خشم کنکوری‌ها و هیاهوی بهارستان
خشم کنکوری‌ها و هیاهوی بهارستان
روش گزینش متقاضیان ورود به دانشگاه که برگزاری کنکور سراسری است، یکی از پراشکال‌ترین و ناکارآمدترین برنامه‌هایی است که سال‌هاست در این کشور برگزار می‌شود.

سایه برین روزنامه نگار- روش گزینش متقاضیان ورود به دانشگاه که برگزاری کنکور سراسری است، یکی از پراشکال‌ترین و ناکارآمدترین برنامه‌هایی است که سال‌هاست در این کشور برگزار می‌شود و گویی نمی‌خواهد سایه سنگین خود را از سر دانش‌آموزان این سرزمین کم کند. سال کنکور، برای اقشار ۱۷ الی ۱۸ ساله کشور، که در یکی از طلایی‌ترین سال‌های زندگی خود هستند، پر از اضطراب و ناامیدی است و نتیجه نهایی هم معمولا با تقلب‌ها و اعمال سهمیه‌های افسارگسیخته، خیلی عادلانه نیست. حال مدتی بود که خبر بررسی لایحه کنکور سراسری، از بهارستان به گوش می‌رسید. امیدوار شدیم و خیال کردیم که قرار است خلاهای اساسی این آزمون که بر همگان واضح و مبرهن است، یک‌بار برای همیشه بررسی شده و رفع شود. کاری که به هیچ‌عنوان سخت نیست و اصلاح ایراداتی که تمام مردم این کشور به آن‌ها واقف‌اند، چه کار سختی می‌تواند باشد؟ از جایی که تصور می‌کردیم یقینا قانون‌گذاران کشور باید همانند همه مردم به این ایرادات اساسی آگاهی داشته باشند، به بررسی پر قدرت اصلاح کنکور در مجلس شورای اسلامی امیدوار شدیم و زمانی که این بررسی به درازا کشید، امیدوارتر شدیم چرا که انگاشتیم یک بار برای همیشه قرار است این معضل حل شود؛ اما صبح روز گذشته که نتیجه این بررسی‌ها اعلام و مشخص شد نتیجه این است که تا سه سال آینده، باید همان راهی را برویم که تا امروز می‌رفتیم، شوک‌زده شدیم. تنها تغییر اعمال شده، حذف طرح برگزاری کنکور در دو مرحله بود که اشکال‌دار بودن این ایده چون روز، روشن بود و دیگر این‌که اصلاحاتی در خصوص تاثیر معدل سال‌های تحصیلی بر کنکور اعمال شد؛ همین. نهایتا هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که کنکور سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به روال سال‌های قبل از کنکور ۱۴۰۲ برگزار شود. در صحن بهارستان هم نمایندگانی همچون ما معتقد بودند هیچ اتفاق موثری رخ نداده‌است و اصلا اساس این بررسی هم اگر حذف شود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
«علی خضریان»، نماینده مردم تهران در مخالفت با کلیات  طرح مذکور با بیان این‌که نباید اقدامی کنیم که آبی برای مردم نداشته باشد و صرفا نانی برای انتخابات باشد، گفت: «در این طرح اصلاحی نیز سوابق تحصیلی دانش‌آموزان مورد نیاز است و کار جدیدی صورت نگرفته که بخواهیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهیم.»
او همچنین تغییرات فعلی در جریان اصلاح قانون را به دلیل گذشت زمان، قابل اعمال در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ ندانست.
«محمدمهدی زاهدی»، نماینده مردم کرمان و راور در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو، گفت: « امروز مجلس باید تصمیم انقلابی و کارشناسانه بگیرد. آیا ما می‌خواهیم کنکور همچنان باشد و مافیای کنکور در پشت صحنه به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر؟ و آیا می‌خواهیم به این موضوع رأی دهیم که فرزندانمان با درک عمیق مطالب درسی خود را نشان دهند؟ ممکن است بفرمایید که امکانات آموزشی تهران و شهرهای بزرگ در شهرهای کم برخوردار و روستاها وجود ندارد و این باعث ایجاد بی‌عدالتی می‌شود؛ لذا باید به این سوال درست پاسخ داد که اولا محتوای درسی ملاک خواهد بود و ثانیا ما براساس آن‌چه که با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان شورای سنجش و پذیرش صحبت کردیم بنا است برای مناطق مختلف ارزیابی های متفاوتی اعمال شود.»
«معین الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار نیز گفت: «متأسفانه در موارد متعدد این طرح دغدغه‌هایی مبنی بر این‌که ما باید صدای مردم را در این بخش بشنویم، نمی‌بینم لذا این طرح به واقع به دغدغه‌های مردم پاسخ نمی‌دهد. عملاً این طرح باعث تغییرات اساسی در قانون و همچنین عملکرد سازمان سنجش نمی‌شود. با در نظر گرفتن این طرح متأسفانه ما بچه‌های مردم را در موضوع حذف تأثیر قطعی معدل سر کار می‌گذاریم.»
سعیدی با بیان این‌که شرایط رقابت در بازار سراسری بر اساس عدالت نیست، گفت: «ماده الحاقی، هیچ‌کدام از ابهامات و مشکلات در این بخش را برطرف نکرد و باید تأثیر قطعی معدل حذف شود.»
نگاهی به استدلال یکی از موافقان این تغییرات نیز شنیدنی است. «محمدتقی نقدعلی»، نماینده مردم خمینی‌شهر در موافقت با کلیات این طرح اصلاح گفت: «جایی که مجلس قانون‌گذاری کرده، شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند و دراین خصوص مجلس سال ۹۲ مصوبه‌ای داشته که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدم دارد و امروز مجلس می‌خواهد مصوبه قبلی خود را به تعبیر نایب رئیس مجلس اصلاح کند. بدون فراهم بودن زیرساخت‌ها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تأثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است.»
نقدعلی تصریح کرد: «طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش‌آموزانی که معدل ۲۰ گرفته‌اند به این دلیل که تراز معدل‌گیری متفاوت است، مجبور به ترمیم معدل هستند و مصوبه شورا کاملاً تبعیض‌آمیز است. همچنین آزمون‌های نهایی به قدری سخت شده که گویا کنکور جدیدی برای افرادی که توان پرداخت مبالغ کلان و حضور در مدارس غیرانتفاعی دارند برقرار شده‌است.»
وی یادآور شد: «آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانش‌آموز می‌گیرند عدالت رعایت می‌شود و معدل به حق به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد؟ لذا انتظار داریم نمایندگان با موافقت با مصوبه کمیسیون آموزش، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ملغی کنند.»
اساسی‌ترین مشکلات کنکور همان‌طور که قطعا مخاطبان هم مستحضرند، اعمال سهمیه‌ها، تقلب‌های پی‌درپی، دروس عمومی که از تمرکز داوطلبان بر تخصص مورد نظر می‌کاهد، بسندگی همه چیز به یک آزمون و نادیده گرفتن شرایط کلی داوطلبان در طول سال‌های تحصیلی، مافیای کنکور (که همه فقط می‌دانند وجود دارد و کسی نمی‌داند چه کسانی هستند و چه هدفی را دنبال می‌کنند.) و هم‌تراز نبودن سوالات سال‌های مختلف از لحاظ سختی و آسانی، مهم‌ترین مشکلات دیو دو سر کنکور است. این موارد را ذکر کردیم که اگر روزی دوباره تصمیم به اصلاح کنکور گرفته شد، پشت ذهن نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باشد؛
چون که گویی نمی‌دانند.