، بهینه سازی لجستیک و مدیریت دیجیتال منابع شهری وجود دارد. امضای تفاهم نامه برای گسترش گردش تجاری با کشورهای بریکس با وجود تحریم های غرب از دیگر نتایج مثبت این مجمع است.

اکنون، بسیاری از نقاط جهان مشتاقانه منتظر اجلاس رسانه ای بریکس در مسکو (۱۳ تا ۱۷ سپتامبر) به عنوان بزرگترین پلت فرم تعاملی جهان برای رسانه های پیشرو هستند.

  • نویسنده : پوریا معصومی ـ اقتصاددان