خدمات غیرحضوری با نگاه جامع‌نگر گسترش می‌یابد
خدمات غیرحضوری با نگاه جامع‌نگر گسترش می‌یابد

محمدرضا فهمی در آیین معارفه اش که با حضور اعضای هیات مدیره گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری و همچنین جمعی از مدیران گروه و بانک برگزار شد، گفت: صنعت بانکداری در جهان امروز با معیشت مردم پیوندی تنگاتنگ پیدا کرده و هیچ دسته و رسته ای از زندگی روزمره را نمی‌توان یافت که نیاز […]

محمدرضا فهمی در آیین معارفه اش که با حضور اعضای هیات مدیره گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری و همچنین جمعی از مدیران گروه و بانک برگزار شد، گفت: صنعت بانکداری در جهان امروز با معیشت مردم پیوندی تنگاتنگ پیدا کرده و هیچ دسته و رسته ای از زندگی روزمره را نمی‌توان یافت که نیاز به خدمات بانکی نداشته باشد.

مدیرعامل جدید بانک گردشگری اعلام کرد: خدمات غیرحضوری بانک باید با تعریف خدمات جدید تا حدممکن بر اساس نیاز مشتریان حقیقی و حقوقی گسترش یابد.
محمدرضا فهمی در آیین معارفه اش که با حضور اعضای هیات مدیره گروه مالی گردشگری و بانک گردشگری و همچنین جمعی از مدیران گروه و بانک برگزار شد، گفت: صنعت بانکداری در جهان امروز با معیشت مردم پیوندی تنگاتنگ پیدا کرده و هیچ دسته و رسته ای از زندگی روزمره را نمی‌توان یافت که نیاز به خدمات بانکی
نداشته باشد.
وی افزود: توسعه خدمات دیجیتالی در دو دهه اخیر هر روز آدمی را به سمت سهولت بیشتر امور سوق می دهد و موسسات پولی و مالی از این خدمات جدا نیستند. زمان بانکداری سنتی سپری شده است از این رو همان‌گونه که از یک سال گذشته به سمت توسعه خدمات الکترونیکی گام برداشته ایم، ضمن تداوم و توسعه این خدمات، با مختصات نوین و ارائه خدمات جدید را تا حدممکن بر اساس نیاز مشتریان به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم.
فهمی ادامه داد: هر چه خدمات بر بستر سامانه های غیرحضوری بخصوص tobank حرکت کنیم، مسیر را کوتاه کرده ایم و در کنار آن خدمت رسانی به تجار و ارائه خدمات ارزی و بین‌المللی، توسعه سرمایه گذاری در عرصه‌های مولد، مشارکت در پروژه های بزرگ ملی از اهداف مهمی است که با اهداف و برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت درصدد میل به آن خواهیم بود.
وی با بیان اینکه توسعه خدمات بانکی با نگاه جامع نگر لازم است مورد توجه همه حوزه های فنی، مطالعاتی و عملیاتی باشد، تاکید کرد: باید با تسهیل شرایط برای خدماتی نظیر صدور ضمانت نامه‌ها، اعتبارات اسنادی و توسعه تسهیلات خرد، سهم خود را از سهم دایره شبکه بانکی بزرگتر کنیم.
فهمی گفت: اگر میخواهیم بانک را ارزانتر اداره کنیم، باید در یک سری از شاخص ها در نقطه مطلوب باشیم که از جمله آنها کاهش قیمت تمام شده پول، بهبود کفایت سرمایه، افزایش منابع ارزان قیمت و کاهش منابع بین بانکی است.
وی افزود: در کنار ارائه خدمات نوین، سرلوحه قرار دادن اصول بانکداری نوین و اجرایی نمودن روش های سرمایه گذاری جدیدتر که بازدهی بالاتری را دارد، بسیار مطلوب خواهد بود که از جمله اینها انواع مختلف سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.
فهمی ادامه داد: از آنجا که گروه مالی گردشگری به عنوان مجموعه بالنده، که حوزه های مختلف تولیدی، صنعتی، سرمایه گذاری و کارآفرینی را شامل می شود، شرکت ها و پروژه های فاخر و بزرگی در سطح ملی و منطقه ای را داراست که با حمایت مناسب بانک و ارائه خدمات منطقی می تواند با سرعت مطلوبی به حرکت ادامه دهد.
وی اظهار کرد: بانک گردشگری اکنون در دومین دهه از فعالیت به میزانی از بلوغ و کارآمدی رسیده که بتواند کادرسازی و توسعه منابع انسانی را بیش از گذشته در دستور کار قرار دهد.
رشد چشمگیر منابع بانک گردشگری
عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل بانک گردشگری اعلام کرد: منابع این بانک در مقایسه با دو سال گذشته به طور چشمگیری رشد کرده و اکنون به ۶۸۰ هزار میلیارد ریال
رسیده است.
حسین رحمتی در آیین معارفه محمدرضا فهمی مدیرعامل جدید بانک گردشگری گفت: با تلاش و همکاری همه مدیران و کارکنان بانک، اکنون تعداد مشتریان بانک به حدود یک میلیون نفر رسیده که ۷۰ درصد آنها را مشتریان فعال تشکیل می دهد.
وی افزود: امروز دیگر بانک گردشگری را به عنوان یک بانک برای جذب منابع نمی شناسند، بلکه این بانک اثرگذاری خود را در فعالیت های اقتصادی کشور نشان داده است.
رحمتی تصریح کرد: امروز بانک گردشگری با وجود جوان بودن، به همت همه همکاران و خرد جمعی، در شبکه بانکی کشور رقابت می کند و با ایجاد فرهنگ کار و تلاش، دوری از مقررات زائد اداری(بروکراسی) و توسعه خدمات نوین به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.
وی گفت: بانک گردشگری از دو سال پیش در زمینه استفاده از فناوری های نوین گام‌های بلندی برداشته و امروز شعبه مجازی بانک ( tobank) برای ارائه خدمات غیرحضوری به خوبی در حال فعالیت است و به زودی از ۱۵ تیر ماه جاری نیز خدمات جدیدی به آن افزوده خواهد شد.
ایجاد مزیت های متنوع و جذب مشتریان جدید در دستور کار قرار گیرد
رئیس هیات مدیره بانک گردشگری نیز در آیین معارفه مدیرعامل جدید این بانک گفت: تهیه طرح های جدید با هدف جب مشتریان جدید، ایجاد مزیت های متنوع و تکریم مشتریان باید در دستور کار مدیرعامل بانک
قرار گیرد.
محمد بیگدلی افزود: مدیرعامل جدید بانک از مدیران نام آشنای بانکی است و تجارب و تخصص های لازم را هم در حوزه بانکی و هم بخش سرمایه گذاری دارد.
وی ادامه داد: ایجد تعامل بین بانک و ذینفعان یک ضرورت است و داشتن تجربه و تخصص یکی از ویژگی های مهم مدیرعامل جدید است که می تواند به موفقیت ها در این زمینه کمک کند.
بیگدلی اظهار کرد: در شرایط اقتصادی امروز ایجاد رقابت بین بانک گردشگری و دیگر بانکها نیازمند ایجاد مزیت های ویژه است و با توجه به خوشنامی و چابکی بانک گردشگری، سریع تر می توان به این
مهم دست یافت.
بانک گردشگری به بخش های مختلف اقتصادی کشور کمک کرده است
نایب رئیس گروه مالی گردشگری هم در آیین معارفه مدیرعامل جدید بانک گردشگری گفت: بانک گردشگری تاکنون در بخش های مختلف اقتصادی کشور از جمله بخش های معدن و هتلداری تاثیرگذار بوده و به این بخش‌ها کمک های شایانی کرده است.
سیدبهاءالدین حسینی هاشمی افزود: همچنین با رفع محدویت های مرتبط با افزایش گردشگران به کشور، این بانک می تواند بیش از پیش در رونق هر چه بخش صنعت گردشگری موثر باشد.
وی با بیان اینکه مدیرعامل جدید بانک (محمدرضا فهمی) در بخش‌های سرمایه گذاری و بانکداری دارای تجربه و تخصص است، گفت: در بانکداری آنچه عامل موفقیت خواهد بود، خلاقیت و نوآوری است و آنچه ضربه می زند، مقررات زائد اداری (بروکراسی) است.
حسینی هاشمی تصریح کرد: مردم اقتدار یک بانک را در شعبه می‌بینند و لذا بانک گردشگری باید با توجه به این مهم، خوشنامی و چابکی خود را حفظ کند.

 

رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران:
فروش اموال مازاد و خروج از بنگاهداری، دو اولویت مهم بانک صادرات است
رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: خروج از بنگاهداری و فروش اموال مازاد یکی از برنامه‌های بسیار جدی بانک صادرات ایران است و مواردی که دارایی‌های بانک را منجمد کرده قطعا در قالب برنامه فروش اموال مازاد واگذار خواهد شد.
یاسر مرادی در نخستین هم‌اندیشی مدیران ستاد و صف بانک صادرات ایران در سال ١٤٠١ با اعلام این خبر افزود: تلاش تیم مدیریت جدید و کارکنان بانک نویدبخش آغاز حرکتی جدید برای به دست آوردن جایگاه واقعی بانک صادرات ایران بر اساس برنامه تحولی است.رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با تاکید بر رعایت بهداشت اعتباری و تلاش برای تعیین تکلیف پرونده‌های مطالباتی کلان بانک، گفت: بخشی از مطالبات غیرجاری به دلیل رعایت نشدن ضوابط قانونی، در مرحله تشکیل پرونده و اعطای تسهیلات، شکل گرفته از این رو باید دقت لازم در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به لزوم توسعه فناوری اطلاعات در قراردادهای بانکی، گفت: بر اساس قانونی که مجلس مصوب کرده، تمامی قراردادهای تسهیلاتی در یک سال آینده باید به صورت الکترونیک منعقد شود و در شعب کاغذ و امضای فیزیکی حذف خواهد شد. لذا تمامی همکاران باید آمادگی لازم برای انجام این کار در بانک صادرات ایران را داشته باشند.
مرادی با تأکید بر جایگاه والای منابع انسانی، خاطرنشان کرد: بانک صادرات ایران از جمله بانک‌هایی است که فرهنگ سازمانی قوی دارد که این امر به عنوان یک نقطه قوت مهم بانک به حساب می‌آید. در حوزه منابع انسانی برنامه‌های آموزشی موثر برای ایجاد یک تحول آموزشی در این بانک به صورت جدی دنبال خواهد شد و در عین حال نگاه مدیران جدید بانک این است که خدمات شایسته‌‌تری به مردم ارائه دهیم.رئیس‌هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: در حوزه بانکداری جامع اتفاق مثبتی برای نخستین بار در بانک صادرات ایران رخ داده و معاونت بانکداری جامع در چارت بانک تعریف شده که نشان می‌دهد نگاهی کاملا تخصصی به این حوزه وجود دارد و در سه حوزه بانکداری خرد، بانکداری تجاری و بانکداری شرکتی این خدمات توسعه جدی‌تری خواهد یافت. مطمئن‌ باشید اگر لازم باشد مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره برای مشتریان وقت خواهند گذاشت و مسائل و مشکلات احتمالی را حل و فصل خواهند کرد.وی با اشاره به این نکته که در چند سال اخیر بازارهای هدف به صورت قابل ملاحظه‌ای جابه‌جا شده‌اند، گفت: استارت‌آپ‌هایی که در دوران کرونا به وجود آمده‌اند با بازارهای سنتی تفاوت دارند. لذا باید با شناسایی بازارهای هدف جدید به سمت این بازارها حرکت کرده و خدمات ویژه‌ای را برای آنها تعریف کنیم.مرادی با اشاره به ایده «سوپرمارکت مالی» خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم بانک صادرات ایران داشتن شرکت‌های ابزاری متعدد و مهم مانند کارگزاری، صرافی، تأمین سرمایه، لیزینگ و… است و می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت این شرکت‌ها، همه خدمات مالی جامعی را به مشتریان خود ارائه دهیم.

