جهان در باتلاق جنگ
جهان در باتلاق جنگ
از پنجم اسفند 1400 که ارتش روسیه حمله به اوکراین را آغاز کرد تا امروز که نزدیک است این جنگ، دو ساله شود، همواره گمانه‌زنی‌هایی از احتمال کشیده شدن دامنه این جنگ تا اروپا و ورود مستقیم آمریکا و چین هرکدام به نفع اوکراین و روسیه در رسانه‌ها طرح می‌شد.

سرویس سیاسی جمله – از پنجم اسفند ۱۴۰۰ که ارتش روسیه حمله به اوکراین را آغاز کرد تا امروز که نزدیک است این جنگ، دو ساله شود، همواره گمانه‌زنی‌هایی از احتمال کشیده شدن دامنه این جنگ تا اروپا و ورود مستقیم آمریکا و چین هرکدام به نفع اوکراین و روسیه در رسانه‌ها طرح می‌شد و با مشاهده کیفی که به کیف هسته‌ای مشهور است در کنار دست ولادیمیر پوتین، اوج می‌گرفت و برخی از جنگ هسته‌ای سخن می‌گفتند.
حدود ۲۵ روز قبل و در شرایطی که بسیاری از تحلیل‌گران خوشحال بودند که هنوز جنگ جهانی سوم شروع نشده و موفق شدند روسیه را در پشت مرزهای اوکراین نگاه دارند، ماجرای حمله گروه‌های حماس و جهاد اسلامی به جنوب اسراییل پیش آمد و چند روز بعد نیز حمله سنگین اسراییل به نوار غزه که همچنان ادامه دارد و برابر برخی گزارش‌ها، آمار کشتگان به هشت هزار نفر بالغ شده است و در همه این مدت، برخی کشورهای منطقه و همچنین مجامع جهانی نگران بودند مبادا دامنه جنگ غزه با ورود برخی طرف‌ها به کشورهای منطقه کشیده شود و معادلات به پیچیدگی برود.
روز گذشته یکی از تحلیل‌گران منطقه خاور میانه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره انگلیسی ضمن ابراز خرسندی از خویشتن‌داری ایران و حزب‌الله لبنان گفته بود خوش‌بختانه جلوی گسترش جنگ به منطقه گرفته شده است و و احتمال فراتر رفتن شعله‌های جنگ از غزه، به پایین‌ترین سطح خود طی بیست و پنج روز گذشته رسید.
باور ما این است که جهان هم‌اکنون در میانه یک جنگ جهانی است اما مختصات آن با جنگ جهانی اول و دوم تفاوت دارد. از آنجایی‌که در میانه هزاره سوم هستیم لازم است یادآور شویم در این هزاره، احتمالاً قرار نیست جنگی جهانی از جنس دو جنگ جهانی در نیمه نخست قرن بیستم شروع شود.
جنگ جهانی در هزاره سوم، ویژگی‌های خود را دارد و اگر چه اتمی نیست اما مانند بمب اتم، قطب‌های جهانی را زیروزبر می‌کند و پایه‌های نظم قدیمی را بر هم می‌ریزد بی‌آنکه نظمی جدید را بیافریند.
هجوم تعدادی از مسلمانان به فرودگاه جمهوری داغستان در فدراسیون روسیه به صرف شنیدن اخباری مبنی بر ورود تعدادی از شهروندان اسراییل و تلاش برای کشتن آنان که البته با مداخله پلیس روسیه مواجه شد و با دستگیری بسیاری از این افراد، ناکام ماند و همچنین موج نفرت علیه مسلمان و یهودی که در شهرهای معروف جهان، به راه افتاده و همچنین اعتراضات گسترده که هر روز در کشورهای مختلف جهان در اعتراض به قتل عام شهروندان فلسطینی توسط اسراییل به راه می‌افتد همه نشانه‌های روشن شدن آتش جنگ جهانی با ورژنِ قرن بیست و یکمی است.
این روزها همه نگران این هستند که مبادا جنگ اوکراین از کنترل خارج شود و به اروپا برسد یا در میانه این هیاهو، چین به تایوان حمله نظامی کند یا ناوهای آمریکایی وارد جنگ با کشورهای منطقه خاورمیانه شوند اما از این حقیقت آگاهی ندارند که همین اتفاقات فعلی که در زیر پوست منطقه و جهان جاری است، لطمات و آسیب‌هایی بیش از جنگ جهانی دوم بر بسیاری از شاخص‌های توسعه در بسیاری از کشورها وارد کرده است.
در برخی کشورها هم که عملاً جنگ در جریان نیست سطح آسیب‌ها و ویرانی‌ها به‌گونه‌ای است که بیش از یک جنگ جهانی هم به این کشور و هم به همسایگان صدمه زده است مانند آنچه که در کشوری چون افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی در جریان است.
رهبران جهان باید به این توسعه فکری برسند که همه کشورها از کشورهای شمالی تا کشورهای فقیر و اصطلاحاً جنوبی، همه سوار بر یک کشتی هستند و نمی‌توان تنها چشم به توسعه کشور خود و متحدان خود داشته باشند و کشورهای فقیر را در میانه بحران تنها رها کنند و انتظار وضعیت مطلوب را نیز داشته باشند.
نگاه استعماری طی ۱۵۰ سال اخیر تغییراتی بنیادین کرده و امروز نیز همان نگاه استعماری در برخی کشورها وجود دارد اما روش اعمال این نگاه را تغییر دادند تا بتوانند افکار عمومی را کنترل کنند. کشورهای توسعه‌یافته جهان در شرایطی که با تولیدات صنعتی، فروش مواد مخدر، به راه انداختن جنگ و فروش انواع اسلحه و تجهیزات نظامی، وضعیت مرگباری بر محیط‌زیست طبیعی و انسانی ایجاد کردند و جوانان و انسان‌های بسیاری را به کام مرگ فرستادند امروز دست در دست هم گذاشتند تا جلوی توسعه جنگ اوکراین را بگیرند و اسراییل را در حد بمباران غزه و نابودی شهرندان بی‌دفاع حفظ کنند و به تصور خود موفق خواهند شد از بروز جنگ جهانی پیشگیری کنند اما نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بپذیرند که بحران پناهنده که نتیجه همین مداخلات پنهان است، دامن جوامع آنان را خواهد گرفت، بحرانی که صدماتش بیش از چند جنگ جهانی است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی