خطر ورشکستگی بیخ گوش صنعت داروسازی
خطر ورشکستگی بیخ گوش صنعت داروسازی
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نسبت به سیاست یک بام و دو هوای دولت و مجلس در قبال صنعت دارو تذکر داد و گفت: از یک سو برای صادرات دارو هدفگذاری می‌کنند و از سوی دیگر برای قیمت‌گذاری محصولات تصمیم‌گیری می‌کنند.

گروه اقتصادی جمله – رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نسبت به سیاست یک بام و دو هوای دولت و مجلس در قبال صنعت دارو تذکر داد و گفت: از یک سو برای صادرات دارو هدفگذاری می‌کنند و از سوی دیگر برای قیمت‌گذاری محصولات تصمیم‌گیری می‌کنند و مانع سوآوری صنعت می‌شوند. به گزارش جمله این نخستین بار نیست که این انتقاد از سوی فعالان عرصه دارو به دولت مطرح می‌شود. پیشتر نیز اکثر تولیدکنندگان دارو از تناقض در سیاستگذاری ها گلایه کرده و آن را عامل اصلی کمبود و گرانی دارو در ایران دانسته بودند.
بررسی سیاست‌های اجرایی دولت نشان می‌دهد که از یک سو برای صادرات دارو هدفگذاری شده و در عین حال تکالیفی برای توسعه، بازسازی و نوسازی صنایع و همچنین قیمت‌گذاری مواد اولیه و مکمل‌ها تعیین شده و در جای دیگر عنوان شده که کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت نمی‌کند، مشمول قیمت‌گذاری نخواهد بود؛ که به گفته رئیس کمیسیون اتاق سلامت اینها با هم در تناقض است. دارو را به طور قطع تحت تاثیر قرار می‌دهد.
طبق اعلام اتاق تهران، انتظار بخش خصوصی از دولت حمایت مالی نیست بلکه فعالان اقتصادی از دولت می‌خواهند، ضوابط دست و پا گیر حذف کند. به گفته عبده‌زاده تاخیر در نوسازی یکی از کارخانجات سرم‌سازی باعث شد سال گذشته کشور به سمت واردات سرم برود. در حالی که اگر کارخانه‌های سرم سازی به موقع امکان نوسازی داشت، کمبودی در این بخش ایجاد نمی‌شد.
به گزارش جمله همین گلایه‌ها دربهار سال‌جاری هم توسط بخش خصوصی مطرح شده بود، اما به نظر می‌رسد راه به جایی نبرده است. فعالان این عرصه می‌گویند: کمبود نقدینگی، بلاتکلیفی وضعیت تخصیص ارز و افزایش بهای تمام‌شده داروها و سخت‌گیری در قیمت‌گذاری داروها و دستوری بودن این قیمت‌گذاری در سازمان غذا و دارو، منجر به بروز مشکلاتی در صنعت دارو شده است.
به گفته رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی: در صنعت تولید دارو، همه عوامل مؤثر بر تولید دارو از جمله مواد جانبی و بسته‌بندی مورد نیاز برای تولید دارو، مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند اما قیمت نهایی دارو مشمول قیمت‌گذاری دستوری است که این امر باعث افزایش قیمت تمام‌شده برای تولید دارو و در نتیجه سودآور نبودن تولید می‌شود که این امر منتج به کمبود دارو در کشور می‌شود.
البته مشکلات متعدد صنعت داروسازی ایران تنها محدود به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نيست، بلکه کارگران این عرصه، به ویژه حوزه پخش دارو نیز به شدت از شرایط ناراضي هستند. یکی از فعالان این عرصه در پیامی به بخش فارس من خبرگزاری فارس نوشته است:مدت‌هاست در صنعت پخش دارویی دارد در حق پرسنل اجحاف می‌شود و با بهانه خدمت رسانی به مردم نهایت فشار و دستمزد کم را به این قشر روا شده است. فروشندگان این صنعت سالهاست از ۷ صبح تا ۱۲ شب به طور مستمر گاها در روزهای تعطیل کار می‌کنند و حقوقشان در گرو هزار شروطی است که شرکت های پخش در نظر می‌گیرند و بعضاً رسالت خود را به تجارت مکمل‌فروشی پر سود بدل کردند این روند به زندگی عاطفی و مالی این قشر ضربه مهلکی می‌زند و اگر نظارتی صورت نگیرد اتفاقات ناگواری برای تک تک این افراد رخ خواهد داد
حالا تنوع و تلنبار مشکلات موجب نگرانی از ورشکستگی صنعت داروسازی در ایران شده است. کشوری که تا دو دهه قبل یکی از بزرگان بازار داروی آسیا و خاورمیانه بود، حالا برای تأمین نیازهای اولیه خود دچار بلاتکلیفی و سردرگمی است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی