جوانان و مشکلات تحصیلی، ورزشی و سیاسی
جوانان و مشکلات تحصیلی، ورزشی و سیاسی
در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۹۹ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اندیشه‌ی «ساختن یک دنیای بهتر؛ به همراه جوانان» 12 آگوست (یعنی روز گذشته) به عنوان روز جهانی جوانان نامگذاری شده است.

 

در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۹۹ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اندیشه‌ی «ساختن یک دنیای بهتر؛ به همراه جوانان» ۱۲ آگوست (یعنی روز گذشته) به عنوان روز جهانی جوانان نامگذاری شده است. این روز در واقع بهانه‌ای است که در کشورهای مختلف از جوانان تکریم شود و نیازهای آنان بیشتر مدنظر قرار بگیرد. اتفاقا این روزها در کشور ما نیز بحث جوانان در سه حوزه اساسی بسیار داغ است. تاریخ‌سازی جوانان ایرانی در المپیک، گمانه‌زنی‌های متفاوت در خصوص جوان‌گرایی دولت جدید و البته تقارن این روزها با برگزاری و اعلام نتایج کنکور سراسری، این سه حوزه هستند که به بهانه روز جهانی جوانان قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

المپیک و شاهکار جوانان
دختران و پسران ایرانی در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه، خوش درخشیدند و باعث افتخار همگان شدند. «آرین سلیمی»، یک جوان دهه هشتادی است که امروز بر صدر افتخارات ورزشی جهان ایستاده و «ناهید کیانی»، پرافتخارترین زن تاریخ ایران در بازی‌های المپیک شده است. در رشته کشتی نیز به کسب افتخارات و مدال‌های رنگارنگ عادت کرده‌ایم و در بسیاری از ورزش‌ها نیز با فاصله بسیار اندکی از کسب مدال بازماندیم. اما در این متن لازم می‌دانیم اشاره‌ای به صحبت جوانانی داشته باشیم که موفق به کسب افتخار مادی نشدند و صحبت‌های قابل تاملی مطرح کردند. «رضا علیپور»، جوان سنگنورد ایرانی، پس از شکست در برابر «ساموئل واتسون» آمریکایی، از شرایط بسیار سخت تمرین و امکانات خود گلایه کرد. علیپور سال‌هاست که گلایه دارد و شنیده نشده است. به گزارش ایرنا، او سال گذشته درباره عدم دریافت پاداش یک میلیاردی مدال طلای بازی‌های آسیایی هانگژو در ماده‌ سرعت رشته سنگنوردی اظهار داشته بود: «به من گفتند که پاداش طلا را در فرودگاه به تو می‌دهیم و امروز و فردا کردند اما خبری نشد. به سرپرست تیم گفتم تا پیگیری کند و هنوز خبری به ما ندادند.» او سال ۹۲ نیز گفته بود من با این شرایط سخت نهایتا یک سال دیگر دوام بیاورم. واتسون نیز چند روز پس از پیروزی برابر علیپور، در اینستاگرامش نوشت: «شکستن رکورد جهانی در مسابقه رده‌بندی برایم خیلی مهم بود؛ مخصوصاً مقابل یکی از قهرمان‌های دوران کودکیم، سریع‌ترین مرد عمودی دنیا برای سال‌های متوالی. می‌خواهم عمیق‌ترین احترامم را به رضا علیپور بدهم. در ورزش ما تو یک افسانه هستی. همه، از جمله همه‌ی مدال‌آوران این بازی‌ها، بدون کمک‌های تو به اینجا نمی‌رسیدیم. تو برای من، ورزش‌مان، ایران و کل دنیا یه قهرمانی. ممنونم.»

دولت جوان‌گرا؟
هم‌اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید، لیست کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم منتشر شده است و مسلما در خصوص آن بحث‌های گوناگونی مطرح است. در این مطلب تنها قصد داریم با محاسبه میانگین سنی مسئولان پیشنهادی بدانیم جوان‌گرایی چقدر به وقوع پیوسته است. به گزارش روزنامه «جمله»، میانگین سال تولد وزیران پیشنهادی، سال ۱۳۴۳ یعنی ۶۰ سال است. اگرچه چهره‌های جوانی چون «فرزانه صادق» و «ستار هاشمی» در این لیست حضور دارند اما میانگین سنی کابینه، خیلی نشان از جوان‌گرایی نیست.

غول بی‌شاخ و دم کنکور!
کنکور، همیشه یکی از بزرگترین دغدغه‌های جوانان بوده است. بحث بر سر حذف کنکور سال‌هاست که مطرح است اما هنوز اتفاق قابل توجهی در این خصوص نیفتاده است. به گزارش فرارو، آزمون سراسری در چند سال گذشته با مشکلات بسیاری روبرو بوده است. به همین جهت، شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به ایجاد تغییراتی در برگزاری کنکور کرده تا این مشکلات را برطرف کند و مسیر جدیدی را برای داوطلبان به ارمغان آورد. افزایش تأثیر معدل و حذف دروس عمومی از جمله تغییرات مهمی هستند که در کنکور ۱۴۰۲ توسط شورای عالی انقلاب اعمال شده است. مطابق گزارش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری، آن از این پس در دو مرحله برگزار خواهد شد. به طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، داوطلبان در صدد کسب رتبه‌های بالاتر در کنکور، بسته به سابقه تحصیلی سال دوازدهم خود و بر مبنای ۱۰ درسی که آزمون آنها به صورت استاندارد کشوری برگزار می‌شود، رتبه‌بندی می‌شوند. این تغییرات به دانش آموزان این امکان را می‌دهد که با توجه به سوابق تحصیلی و عملکرد خود، به رتبه‌های بالاتر در کنکور دست یابند و با آسانی مسیر آینده خود را تعیین کنند.به گزارش ایسنا، در کنکور سال‌جاری، تعداد ۹۸۴ هزار ۲۱۴ داوطلب در نوبت دوم کنکور شرکت کردند که زنان با ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر ۶۷ درصد داوطلبان این آزمون را تشکیل می دهند. اینکه چرا پسران باید بازار کار را به تحصیلات آکادمیک ترجیح دهند و دختران پس از تحصیل، شرایط کار دارند یا خیر، علاوه بر استرس و فشارهای جسمانی و بعضا مبادرت به خودکشی، از مهم‌ترین مشکلات جوانان در این خصوص است. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کشور ما، یازدهم ماه شعبان که مصادف با ولادت حضرت علی اکبر (ع) است، به عنوان روز جوان جشن گرفته می‌شود و اینکه در روز جهانی این رویداد به این سه حوزه پرداختیم، تنها بهانه‌ای در این خصوص و در تقارن قرار گرفتن این رویدادهاست.