خبرنگاران و مبارزه در سه جبهه
خبرنگاران و مبارزه در سه جبهه
خبرنگاری و مسئولیت در حوزه رسانه شغلی سهل و ممتنع است به این معنا که اگر از بیرون و از فاصله دور به آن نگاه کنید، به‌نظر می‌آید شغلی آسان است و هر فردی می‌تواند از پسِ آن برآید اما زمانی‌که وارد آن شوید تازه متوجه می‌شوید مشکلات و موانع در این شغل، هر لحظه به شکلی تازه است و تدبیر این مشکلات، انرژی و توان زیادی از انسان می‌برد.

تردیدی نداریم که انجام درست این شغل، به چیزی شبیه عشق نیاز دارد و اگر عشق نباشد، فرجام کار در رسانه به بی‌راهه رفتن و بی‌آبرو شدن یا ترک کار و مسئولیت منجر خواهد شد.
افزون بر عشق و علاقه، فاکتور بسیار مهم درخصوص کار در حوزه رسانه، دانش حرفه‌ای است. در حوزه خبر و رسانه نمی‌توان مانند دندان‌ساز تجربی عمل کرد بلکه دقیقاً باید یک دندانپزشک حاذق بود که می‌داند چه زمانی بیمار به جرم‌گیری ساده نیاز دارد، چه زمانی باید دندان را ترمیم کرد و چه زمانی لازم است به عصب حمله‌ور شد.
هم‌اکنون هم در سطح ملی و هم در سطوح محلی، رسانه‌های بسیاری مجوز دارند و فعال هستند اما تنها چند رسانه هستند که با تولید محتوای دائم و انتشار منظم و همچنین فعالیت موازی در فضای مجازی، می‌توانند نگاه و نظر مخاطب را به خود جلب کنند و بقیه در دولت این رسانه‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند.
جای تأسف است که بگوییم قدر و جایگاه خبرنگاران و فعالان رسانه، آن‌گونه که شایسته است دانسته نمی‌شود و حرمت‌شان پاس داشته نمی‌گردد اما تنها برای آگاهی مدیران ارشد کشور لازم است بگوییم این کهنه‌سربازان عرصه آگاهی و اطلاع‌رسانی همزمان در سه جبهه درحال مبارزه هستند.
نخست جبهه اطلاعات و با این مبارزه تلاش دارند به آگاهی جامعه با گزاره‌های بهداشتی کمک کنند. برای درک ارزش این بخش از کار فعالان رسانه کافی است بدانیم در جامعه‌ای که شهروندانش دسترسی به اطلاعات سالم و گزاره‌های درست داشته باشند، فضا و مجال برای شایعه بسیار تنگ و محدود می‌شود ضمن این‌که قدرت تحلیل شهروندان نیز ارتقا می‌یابد و همین آگاهی عمومی یکی از زیرساخت‌های نامحسوس توسعه است و از این منظر باید گفت فعالان رسانه در مسیر توسعه همه‌جانبه کشور حرکت می‌کنند.
دوم مبارزه آنان در حوزه اقتصاد و معیشت است که به‌ویژه طی چهار تا پنج ساله اخیر به تنگنای بدی افتاده‌اند و لازم است مدیران ملی به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم و همچنین مجلس دوازدهم در حمایت از این صنف شریف دست به
اقدامی بزنند.
سومین مبارزه خبرنگاران و فعالان رسانه مبارزه با امپراتوری رسانه‌ای غرب و همچنین جریان برانداز است که در یک نگاه کلی همه خبرنگاران و فعالان رسانه داخلی را خودفروخته و خائن به مردم می‌دانند.
در پایان این روز را به همه فعالان رسانه تبریک می‌گویم و برای آنان در سال کاری جدید موفقیت آرزو دارم.

  • نویسنده : سرمقاله/ مهدی روحی مدیرمسئول