خط کشتیرانی بندر باهنر – شارجه راه‌اندازی شد
خط کشتیرانی بندر باهنر – شارجه راه‌اندازی شد

  سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جزییات سفرهای خارجی دریایی را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی بندر باهنر – شارجه راه‌اندازی شده است  و اگر هزینه‌های بسیار بالای سفرهای دریایی که حدود ۴۰ درصد آن به سوخت شناورها بر می‌گردد، کاهش پیدا کند قطعا می‌توان امیدوار بود تعداد […]

 

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جزییات سفرهای خارجی دریایی را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر خط کشتیرانی بندر باهنر – شارجه راه‌اندازی شده است  و اگر هزینه‌های بسیار بالای سفرهای دریایی که حدود ۴۰ درصد آن به سوخت شناورها بر می‌گردد، کاهش پیدا کند قطعا می‌توان امیدوار بود تعداد سفرهای دریایی خارجی افزایش یابد. حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مشکلی که در زمینه سفرهای دریایی به ویژه سفرهای خارجی وجود دارد، این است که با شرایط فعلی هزینه‌ کشتی‌های مسافری بالاست. بنابراین حتی اگر شناورها به صورت کامل مسافرگیری کنند، این سفرها صرفه اقتصادی ندارد. وی افزود: گرچه قیمت بلیت یکی از مباحثی است که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. اما قیمت بلیت سفرهای دریایی خارجی باید بسیار کمتر از پروازهای خارجی باشد و اساسا یکی از دلایل اینکه مسافر زیادی تقاضای سفر دریایی در خط بندر باهنر-شارجه و بندر لنگه-دوبی داشتند همین مسئله بود. اما در این میان باید به این نکته توجه داشت که بیش از ۴۰ درصد هزینه‌ سفرهای دریایی، نرخ سوخت است که بر اساس قیمت‌های منطقه محاسبه می‌شود. این مسئله به ویژه در کشتی‌های بزرگ‌تر، مهمتر است. سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: برای حل این مشکلات با وزارت نفت صحبت کردیم و پیگیر این مساله بودیم. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید سوخت را به قیمت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد به نرخ بازار به شناورها – مانند سفرهای دریایی داخلی- ارائه بدهد که باعث رونق می‌شود. عباس‌نژاد ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا و با توجه به در پیش بودن مسابقات جام جهانی قطر، مذاکرات برای راه‌اندازی خط کشتیرانی دوحه در دستور کار قرار گرفت و حتی ترمینال مسافری را این بندر از سوی قطر نوسازی شد. وی اظهار کرد: ترمینال مسافری چابهار، بوشهر، آبادان، باهنر و بندر لنگه بازسازی شده‌اند، بنابراین اگر هزینه‌ سفرهای دریایی که سرسام‌آور و سنگین است، مدیریت شود، فرصتی به بخش مسافری، گردشگری و دریایی داده خواهد شد تا سفرهای دریایی چابهار-مسقط، بوشهر-قطر،  لنگه-دوبی،  قشم- عمان از سرگیری شده و اخیرا با مذاکرات صورت گرفته سفر دریایی چابهار به کراچی راه‌اندازی شود.

 