 

 

 

تسهیل ارتباط با مشتریان از راهبردهای بانک توسعه تعاون در حوزه بازاریابی است
سرپرست بانک توسعه تعاون در جلسه با اعضای کارگروه تفاهم نامه ها، قراردادهای عاملیت و وجوه اداره شده اظهار داشت: پیشبرد تفاهم نامه ها و قراردادهای عاملیت و تسهیل راههای ارتباطی میان مشتری و بانک از جمله وظایف و اقدامات اداره کل امور مشتریان و توسعه بازار بوده است.
محمد شیخ حسینی افزود: چنانچه مدل ارتباطی میان بانک و مشتری در سطح متعارف و معمول باشد، تفاهم نامه ها و قراردادها در سطح مدیریت شعب و شعب قابلیت تصویب و اجرا دارد و در صورتی که از پیچیدگی بالایی برخوردار باشد و یا نیاز به تصمیم سازی در سطوح بالاتر باشد، تفاهم نامه و قرارداد مرتبط به ستاد ارجاع شود.
شیخ حسینی اضافه کرد: از این رو ارائه چارچوب ها و تفویض اختیار به واحدهای صف برای تفاهم نامه های متعارف موجب می گردد ستاد تمرکز بیشتری را منعطف به مدل های جدید کسب و کار نماید و ارائه خدماتی از قبیل ارائه وب سرویس و بانکداری باز برای مشتریان و متقاضیان واجد شرایط به نحو بهتری میسر گردد.
سرپرست بانک توسعه تعاون گفت: با توجه به پیشرفت های صورت گرفته بانکداری در حوزه ارتباط با مشتریان، وجود نیروهای متخصص و برخوردار از دانش همزمان فناوری اطلاعات و بازاریابی می تواند در پیشبرد فرآیندهای بانک در این حوزه ها مثمر ثمر باشد.
شیخ حسینی گفت: همکاران بازاریابی در استانها عهده دار نقشی مهم هستند و ضروری است همکاران با دانش، تخصص و انگیزه در این جایگاه حضور داشته باشند.
وی در خصوص کمبود نیرو در برخی واحدهای بانک گفت: باید توجه کنیم افزایش تعداد نیروی انسانی همواره چاره ساز اصلی نیست، در شرایطی که فرآیندها از ویژگی روان بودن برخوردار نباشد تزریق نیرو بیشتر از این که چاره ساز باشد، منجر به پیچیدگی بیشتر فرآیندها می شود.
شیخ حسینی خاطر نشان کرد: از این رو بازنگری فرآیندها به نحوی که موجب تسهیل ارائه خدمات از سوی بانک به مشتری باشد
حائز اهمیت است.
سرپرست بانک توسعه تعاون افزود: مرکز ارتباط با مشتریان عهده دار پاسخگویی شبانه روزی به مشتریان و همچنین اجرایی نمودن نامه ها و مکاتبات سامانه کاشف بوده است و پروژه CRM نیز باید با نگاهی جامع به این مرکز و با هدف پاسخگویی صحیح و موثر به مشتریان اجرایی گردد.

 

 

