زهرا ایرانشاهی/ با بروز تحریم های ظالمانه امریکا، نخستین صنعتی که از میان صنایع حمل ونقلی به فکر احیا و توسعه خود افتاد، صنعت ریلی بود. درواقع رشد تولید داخل و همکاری با بخش خصوصی و شرکت ها مهمترین کلید توسعه این صنعت در یک سال گذشته بوده است. رشدی که به […]
زهرا ایرانشاهی/
با بروز تحریم های ظالمانه امریکا، نخستین صنعتی که از میان صنایع حمل ونقلی به فکر احیا و توسعه خود افتاد، صنعت ریلی بود. درواقع رشد تولید داخل و همکاری با بخش خصوصی و شرکت ها مهمترین کلید توسعه این صنعت در یک سال گذشته بوده است. رشدی که به هیچ وجه کافی نیست و با شیوع کووید۱۹ نیز دستکم در بخش مسافری متوقف شده است. در این بین، تزریق اعتبار پروژه های ریلی از طریق تامین دولتی می تواند به عدم ادامه این ضرر کمک کند.
اما راهآهن توانسته با استقرار تونلهای ضدعفونی در پایانههای مرزی، از ابتدای امسال تاکنون سهم ریل در صادرات و واردات کالا را ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد و هنوز خبری از تسهیلات حمایتی کرونایی از شرکتهای ریلی نیست. این در حالی است که هزینه بلیتها به طور کامل به مسافران مسترد شده است.
بنابراین اگر بخواهیم صنعت ریلی رشد کند و شهرهای ریلپایه جای خود را به شهرهای حادهمحور و پرخطر دهند، حمایت از این صنعت الزامی خواهد بود. چراکه در حال حاضر حدود ۱۲ درصد حمل ونقل باری در کشور توسط ناوگان ریلی انجام می شود که رقم بسیار کمی است؛ اگرچه که اما با استمرار تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، شاهد رشد مشارکت بخش خصوصی در این حوزه هستیم و درصد حمل به وسیله قطار دچار تغییرات مثبت و محسوسی شده اند. طبق آمار، در حال حاضر سهم ريل در بخش حمل و نقل مسافر نیز حدود ۸ درصد است و حالا نیز نبود تقاضای گسترده در این بخش، شرکت های حملونقل ریلی را با مشکلات و مسائل مالی متعددی روبه رو ساخته است.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت راه آهن در تشریح حمایت از تولید داخل در سال «جهش تولید» اظهار داشته است: شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است، حمایت از تولید داخل را طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در دستور قرار دهد. سعید رسولی با اشاره به استفاده حداکثری راهآهن از چهار ظرفیت قانونی برای استفاده حداکثری از تولید داخل و سرمایهگذاری در حوزه ریلی گفت: امسال موتور ملی در لکوموتیوهای مانوری نصب میشود.
این در حالی است که رسولی پیش تر یعنی در روزهای آغازین امسال گفته بود که پیش از این شرایط، روزانه ۱۲۰ قطار بین شهری فعال بود اما در حال حاضر به کمتر از ۱۵ قطار رسیده است و به برخی از شهرها هر سه روز یک بار تردد انجام میشود و سعی شده سفرها تجمیع و با رعایت اصول بهداشتی با یک قطار انجام شود.
وی با اشاره به کاهش شدید سیر قطارهای بین شهری ادامه داد: شرکتهای ریلی براساس عرضه و تقاضا نسبت به فروش بلیت اقدام میکنند و شاهد آن هستیم که تعداد سیر قطارها در اسفند ماه و این روزها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و ماههای اخیر بسیار کاهش یافته است. این کاهش شدید به دلیل عدم تقاضا بوده است اما وقتی در مسیری تقاضایی باشد ولو حداقل باید این نیاز مردم در نظر گرفته شود.
رسولی با تاکید بر اینکه تا به امروز تصمیمات بسیار خوبی برای مهار ویروس کرونا اتخاذ شده است، گفت: اقداماتی که انجام شده نتیجه خرد جمعی است و در حالی در کشورمان این اقدامات به طوری جدی در حال اجرا است که مسئولان کشورهای به نظر توسعه یافته، شیوع ویروس کرونا را انکار میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تخصیص بسته حمایتی برای شرکتهای ریلی که در این مدت از محل کاهش فروش بلیت با زیان قابل توجهی مواجه شدهاند گفت: باید توجه داشته باشیم که این اتفاق فراگیر تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و اثرات اقتصادی بسیار زیادی برای تمام دنیا به وجود آورده که نوک پیکان آن به سمت صنعت گردشگری و حمل ونقل و کسب کار خرد است و این حوزهها اسیب جدی میبینند. به همین دلیل دولت از ابتدا به این مساله توجه جدی داشته و بسته حمایتی را در نظر گرفته است.
پیش از شیوع کرونا اما شرکت راهآهن براساس حمایت از تولید داخل و توسعه اشتغال پایدار در داخل برای حمایت از تولیدات ریلی داخلی، ناوگان و خط را در دستور کار قرار داد و در این راستا کمیته مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل داد. این در حالی است که با شیوع کرونا و متضرر شدن شرکت های حمل ونقلی، میزان حمایت دولت از صنعت ریلی به عنوان یکی از مهمترین صنایعی که رشد کلی صنعت حمل ونقل و همچنین حفظ محیط زیست را به دنبال دارد، می تواند این صنعت را از رکودی که سایر صنایع را فراگرفته نجات دهد و با این اقدام، مشارکت بخش خصوصی و دولتی نیز افزایش یابد و امسال شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.
درواقع شیوع کرونا موجب شد مسافران قطار در نوروز امسال ۹۰ درصد نسبت به نوروز ۹۸ کاهش یابند و بلیتهای خود را پس دهند. طبق آمار در این مدت ۳۰۰ هزار بلیت قطار کنسل و ۹۱ میلیارد تومان پول بلیت قطار به مردم برگردانده شد. اماطبق آماری که در انجمن شرکت های ریلی منتشر شده، بخش حمل و نقل ریلی مسافری تا پایان بهار امسال، ۵۰۵ میلیارد تومان و حمل و نقل باری، ۱۰۰ میلیارد تومان از کرونا آسیب میبیند. بنابراین حمایت از شرکت های ریلی ضرورتی نه فقط برای شرکت ها بلکه برای اقتصاد کشور و اقتصاد حمل ونقل محسوب می شود.
گفتنی است که اعطای کمک بلاعوض تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای شرکتهای ریلی بار و مسافر درخواست شده است که هنوز مشخص نیست آیا چنین درخواست هایی که از طرف شرکت ها و انجمن ریلی مطرح می شود را دولت با شرایط فعلی اقتصادی خود می تواند تامین کند یا نه.