عملکرد ۱۰ ماهه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای؛

  ۸۴ میلیون مسافر در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ 

جابه‌جا شدند 

جابه‌جایی ۸۴میلیون مسافر، حمل بار با بارنامه به میزان ۴۱۷میلیون تن و ۷.۵ میلیون تن ترانزیت جاده‌ای از جمله اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر داخلی، جابه‌جایی بار و ترانزیت در ۱۰ ماهه فعالیت دولت سیزدهم است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی با تهیه و انتشار گزارشی اقدام به ارائه آمار۱۰ ماهه فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر داخلی، جابه‌جایی بار و ترانزیت کرده است. براساس گزارش مذکور، طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ در بخش جابه‌جایی مسافر در حوزه حمل و نقل، ۸۴میلیون مسافر جابه‌جا شده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۲درصد افزایش داشت؛ چراکه در مدت مشابه سال گذشته براساس آمار ذکر شده در کتابچه عملکرد آماری، پایش و کنترل آماری ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹، تعداد مسافران جابه‌جا شده ۷۵ میلیون نفر اعلام شده است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ با بررسی‌های صورت گرفته طی ۱۰ سال اخیر سهم بیشترین جابه‌جایی مسافر متعلق به سال ۱۳۹۰ با ۱۹۷ میلیون مسافر است. از این رو با مقایسه آماری ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری با سال ۱۳۹۰، شاهد کاهش ۵۷ درصدی جابه‌جایی مسافر هستیم، چراکه با افزایش تعداد خودروهای شخصی اقبال مردمی به بهره‌گیری از وسایل حمل و نقل عمومی در مسافرت‌ها کم شده است. این درحالی است که نمی‌توان منکر تاثیر ویروس کرونا بر جایگزینی خودروهای شخصی به جای ناوگان عمومی مسافری شد.

 

 

  افزایش یک درصدی حمل بار نسبت به سال گذشته

 

حمل بار با بارنامه ۴۱۷میلیون تن در ۱۰ ماهه سال جاری را به خود اختصاص داده است که آمارها در مدت مشابه سال گذشته حکایت از افزایش یک درصدی  دارد که میزان آن  ۴۱۲ میلیون تن بود. همچنین با بررسی روند ۱۰ ساله حمل بار اعلام شده، بیشترین حمل بار در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ و به مقدار ۴۱۲ میلیون تن به ثبت رسیده بود که با ثبت ۴۱۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ این رکورد شکسته شد.

 

  افزایش ۱۰۳درصدی ترانزیت جاده‌ای

 

میزان ترانزیت جاده‌ای توسط بخش جاده‌ای در ۱۰ ماهه سال جاری ۷.۵ میلیون تن گزارش شده است که این آمار نیز در مدت مشابه سال گذشته با رقم ۳.۷ میلیون تن افزایش ۱۰۳درصدی را تجربه کرده است. همچنین بررسی روند ۱۰ ساله ترانزیت بیانگر آن است که در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۳ بیشترین ترانزیت جاده‌ای را شاهد بودیم و این میزان با عدد ۱۰.۳ میلیون تن به ثبت رسیده است. براساس این گزارش، مقایسه عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری با عملکرد ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۳، کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که مناسبات بین المللی و تحریم‌های ظالمانه در کاهش ترانزیت نقش موثری داشت. این آمارها حکایت از آن دارد که شیوع گسترده ویروس کرونا نیز پیامدهای اقتصادی‌ای را به همراه داشته و بخش ترانزیت در حوزه حمل و نقل هم متاثر از این رخداد بوده است.

 

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران خبر داد؛

بهره‌برداری از پروژه بهسازی و آسفالت محور شیرگاه به بابلکنار

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان از بهره‌برداری از پروژه تعریض محور شیرگاه به بابلکنار در قالب طرح ایمن سازی نقاط حادثه خیز بطول یک کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال خبرداد . به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سهراب طور معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران از بهره‌برداری از پروژه تعریض محور شیرگاه به بابلکنار در قالب طرح ایمن سازی نقاط حادثه خیز بطول یک کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال خبرداد و افزود: شاخصه این پروژه دسترسی به محور قائمشهر به تهران است و قابل ذکر است جاده قائمشهر – تهران به عنوان یکی از محورهای مواصلاتی پرتردد کشور به شمار می‌رود که در طول سال هموطنان زیادی از این مسیر برای رسیدن به دیگر نقاط کشور استفاده می‌کنند. وی عنوان کرد: طول کلی این مسیر ۳۷ کیلومتر است که عملیات تعریض و بهسازی آن همراه با ایمن سازی، نصب تابلو و علائم مورد نیاز در یک کیلومتر آن، با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال آغاز شد. گفتنی است، آئین بهره‌برداری از پروژه مذکور، با حضور نظری مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران، امام جمعه شیرگاه، فرماندار، شهردار و سایر روسا و مسئولین شهرستانی، در ایام الله دهه فجر انجام شد.