خدمات رایگان ۲۵ هزار نوآموز در مناطق عشایری
خدمات رایگان ۲۵ هزار نوآموز در مناطق عشایری

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در مناطق عشایری به صورت رایگان و الزامی خدمات دریافت می‌کنند. صفرعلی یازرلو درباره جذب نوآموزان پیش دبستانی در مناطق عشایری اظهار کرد: تقریبا بیشتر نوآموزان در سنین پیش‌دبستانی جذب می‌شوند البته برخی از خانواده‌ها آمادگی ندارند که فرزندان خود را […]

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی در مناطق عشایری به صورت رایگان و الزامی خدمات دریافت می‌کنند.
صفرعلی یازرلو درباره جذب نوآموزان پیش دبستانی در مناطق عشایری اظهار کرد: تقریبا بیشتر نوآموزان در سنین پیش‌دبستانی جذب می‌شوند البته برخی از خانواده‌ها آمادگی ندارند که فرزندان خود را به پیش دبستانی بفرستند.

کلاسی خالی از معلم نیست
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره تامین نیروی انسانی و معلم در مناطق روستایی و عشایری توضیح داد: کاستی‌هایی پیش از آغاز سال تحصیلی برای تامین معلم در مناطق عشایری وجود داشت و در تامین نیرو با مشکل مواجه بودیم اما در مهر با تدبیر وزیر آموزش و پرورش و حوزه امور اداری نیروی انسانی با بکارگیری نیروهای بازنشسته و خرید خدمات، اکنون هیچ کلاسی بدون معلم نیست. وی ادامه داد: اگر هم اکنون کلاسی بدون معلم است، باید مقطع و منطقه را اعلام کنند تا برای آنها نیرو اعزام شود؛ نگرانی از این نظر وجود ندارد و البته تا کنون هم گزارشی از کلاس خالی از معلم نداشته‌ایم.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: همچنین مسیرهای خوبی را با حمایت وزیر آموزش و پرورش برای جذب معلم بومی طراحی کردیم که هم فرهنگ دانش‌آموزان را به درستی بشناسد و هم با ماندن در محل از زمان‌های در اختیار برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کند.

۵۰ هزار کلاس درس چندپایه
یازرلو درباره بکارگیری روش‌های استارتاپی در تدریس معلمان عشایری و روستایی گفت: استارتاپ‌ها در آموزش دانش‌آموزان مناطق عشایری و روستایی تاثیر بسیاری دارد زیرا اگر معلمان این مناطق آمادگی تدریس را نداشته باشند، با این تولیدات می‌توان کیفیت آموزش را افزایش داد.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵۰ هزار کلاس چندپایه داریم، افزود: کلاس‌های چند پایه در بعضی از موارد از کیفیت مناسبی برخوردارند زیرا معلمان توانمندی دارند اما زمان آموزش در این کلاس‌ها با انتظارات هماهنگ نیست. یازرلو خاطرنشان کرد: بطور مثال در حالت کلاس‌های عادی، هر درس برای دانش‌آموزان تک پایه ۴۵ دقیقه زمان اختصاص داده می‌شود، در حالی که در سه پایه این زمان به ۱۵دقیقه می‌رسد. وی با تاکید براینکه سهم زمانی‌ دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه در آموزش دروس کمتر است، گفت: باید از فناوری‌ها برای توسعه زمان آموزش استفاده کرد. مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: زمان آموزش که توسعه یابد و از فناوری‌ها استفاده شود، معلم می‌تواند برنامه‌ریزی مناسبی در کلاس‌های چندپایه داشته باشد که کیفیت آموزش ارتقا یابد. یازرلو یادآورشد: از طریق راهبران آموزشی و تربیتی مسئله کیفیت بخشی به کلاس‌های چند پایه را چندین بار پیگیری کردیم و جزو رویکردهای اصلی است که راهبران در کنار معلمان چند پایه فرآیند آموزشی و تربیتی را ارتقا دهند. بیش از ۲۲۵ هزار دانش‌آموز در افزون بر هفت هزار و ۳۰۰ مدرسه عشایری مشغول به تحصیل هستند که باید فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی برای دانش‌آموزان عشایری و برنامه‌های مناسب یادگیری با توجه به ضوابط و مقررات اساسنامه مدارس عشایری باید در همه نقاط کشور مد نظر قرار گیرد. /ایرنا