خطر بیخ گوش تهران
خطر بیخ گوش تهران
روزانه نزدیک به 8 تن زباله شهر تهران از طریق خودروهای سنگین که در برخی اوقات فاقد استانداردهای لازم است، به مجتمع پردازش آرادکوه منتقل می‌شود که از میان شهر کهریزک و باقرشهر عبور نیز می‌کنند.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیرمسئول، روزانه نزدیک به ۸ تن زباله شهر تهران از طریق خودروهای سنگین که در برخی اوقات فاقد استانداردهای لازم است، به مجتمع پردازش آرادکوه منتقل می‌شود که از میان شهر کهریزک و باقرشهر عبور نیز می‌کنند.
مجتمع پردازش و بازیافت زباله «آرادکوه» کهریزک در ابتدای جاده قدیم تهران – قم و در جنوب کهریزک با مساحتی نزدیک به ۱۴۰۰هکتار از سال۱۳۳۵ پذیرای پسماند شهر تهران است.
در  حال حاضر تاسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می توان به واحد های پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحد های پالایش کمپوست، سامانه ریجکت سوز و واحد تصفیه خانه شیرابه اشاره کرد.اما یکی از بزرگترین مشکلات این سایت زباله ایجاد آلودگی‌های گسترده است. ازجمله ایجاد گاز متان بر فراز آرادکوه که در سال‌های اخیر هشدارهای متعددی دریافت کرده است که باتوجه به نگرانی‌های به‌وجودآمده باید طرح تجهیز آرادکوه یا انتقال آن به مکانی دیگر تسریع شود.
سرریز زباله‌های عادی و بیمارستانی پایتخت به منطقه‌ای در جنوب تهران علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی، نفس ساکنان این منطقه را به شماره انداخته است و با وجود اخطارهای زیست‌محیطی، این مجتمع هنوز با فناوری روز دنیا هماهنگ نشده است و با وجود تصمیم چندین‌باره مسئولان برای برطرف‌کردن معضل مجتمع دفن پسماندهای آرادکوه به‌واسطه تخریب‌های زیست‌محیطی و ناهنجاری‌های اجتماعی، همچنان آرادکوه به فعالیت خود و آلوده‌سازی هوا، خاک و آب ادامه می‌دهد.
به تازگی علاوه بر معضل آلودگی هوا و آب. مسئله آلودگی خاک نیز در این سایت زباله مطرح شده که بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است.احمد صادقی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا نسبت به آلودگی خاک در سایت آرادکوه هشدار داد و درباره سایت آرادکوه و جابجایی آن از محل کنونی‌اش گفت: به خودی خود وجود منطقه‌ای که برای دفن زباله در نظر گرفته شده باشد، سبب ساز آلودگی‌های زیست محیطی خواهد شد. وجود شیرابه‌های زباله نیز به این امر دامن می‌زند. مجموعه آراد کوه مرتبط به شب پیش، یک سال یا چند سال پیش نیست و مدتهاست این محدوده برای دفن و دفع پسماند در نظر گرفته شده و البته روزی که این تصمیم گرفته شده اطراف آن محل سکونت نبوده است.وی ادامه داد: با این وجود باید در نظر داشت همانطور که نگران آلودگی هوا هستیم باید نگران آلودگی خاک و آب هم باشیم و از شیوه‌های نوین برای دفع پسماند استفاده کنیم. در این موضوع هم می‌توان گفت مدیریت شهری دوره ششم تلاش‌های موثری در زمینه خرید دستگاه زباله‌سوز انجام داده که این امر موجبات کاهش خطرپذیری دفع پسماند به ویژه در این محدوده خواهد شد.خاک در هر جنبه ای از زندگی شامل غذا، آب، هوا و سلامت نقش دارد. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تخمین می زند که تولید ۹۵ درصد غذای ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم با خاک در ارتباط است. بر همین اساس، آلودگی خاک یک خطر سلامت واقعی و بسیار جدی است. اگرچه آلودگی خاک به سادگی آلودگی اقیانوس ها با پلاستیک قابل مشاهده و درک نیست اما اغلب آثار بلند مدت بر سلامت انسان و محیط زیست دارد.خاک قرار است که نخستین خط دفاعی ما در برابر آلاینده ها باشد. خاک می تواند وطیفه پالایش سموم را انجام دهد. اما زمانی که بار کاری اضافه بر خاک وارد می کنیم دیگر نباید انتظار پالایش کارآمد سموم را داشته باشیم. اگر میزان سموم بیش از ظرفیت خاک برای پالایش آنها شود، این
آلاینده ها به بخش های دیگر محیط زیست، مانند زنجیره غذایی، نفوذ می کنند. در نهایت، آلودگی خاک به واسطه کاهش بازده و کیفیت محصول بر امنیت غذایی تاثیر می گذارد، به این معنی که موجودات زنده از جمله انسان ها به منابع غذایی سالم و ایمن کم و کمتری دسترسی خواهند داشت.معضل زباله در ایران هر روز بغرنج تر میشود و تقریباً تمامی جغرافیای ایران ، ازجمله شمال کشور را هم تحت تاثیر قرار داده است. اگر هرچه سریعتر به هشدارهای داده شده توجه نشود ، روزی خواهد رسید که باید به جای هزینه برای پیشگیری ، چند برابر آن برای درمان بیماریهای حاصل از آلودگی هزینه کنیم.

  • نویسنده : ارسالی از ملیحه منوری