در حالی طی ماههای گذشته برخی مسئولان از واردات لکوموتیو خبر دادهاند که عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی گفت: واردات لکوموتیو تولیدکنندگان داخلی را نابود میکند. اسفندماه سال گذشته معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ایام عید امسال ۴۵۰۰ قطار به مسافران سرویسدهی میکنند که در مقایسه با ایام عید سال […]
در حالی طی ماههای گذشته برخی مسئولان از واردات لکوموتیو خبر دادهاند که عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی گفت: واردات لکوموتیو تولیدکنندگان داخلی را نابود میکند.
اسفندماه سال گذشته معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ایام عید امسال ۴۵۰۰ قطار به مسافران سرویسدهی میکنند که در مقایسه با ایام عید سال ۱۴۰۰ حدود ۷٫۵ درصد کاهش را نشان میدهد در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه دلیل این کاهش چیست، گفته بود: لکوموتیو یکی از عوامل محدودکننده ناوگان حملونقل ریلی است، برای ارتقاء این ظرفیت با همکاری وزارت صمت و سرمایهگذاری بخش خصوصی لکوموتیو مورد نیاز را وارد خواهیم کرد.
شهریار افندیزاده با بیان اینکه «در کشور ما مپنا را داریم که ظرفیت اسمی تولید ۱۰۰ تا ۱۵۰ لکوموتیو در سال را دارد» افزود: بر اساس برآورد صورتگرفته تا ۳ سال آینده ما به ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو نیاز داریم بنابراین حدود ۷۵۰ دستگاه را از طریق واردات تأمین خواهیم کرد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: قرار است وزارت صمت امکانات لازم را برای تجار فراهم کند تا بتوانند اقدام به واردات لکوموتیو بکنند با این کار طی سه سال آینده مشکل کمبود لکوموتیو برطرف خواهد شد.
تفاهم ایران و روسیه در حوزه حملونقل
در ادامه اواسط اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گفتوگو درباره تکمیل راهآهن رشت ـ آستارا، اصلاح و برقیسازی خط ریلی اینچهبرون ـ گرمسار و تأمین بخشی از لکوموتیو مورد نیاز کشور با طرف روسی، گفته بود: با افزایش تنش روسیه و غرب و کاهش مبادلات فیمابین، حجم تجارت روسیه با کشورهای آسیایی و آفریقایی افزایش مییابد.
سیدمیعاد صالحی اضافه کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران که اصطلاحاً چهارراه تجارت جهانی است و نیز تنشهای رو به افزایش روسیه با اروپا و آمریکا، شاهد افزایش تمایل مقامات این کشور به گسترش همکاریها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت هستیم.
وی با تأکید بر استقبال ایران از این موضوع گفت: امیدواریم با استفاده از فرصت تاریخی پیشآمده، بتوان حداکثر منافع را برای ملت ایران بهدست آورد، نباید اجازه دهیم این بار نیز فرصت تاریخی بهدلیل اهمال و سستیها، موقعیتنشناسیها و احیاناً نفوذها، از دست برود.
مدیرعامل شرکت راهآهن یادآور شد: مقامات راهآهن روسیه، از بدحسابیهای سالهای گذشته راهآهن ایران در عدم پرداخت بدهیها گلایه داشتند و این هم یکی دیگر از میراث بهجامانده از دورههای قبل برای ماست.
خطر واردات لکوموتیو برای تولید داخلی
در همین حال عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی با ابراز اینکه «از جزئیات برنامه وزارت راه و شهرسازی برای واردات لکوموتیو بیاطلاعم»، متذکر شد: واردات لکوموتیو تولیدکنندگان داخلی (مپینا و البرز نیرو) را از بین میبرد.
قاسم عبداللهی خاطرنشان کرد: وقتی ظرفیت تولید داخل داریم، دلیلی برای واردات وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که موتور استفادهشده در لکوموتیوهای تولید داخل از کجا تأمین میشود، تصریح کرد: موتور لکوموتیوهای پارس۳۳ وارداتی و از کشور کره جنوبی تأمین میشود.وی توصیه کرد: اگر دولت بهدنبال واردات لکوموتیو است این کار را به بخش خصوصی بسپارد تا تمام انتقال فناوری را انجام دهد.
وی اوایل ماه جاری نیز درباره تولید لکوموتیو در داخل کشور گفته بود: با توجه به مباحث مربوط به تحریمها و تأمین منابع مالی ارز، برنامه تولید لکوموتیو ایرانی (پارس۳۳) در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این لکوموتیو مخصوص حمل بار ۳۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد، افزود: در زمان حاضر بیش از ۶۰ درصد ارزش ریالی این لکوموتیو در کشور داخلیسازی شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه البرز نیرو توانایی تولید ماهانه یک دستگاه از این نوع لکوموتیو را که ضریب بهرهبرداری آن بهطور میانگین ۸۸ درصد است دارد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ شرکتهای بخش خصوصی ۴۰ درصد بار شبکه ریلی کشور را جابهجا کردند که برای اولین بار این اتفاق افتاده است. عضو انجمن شرکتهای حملونقل ریلی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی کشور، یادآور شد: لکوموتیو ایرانی پارس۳۳ حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت لکوموتیوهای خارجی، هزینه تمامشده تولید دارد که برایشرایط کنونی کشور تولید آن بسیار مقرونبهصرفه است.