معاون پشتیبانی، املاک و ساختمان بانک شهر:
تحولات بنیادین و کارآمد در حوزه املاک و مستغلات بانک شهر
معاون پشتیبانی، املاک و ساختمان بانک شهر گفت: اخذ موافقت اصولی تشکیل اولین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات و راه اندازی سامانه آنلاین واگذاری املاک بانک شهر، دو اقدام مهم و بنیادین در راستای تأمین منابع درآمدی بر پایه شفافیت و عدالت اقتصادی است.
ناصر آخوندی افزود: با عنایت به سیاست گذاری های مدیریت ارشد بانک مبنی بر استفاده از پتانسیل بازار سرمایه و تحول در فرایندهای واگذاری املاک مازاد بانک از رویه سنتی به روشهای واگذاری از طریق جذب منابع خرد در بازار سرمایه و در راستای اجرای مفاد ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و در راستای تحقق فروش املاک مازاد بانک وفق برنامه تنظیمی، پیگیری اخذ مجوز صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات با سرمایه حداقل ۵ هزار و حداکثر ۷ هزار میلیارد تومان انجام پذیرفت.
وی تاکید کرد:خوشبختانه این مهم با تدابیر ، همراهی و حمایت موثر مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره بانک منجر به صدور موافقت اصولی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات شد.
آخوندی ادامه داد: بانک شهر در سال های گذشته، املاک و مستغلات زیادی را بابت مطالبات خود از اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان های مختلف دریافت کرده که از ارزش قابل توجهی برخوردار است ،این ظرفیت مغفول با راه اندازی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات و سامانه آنلاین، به گونه ای ضابطه مند ارزش گذاری ،طبقه بندی و به تدریج برای واگذاری به متقاضیان، عرضه خواهد شد.
معاون پشتیبانی، املاک و ساختمان بانک شهر با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته، بودجه ۹ هزار میلیارد تومانی فروش املاک بانک مازاد در سال جاری به طور کامل محقق می شود، گفت: این در حالی است که در سال گذشته، تنها یک چهارم از بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی فروش املاک مازاد بانک محقق شده بود.
آخوندی خاطرنشان کرد: تمهیدات جدیدی برای واگذاری اراضی بانک که دارای پروانه های ساختمانی بوده و در مراحل اولیه ساخت هستند در نظر گرفته شده و طرح راه اندازی پروژه های صندوق زمین و ساختمان با مشارکت شهرداری ها نیز از دیگر اقداماتی است که بانک شهر تصمیم به انجام آن دارد تا بدین وسیله مقدمات لازم جهت تسهیل در فروش واحدهای حاصله فراهم شود.
وی با تأکید بر اصول شفافیت و ایجاد امکان رقابت منصفانه برای رشد اقتصادی گفت: طرح ایجاد سیستم جامع املاک و برقرار کردن شرایط دسترسی کامل به اطلاعات، یکی از برنامه های بانک در این دوره است که منجر به برنامه ریزی دقیق در این حوزه می گردد. همچنین پیگیری وضعیت اسناد مالکیت و رسیدگی به مشکلات موجود در املاک در حال انجام است که زمینه نقدشوندگی و یا بهینه سازی آنها را برای بانک شهر عملیاتی خواهد کرد.

 

 

مديرعامل بانك صنعت و معدن در استان فارس خبر داد:
تامین مالی ۸۳ طرح بزرگ صنعتی و معدنی و تامین مالی ۳۵ طرح دانش بنیان در این استان
مديرعامل بانك صنعت و معدن اعلام كرد در بازه زمانی دو دهه گذشته تاكنون ۸۳ طرح بزرگ صنعتی و معدنی و امسال نیز ۳۵ طرح دانش بنيان در استان فارس توسط بانك صنعت و معدن تامين مالي شده است.
دكتر علي خورسنديان در جريان سفر به فارس و در حاشيه بازديد از تعدادی طرح‌هاي تولیدی، در جمع خبرنگاران، پيگيري مصوبات سفر ریيس جمهور به استان فارس و واحدهايي كه توسط صنعت و معدن تامين مالي شده‌اند را هدف از سفر خود ذكر نموده و عنوان كرد: اين سفر در چارچوب وظايف و ماموريت‌هاي ذاتي، با حضور هيات مديره و معاونان بانك صنعت و معدن با هدف حمايت از صنايع و واحدهاي توليدي در حال توسعه در دستور كار قرار گرفت.
او افزود: بانک صنعت و معدن در بازه زماني دو دهه گذشته حدود ۸۳ طرح در استان فارس را تامين مالي كرده كه حدود شش هزار ميليارد ریال به لحاظ ریالی و نزديك به يك میلیارد دلار به صورت ارزي بوده است.
مديرعامل بانك صنعت و معدن تصریح کرد: اگر این میزان به نرخ امروز محاسبه شود، مشاهده خواهیم کرد که بانك صنعت و معدن تنها در بخش ارزي و ریالی، رقمي بيش از ۲۷۲ هزار ميليارد ریال را ویژه این طرح‌ها تامین مالی كرده است.
خورسندیان خاطرنشان کرد: با تامین مالی این تعداد طرح، برای بیش از ۶ هزار نفر در استان فارس اشتغال ایجاد شده است.
او همچنين از كسب رتبه اول فارس در جذب تسهيلات تبصره ١٨ به گواه آمار مسؤلان اين استان خبر داد و گفت: درخواست‌هاي ديگری در قالب این تبصره از فارس ارسال شده كه اميد است با تامين مالي به آنها هم
پاسخ داده شود.
مديرعامل بانك صنعت و معدن در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع اختصاص تسهيلات ويژه طرح‌هاي دانش بنيان به عنوان يك اولويت و در راستاي تحقق شعار سال هم اشاره و اعلام كرد كه از ابتداي امسال تاكنون ٣٥ طرح دانش بنيان در استان فارس توسط بانك صنعت و معدن تامين مالي شده است.
خورسندیان تصريح كرد: در صورت ارجاع هر طرح دانش بنيان ديگر، پس از بررسی کارشناسی به سرعت تامين مالي توسط بانك متبوع انجام خواهد شد.

بانک دی:
اختلاسی در کار نبود
بانک دی با صدور اطلاعیه‌ای در مورد ابهامات به وجود آمده درباره انتشار برخی اخبار منتشر شده در شبکه‌های خبری و فضای مجازی درباره شرکتهای زیرمجموعه بانک شفاف‌سازی کرد.
بانک دی در این اطلاعیه آورده است: در سنوات گذشته، برخلاف دستورالعمل ها و مقررات بانک مرکزی، بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد ریال منابع سپرده گذاران از محل بدهکاران موقت و بصورت علی الحساب در اختیار تعداد محدودی از شرکت های گروه قرار گرفته بود که به دفعات در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک نیز به آن اشاره شد. در سال ۱۳۹۹ به استناد تکالیف مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده این بانک، تمامی مطالبات موصوف در چارچوب عقود اسلامی به تسهیلات تبدیل شد و در سال ۱۴۰۰ نیز مطابق دستورالعمل صادره بانک مرکزی با عنوان طبقه بندی تسهیلات و مطالبات، مانده طلب از شرکتهای فرعی به طبقه مطالبات معوق منتقل و به میزان ۱۰ هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال ذخیره برای آن شناسایی شد که در یادداشت شماره ۸-۱۴ صورت های مالی تلفیقی بانک (حسابرسی نشده) منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ افشاء و انتشار عمومی شده است.
همچنین خاطر نشان می‌شود تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال از این مطالبات تعیین تکلیف شده و وصول مابقی مطالبات از شرکتهای فرعی بانک به همراه مطالبات غیرجاری سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، به صورت جدی در حال پیگیری است که نتایج آن در گزارشهای میان دوره ای و سالانه افشا خواهد شد.
در پایان این اطلاعیه آمده است: ذکر عنوان اختلاس به جهت حرکت خودجوش بانک و مدیریت جدید آن در شناسایی تخلفات و شفاف سازی و رفع مشکلات صحیح نبوده و تخلفات انجام شده در سنوات گذشته نیز از سوی نهادهای نظارتی تحت بررسی و پیگیری است.

اعطای بیش از ۴۱۴ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه فرزندآوری از سوی بانک سینا
بانک سینا در راستای اجرای مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تعداد یک هزار و ۸۰ فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۴۱۴ میلیارد ریال به واجدین شرایط پرداخت
کرده است.
این بانک طبق بخش‌نامه بانک مرکزی، همگام با سیاست‌های دولت در اجرای بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و اجرای ماده ۱۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، نسبت به پرداخت وام قرض‌الحسنه فرزندآوری اقدام کرده است. بر اساس قانون به خانواده‌هایی که از سال ۱۴۰۰ به بعد صاحب فرزند شده‌اند، تسهیلات فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند دوم۴۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند سوم ۶۰۰ میلیون ریال، به ازای فرزند چهارم ۸۰۰ میلیون ریال و به ازای فرزند پنجم به بعد یک میلیارد ریال
پرداخت می شود.
تسهیلات فرزندآوری بدون الزام به سپرده‌گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط و با کارمزد سالانه حداکثر ۴ درصد پرداخت می‌شود. متقاضیان حداکثر تا دو سال پس از تولد می توانند درخواست وام را ثبت کنند. دوره بازپرداخت وام قرض‌الحسنه فرزندآوری متناسب با مبلغ وام تخصیص یافته از سه تا هفت سال است.