وزیر دفاع فنلاند روز جمعه اعلام کرد که کشورش به زودی میزبان مقر جدید فرماندهی نیروهای زمینی ناتو در شمال اروپا خوهد بود.

به گفته این مقام بلند پایه دفاعی، ناتو سال آینده یک فرماندهی زمینی جدید در فنلاند، نزدیک مرز روسیه، تأسیس خواهد کرد که مسئولیت رهبری و هدایت عملیات نیروهای زمینی این ائتلاف در شمال اروپا را در صورت بروز درگیری نظامی بر عهده خواهد داشت.
فنلاند سال گذشته در واکنش به تهاجم نظامی گسترده روسیه به اوکراین که وارد سومین سال خود شده است، به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیوست و هم‌اکنون در حال سازماندهی حضور ناتو در خاک خود است.
آنتی هاکانن، وزیر دفاع فنلاند در این خصوص گفت: «امروز صبح تصمیم گرفتم به ناتو پیشنهاد کنیم که این فرماندهی را برای تعامل و همکاری با ستاد ارتش در شهر میکلی ایجاد کند.»
این تصمیم در حالی از سوی دولت فنلاند اعلام می‌شود که وزیر دفاع این کشور ماه ژوئن گذشته از رضایت سیاسی کلیه اعضای ناتو با این طرح خبر داده بود.
این مرکز که ناتو آن را «فرماندهی نیروی زمینی چند سپاهی» می‌نامد، تحت هدایت نیروهای مشترک ناتو مستقر در نورفولک ایالات متحده قرار خواهد داشت و همزمان با ستاد فرماندهی نیروی زمینی فنلاند، که هم‌اکنون در شهر میکلی واقع شده، همکاری خواهد کرد؛ میکلی تقریباً دو ساعت با مرز فنلاند و روسیه فاصله دارد.
وزیر دفاع فنلاند که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، افزود: این واحد جدید فرماندهی ناتو در ابتدا بودجه سالانه‌ای معادل ۸.۵ میلیون یورو (۹.۵ میلیون دلار) خواهد داشت و ده‌ها مقام ارشد بین‌المللی در آن فعالیت خواهند کرد.
به گزارش رویترز، سوئد قرار است مسئولیت هماهنگی بازدید نیروهای ناتو و تمرین‌های بین‌المللی این نیروها در شمال فنلاند را بر عهده بگیرد.
گفتنی است که فنلاند و کشور همسایه‌اش سوئد، سال جاری میلادی پس از طی‌ کردن مراحل و شیوه‌نامه‌های مختلف تعیین شده برای عضویت در ناتو به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیوستند.
مسأله اینجاست که آرایش کشورهای حوزه نوردیک در این راستا علیه روسیه می‌تواند موجب آن شود که یک اتحاد و خفگی استراتژیک بر ضد مسکو به وجود بیاید که می‌تواند روسیه را با مشکل مواجه کند. این در حالیست که بحث حملات سایبری روس‌ها به این کشورها در حوزه اسکاندیناوی هم یک نوع برخورد علنی دیگر بود اما باید توجه شود که روسیه علاقه به پیشروی علیه اوکراین در جنگ کنونی با این کشور دارد. در این راستا کشورهایی مانند گرجستان، مولداوی، بوسنی و غیره هم می‌توانند وارد این گردونه شوند و این دقیقاً همان مسأله حیثیتی است که روسیه را آزار می‌دهد و شتاب بخش گسترش ناتو شده است. این روند می‌تواند حتی از نوردیک به کشورهای بالکان تسری پیدا کند و به معنای تشدید تهدید و گسترش آن علیه روسیه خواهد بود
مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح پیشنهاد فنلاند برای افتتاح مقر ناتو در نزدیکی مرز روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در وضعیت کنونی باید جایگاه فنلاند را به عنوان یک عضو ناتو بررسی کرد. واقعیت این است که یک ناتوی جهانی در حال شکل گیری است و آمریکا هم در این راستا در حال تکمیل این پروژه مد نظر خود است. فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو پیمان آتلانتیک شمالی که در سال ۲۰۲۳ میلادی به عضویت ناتو درآمد، که این موضوع از حیث زمانی بسیار مهم و حائز اهمیت است. این در حالیست که قدام فنلاند یک نوع تغییر سیاست خارجی در این کشور محسوب می‌شود و باید دانست که موقعیت استراتژیک این کشور به دنبال وجود مرزهای طولانی با روسیه روز به روز افزایش یافته است.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که می‌بینیم بحث احداث پایگاه زمینی ناتو در فنلاند مطرح شده است. توجه داشته باشید که مقر ناتو در بروکسل بوده و اینکه حالا فنلاند برای احداث پایگاه نظامی زمینی انتخاب شده نشان از اهمیت جایگاه آن در میان کشورهای عضو ناتو دارد. در این راستا واکنش روسیه هم مهم است که نخست مسکو اعتراض دیپلماتیک علیه عضویت هلسینکی در ناتو را مطرح کرد. این در حالیست که روسیه تبلیغات رسانه‌ای منفی خود علیه فنلاند را افزایش داد و به نوعی تهدید گسترش ناتو را برای خود یک عامل ضد امنیت و منافع ملی قلمداد کرد. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که روسیه با اینکه خود در تحریم اقتصادی بود، تهدید به تحریم اقتصادی فنلاند کرد اما هنوز تحریم‌های اقتصادی مذکور علیه این کشور به صورت کلی نمایان نیست.