خمپاره‌های خبری و انفجارهای واقعی
خمپاره‌های خبری و انفجارهای واقعی
دولت اگر می‌خواهد کمترین آسیب را از وقایع بین‌المللی ببینید باید ابتدا زمین خود را هموار کند، وگرنه آنچه دولت بار روانی می‌نامد، اثری واقعی خود را در میدان به جامعه تحمیل خواهد کرد.

گروه اقتصادی جمله – عملیات زمینی محدود ارتش اسرائیل در شمال غزه بر اکثر بازارهای بین‌المللی از طلا و رمزارزها تا نفت و دلار تأثیر اندکی گذاشته است و در ایران نیز دلار را به کانال صعودی برگردانده است.
این نرخ صعودی و تأثیرهای روانی عوامل مختلف بر اقتصاد ایران همواره دستمایه گلایه مسئولان بوده است.
از جمله احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – به تازگی در مراسم گرامیداشت هفته پافند غیر عامل گفت: به دنبال جنگ اخیر فلسطین، رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند بگویند نرخ ارز در ایران در سال ۱۴۰۳ به عدد مشخصی می‌رسد تا ذهنیت فعالان تجاری و اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهند.
وی تصریح کرد: در این بخش مقداری آسیب پذیری و شکنندگی وجود دارد که نباید بگذاریم مرجعیت به تریبون‌های بیگانه برسد.
اعتراف خاندوزی به این آسیب پذیری، نشان می‌دهد که دولت همچنان عوامل روانی را بازیگر اصلی افزایش نرخ ارز می‌داند. این روی دیگر سکه‌ی همان ایده‌ای است که مدتهاست برخی از افراد نظیر عبدالملکی وزیر سابق کار بر آن پافشاری می‌کنند که دلار در ذهن افراد و بر اثر موج روانی گران می‌شود، نه در جهان واقع.
اما فی‌المجلس،در آخرین ساعات معاملات آخر هفته دلار از دیوار بلند ۵۰ هزار تومانی پرید و وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد. قیمت دلار هرات که از سایر بازارها یعنی دلار تهران و سلیمانیه جامانده بود در روز پنچشنبه وارد کانال ۵۱ هزار تومانی شد و در سطح ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان کار خود را به پایان رساند. با اینکه به خاطر تعطیلی اتاق‌های معاملاتی هرات، در این بازار قیمت پشت خطی اعلام نشد اما شنیده می‌شد قیمت دلار هرات در پشت خط ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. همچنین قیمت دلار سلیمانیه در پشت خط جمعه به ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.
کارشناسان معتقدند افزایش قیمت دلار در انتهای هفته به تشدید درگیری بین اسرائیل و غزه برمی‌گردد. در شب جمعه این درگیری زیاد شد و اسرائیل به عملیات گسترده در غزه را آغاز کرد. همزمان قیمت اونس طلای جهانی وارد کانال ۲۰۰۰ دلاری شد و برخی رسانه‌ها مدعی شدند یک مقام پنتاگون اعلام کرده که ناو هواپیمابر آیزنهاور پس از ورود از تنگه هرمز عبور کرده و در آب‌های خلیج فارس مستقر می شود.
اما علیرغم افزایش تنش همچنان پنجره صلح بسته نشده و برخی نگاه‌ها به پایتخت های عربی است.
به گزارش جمله همین خبررسانی ها و تحلیل هاست که دولتی‌ها را بعضا عصبانی می‌کند. در همین راستا وزیر اقتصاد در رابطه با حملات روانی به اقتصاد کشور از طریق رسانه‌ها گفت: مثلا در یک فقره القا می‌کنند که از ماه آینده فلان کالا کمیاب می‌شود و بعضاً باعث می‌شوند تا قبل از یک ماه این اتفاق رخ دهد این متغیرهای روانی به اقتصاد کشور صدمه می‌زند.
فارغ از عوامل بیرونی آنچه نباید نادیده گرفته شود، دلایل درونی افزایش نرخ ارز، کندی توسعه، کاهش ارزش پول ملی و نظایر آن است که بر بنیادهای معیوبی همون ناترازی بانک‌ها، بهره‌وری اندک، تهیه چشم‌اندازهای بلندپروازانه و کسری بودجه استوار است. دولت اگر می‌خواهد کمترین آسیب را از وقایع بین‌المللی ببینید باید ابتدا زمین خود را هموار کند، وگرنه آنچه دولت بار روانی می‌نامد، اثری واقعی خود را در میدان به جامعه تحمیل خواهد کرد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی