معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در موضوع تابلوهای پیام متغیر (VMS) در جادهها کمبودهایی داریم که ۶۵ دستگاه فعلی باید به یکصد دستگاه افزایش یابد. داریوش امانی در نشست مشترک با معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری که در محل مرکز مدیریت راهها برگزار شد، اظهار داشت: ۸۵ درصد بار و […]
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در موضوع تابلوهای پیام متغیر (VMS) در جادهها کمبودهایی داریم که ۶۵ دستگاه فعلی باید به یکصد دستگاه افزایش یابد.
داریوش امانی در نشست مشترک با معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری که در محل مرکز مدیریت راهها برگزار شد، اظهار داشت: ۸۵ درصد بار و مسافر کشور و ۹۰ درصد بار ترانزیتی کشورمان از طریق حمل و نقل جادهای جابهجا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای وظیفه نگهداری ۲۲۱ هزار کیلومتر از جادههای کشور را برعهده دارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برنامههای جدید هوشمندسازی جادهها گفت: در حوزه هوشمندسازی، اطلاعات جاده، ترددها و غیره از طریق نرمافزار و سیستمهای نظارتی دنبال میشود.
امانی ادامه داد: در حال حاضر مقداری در موضوع تابلوهای پیام متغیر (VMS) در جادهها کمبودهایی داریم که ۶۵ دستگاه فعلی باید به یکصد دستگاه افزایش یابد. وی اضافه کرد: در موضوع دوربینهای ثبت تخلف رانندگی نیز حدود ۴۰۰ دستگاه سامانه است که برخی از آنها مشکلاتی دارند اما با رفع مشکل در حال حاضر ۳۵۰ دستگاه از این سامانهها در شبکه فعال است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پاسخ به فارس درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان، کامیونی کشور گفت: در بحث نوسازی، ظرفیت بند ۲، ماده ۳۰، احکام دائمی را داریم که کامیونهای زیر سه سال عمر وارد ناوگان میشود که در حال حاضر واردات این کامیونها در حال انجام است. امانی اضافه کرد: همچنین استفاده از ظرفیت تولید داخل در قالب ۱۶۷ هزار دستگاه کامیون طی توافقنامه وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت و وزارت صمت در حال انجام است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در موضوع نوسازی ناوگان نفتکش جادهای کمبودهایی داشتیم و مصوبهای در این حوزه در دولت داشتیم تا شرایط ورود نفتکشهای جدید به ناوگان تسهیل شود.
کاهش سوانح رانندگی با گسترش هوشمندسازی جادهها
معاون علمی و فناوری رئیسجمهور گفت: همه سامانههای سازمان راهداری توسط جوانان همین مرز و بوم نوشته شده است و تلفیق این سامانهها با بحث توسعه هوشمندسازی جادهها و شناسایی و رفع نقاط پرحادثه، کاهش تلفات سوانح رانندگی را به دنبال دارد.
سورنا ستاری در نشست مشترک با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با محوریت فرصتهای توسعه فناورانه پیشِ رو که در محل مرکز مدیریت راهها برگزار شد، اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزه فناوری پیشرو است و بخش خصوصی در برنامههای این سازمان مشارکت دارد.
وی ادامه داد: دیدگاههای دولتی در سازمانها و دستگاههای دولتی موجب میشود آن سازمان با نوآوری مقابله کند که باید این مسأله رفع شود.
وی با بیان اینکه زیرساختهای خوبی در حوزه فناوری در سازمان راهداری وجود دارد، گفت: همه سامانههای سازمان راهداری توسط جوانان همین مرز و بوم نوشته شده است و تلفیق این سامانهها با بحث توسعه هوشمندسازی جادهها و شناسایی و رفع نقاط پرحادثه، کاهش تلفات سوانح رانندگی را به دنبال دارد.
وی گفت: توسعه فضای استارتاپی در حوزه سرویسهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و اطلاعات مرکز مدیریت راهها در موضوع حمل و نقل خودروها، قطعاً بستری مناسب برای سرویسدهی به کسب و کارها خواهد بود. معاون علمی و فناوری رئیسجمهور اضافه کرد: در حوزه تکنولوژی، ما تلاش میکنیم هر نیازی که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حوزههای مختلف ماهوارهای، پایش و غیره نیاز دارد ارائه دهیم. در این نشست منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: از ۵ سال پیش بحث هوشمندسازی اطلاعات سازمان راهداری را با استفاده از دانش شرکتهای دانش بنیان آغاز کردیم و از سال گذشته تاکنون هم توانستهایم به موفقیتهای خوبی در این بخش دست یابیم. به گفته دکتر منطقی در نمایشگاه حمل و نقل امسال که در حوزه علم و فناوری برگزار شد، سازمان راهداری در مقایسه با ۵ سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و از ۲۸ موضوع فناوری در ۱۲ حوزه توانسته بود پیشرفت کند.
سازمان راهداری در حوزه هوشمند سازی حمل و نقل از جمله در بحث تردد خودروها و همچنین نصب دوربینهای جادهای و علائم راهها اقداماتی را دستور کار خود قرار داده و سند هوشمند سازی در این بخش به زودی ارائه میشود.