حل بحران با روش‌های منسوخ
حل بحران با روش‌های منسوخ
بحران منابع انرژی علی‌الخصوص برق، هنوز در کشور پابرجاست.

هنوز هم برای رفاه حال تمام مردم در سراسر کشور لازم است که صرفه جویی در مصرف برق، در دستور کار همه قرار بگیرد. در مقابل مراجع ذی‌ربط نیز که می‌بینند و لمس می‌کنند که امروز کشور از نظر تامین برق در مضیقه است، باید به روزهای آینده فکر کنند و وظیفه فقط بر دوش مردم نیست. پیشنهادات مختلفی نیز در این باره چه به مردم و چه به مسئولان داده می‌شود که چطور می‌توان از بحران برق عبور کرد. یکی از عجیب ترین پیشنهادها اما از جانب «عباس علی آبادی»، وزیر نیرو مطرح شده است که واکنش‌های فراوانی را نیز در فضای مجازی به دنبال داشت.
به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی در گفت‌وگویی تلویزیونی، درباره قبض برق خانه شخصی خود، اظهار کرد: جزو مشترکان کم مصرف هستیم و قبض این ماه خانواده ما به دلیل استفاده از کولر و وسایل سرمایشی حدود ۱۰۰ هزار تومان آمده است.
وی با اشاره به راه‌کارهای کاهش مصرف برق، افزود: در گذشته که برق نبود، مردم از روش‌هایی استفاده می‌کردند که این دوران را پشت سر بگذارند، به طور مثال می‌توان به جای استفاده از سیستم‌های سرمایشی پر انرژی، از پنکه استفاده کرد.
وی در واکنش به این صحبت که پنکه دیگر منسوخ شده است، گفت: در خیلی از کشورها همچون ژاپن همچنان از این سیستم استفاده می‌شود.
پیشنهاد علی آبادی فی‌نفسه بد نیست. به واقع اگر دمای هوا به خصوص در ساعات پایانی شب به گونه‌ای است که می‌توان تحمل کرد، هیچ اشکالی ندارد که وسایل سرمایشی روی دور کند باشند یا حتی از پنکه استفاده شود. اما ذکر چند نکته مهم بسیار حائز اهمیت است که در ادامه با هم مرور می‌کنیم.
نخستین مسئله یک سوال است. اینکه ما قرار است از بحران عبور کنیم یا در آن بمانیم و مدارا کنیم؟ اینکه باید مراعات شرایط را کرد وظیفه‌ای انسانی و ملی است اما ادامه‌دار بودن این شرایط قابل پذیرش نیست. ما باید بتوانیم کمبود برق را جبران کنیم و با توجه به اینکه از منظر دارا بودن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز غنی هستیم، این هدف دور از دسترس نیست. دیگر اینکه تقصیر بخش قابل توجهی از این بحران به گردن روش‌های تولید رمز ارز، مشترکان بسیار پر مصرف و برق‌دزدی‌هاست. با پیگیری مراجع قضایی، بساط مزارع رمز ارزها و سارقان انرژی تا حدود زیادی قابل برچیده شدن است. فعالیت مشترکان پرمصرف نیز با جریمه و یا تنبیه، قابل کنترل است. باید به این نکته توجه داشت که ایده‌آل ما امروز این است که مردم با توجه به امر صرفه‌جویی به عنوان یک فضیلت، باید امکانات انرژی معمول خود را داشته باشند. صرفه‌جویی خواهیم کرد و با دولت همکاری خواهیم نمود تا به مرحله‌ای برسیم که دیگر شاهد قطع برق و محدودیت مصرف نباشیم نه اینکه به دوران پارینه سنگی و استعمال پنکه بازگردیم! چنانچه مردم صرفه‌جویی و همکاری کنند اما هیچوقت از این بحران عبور نکنیم، مقصر مستقیم، دولتمردان هستند چرا که ما توانمندیم و منایع داریم؛ اما گویا از این منابع به درستی استفاده نمی‌کنیم.